Over een week vertrekken wij voor een maand naar Sumatra, Java en Bali om zoveel mogelijk te doen en te zien.
We willen de bezienswaardigheden daar ter plaatsen regelen alleen heeft iemand een idee wat ongeveer de kosten hiervoor zijn en waar je op moet letten als je ter plaatsen excuries ( bijv via kantoortjes op de straat of beter bij je hotel) boekt?
Het gaat om een trip naar de Borobudur ( Yogyakarta, JAVA)
En we zouden graag een olifanten safari doen. We hebben gehoord van de mogelijkheden op Sumatra bij Tankahan maar het zou ook in Ubud op Bali kunnen.
Heeft iemand hier meer informatie over?
Over de olifanten gesproken, wij willen absoluut niet de toerist zijn die alles voor zijn eigen plezier doet waardoor het welzijn van het dier minder belangrijk is. We willen alleen op olifantensafari als we weten dat er goed voor de dieren wordt gezorgd.
Ik hoop voor ons vertrek ( dinsdag 10 maart) nog iets te horen:nod:
Ik ben nog nooit in Sumatra geweest, dus daarover kan ik je niks zeggen.
Excursies zijn niet zo duur, afhankelijk van waar je boekt kun je rekenen op 10-20 euro per persoon. Wanneer je met meerdere personen bent, zou ik je echter aan willen raden om samen een auto te huren, je kan dan tenminste langere blijven bij een bezienswaardigheid dan wanneer je met een toertje gaat. Met name voor de omgeving van de Borobudur kan ik je dat aanraden, omdat er talrijke tempels zijn die nauwelijks bezocht worden.
Een trip met olifanten op Bali kost ongeveer 50 euro per persoon:
“This elephant riding program offers you the opportunity to explore the countryside and forests of Bali from the back of an elephant. The trip will take you along the riverbanks of the Melangit River and along the paddy fields with lots of farmers. After the elephant riding, which takes about 40 minutes, you’ll have time to play with the elephants and to see various kinds of tricks done by the animals, such as painting, playing football and so on.”
Die olifantensafari in ubud(?) klinkt erg leuk.
Hetgeen waar ik altijd een beetje bang voor ben is het ‘dansenden beren syndroom’ om er maar een term aan te geven. Dit is natuurlijk wel extreem maar dat er alles aan gedaan wordt om geld in het laatje te krijgen ongeacht of dieren daarvoor slecht behandeld worden.
Bij de olifantensafari, is dat ook een soort olifanten reservaat waar de dieren goed behandeld worden?
Er zijn op Sumatra minstens 3 Pusat Latihan Gajah (Olifanten trainings centra) In Bengkalis Riau, in Noord Bengkulu en in het nationale park Way Kambas, Lampung van 130.000 ha groot. Waarschijnlijk is de laatste het gemakkelijkste te bereiken, 2 uur van de hoofdstad Bandar Lampung. Ze hebben daar op een terrein van 500 hectare een stuk of 60 olifanten waarvoor geen plek meer is in hun natuurlijke omgeving. Ze worden daar getraind en verkocht, naar mensen op Bali bijvoorbeeld die er wel geld uit kunnen slaan, laat dat maar aan de Balinezen over. In Aceh is er net een kudde van 16 olifanten vreselijk kwaad geworden omdat ze slecht tegen de geluiden van de kettingzagen kunnen die hun voedsel wegzagen. Dus hebben ze maar een kampung platgetrapt, zou ik ook doen. Maar nu zijn ze een probleem, want ze vreten alle velden waar gewassen op staan leeg. Over de tijgers hoef ik niets te vertellen, want was ook in het nieuws te NL. In een maand 8 mensen gedood en 4 tijgers. De mensen zijn met ze 240 miljoen de tijgers met 250, dus een verloren zaak. Er waren eigenlijk vijf tijgers aan hun einde gekomen, want de politie vond nog een huid en botten, daar zou de stroper 6 miljoen Rp (400 euro) voor vangen
Ik heb de safari nooit gedaan, dus ik weet niet hoe de beesten precies behandeld worden en gehuisvest zijn.
De safari is niet in Ubud zelf, maar ergens ten zuiden van Ubud. In elke Balinese plaats (Sanur, Kuta, Ubud enz) kun je dit pakket boeken, je wordt opgehaald en thuis gebracht in je hotel.
Een paar jaar geleden zaren op Bali.
Dus kregen we ook diverse aanbiedingen , o.a die olifanten safari.
Hebben we niet gedaan , maar voor liefhebbers kan het leuk zijn , persoonlijk vind ik dat het afgeken kan zijn de Thaise versie.
Heb ooit een TV programma gezien over de Balinese versie.
Dat is toch altijd zo in Indonesie? Kijk naar de prijzen van bv de Borobudur, is het momenteel niet 2,000 rp voor WisDom en 100,000 voor buitenlandse touristen?
Bij deze een site in het Engels. Wss bruikbaarder voor de meesten hier:
Het is ook zo op bepaalde grote trekpleisters , in het verleden heb ik ook ruzie gehad omdat ik en mijn zoon als een buitenlander wordt gezien , dus de volle mep voor de WisMan(buitenlandse toerist) moet betalen .
Heb geweigerd om te betalen , en gewoon gezegd dat we niet verder rijden ( de auto) als ik mijn geld niet terugkrijg.
Of ga jij maar de politie halen .
Met “1000” ma’af ging ik verder .
Aan de andere kant is het ook begrijpelijk dat een buitelandse toerist een paar Euro moeten neertellen om 1 van de oude wereldwonderen te kunnen zien.
Van die 2000 rupiah(15 euriects) kan men de onderhoud van faciliteiten en de Candi’ s niet bekostigen.
Zie het maar als ontwikkelingshulp.
Op Sumatra betaal ik gewoon de normale tarief , ook 2000 rupiah voor het bezoek van Fort de kock (Padang).
In andere toeristengebieden op Java en Sumatra betaal je dezelfde prijs .
De eerste grote restauratie van de Borobudur werd uitgevoerd van 1907 - 1911 door de toenmalige kapitein/majoor der Genie T, van Erp.In 1974 - 1984 werd de Borobudur gerestaureerd met behulp van de Unesco, die het project heeft gefinancierd. Ik zag het gebouw voor het eerst in 1980 tussen de hijskranen en maakte bepaald geen indruk op me. dat de Borubudur er staat zoals hij nu is, dankt Indonesia aan het buitenland, als het aan hun zelf lag hakten ze alle beelden en panelen eraf om duur aan het buitenland te verkopen.
Er zijn momenteel plannen om vlak bij de Brobudur een gebouw van 4 etages neer te zetten voor commerciële doeleinden. Het uitzicht op de oranje-wite “tower” van de telecommunicatiemaatschappijen is ook fantastisch
Ik vind het wel eigenaardig dat wij van nir SA die hoge bedragen als ontwikkelingshulp moeten zien, maar dat hijzelf daar stennis gaat maken als hij die paar centen moet betalen. Vreemde man toch.:zon02:
Als Indonesier heb ik dezelfde rechten als andere Indonesiers .
Ik denk dat ik al 4 keer geweest is bij de Borobudur , en tegelijk Prambanan en nog een paar andere kleine candi’ s .De eerste keer naar Borobudur was in de jaren 60 , met mijn ouders en familie.
Daarna met vrienden en schoonmoeder in 1979 , vlak na onze honeymoonreis naar (waar anders) Bali.
En nog 2x om onze erfenis uit het verleden aan mijn zoon te laten zien.
Dat hoort ook bij zijn opvoeding en moet hij ook kennis gaan maken met de cultuur van zijn land .
KTP wordt nooit gevraagd , men gaat in de 1ste plaats kijken naar de uiterlijk.
Alleen voor hotelsboekingen , de speciale weekend of promotiedagen wordt wel de KTP of Kitas (als je een bule ben) gevraagd.
Dat hebben ze ook op Bali bij mij geflikt , in feite is het een wassen neus.
Vlak na de bali bom kon alle indonesiers zonder KTP-Kitas ook boeken.
Je kan omzeilen met hotel vouchers en of een bevriende indonesiers laten boeken.
Een Indonesier zou nooit die stennis maken, malu toh, die zou met een stalen gezicht betalen. Uw houding was typisch Nederlands, krentenkakkersmentaliteit. dat zinnetje over ontwikkelingshulp kan dus als “munafik” aangemerkt worden.
Tya , 2x 100.000 rupie - 2x2000 rupie = 196.000 rupie. Weet je hoeveel bungkus(portie) pecel , lotis , nasi campur , tahu groreng(gebakken tahu) je ervoor kan krijgen ???
Mijn " ontwikkelingshulp" wordt anders gegeven .
Ik heb meermalen keren aangegeven dat ik mijn ervaringen verteld , **die hoeft niet per se dezelfde te zijn **als de ervaringen van meneer BoomAap .
Dat kan een klein kind ook wel uitrekenen, het gaat niet om het bedrag. Maar de man die zich hiero voortdurend als Indonesiër “asli” presenteert zich zo in zijn zak laat kijken als een echte gierige Nederlander, zo zijn Indonesiërs niet. Zeker niet een Indonesiër op vakantie. Uw gedrag aldaar wekt bij mij een onbedwingbare lachlust op, sori hoor.
Dus je bent vaker met Indonesiers op vakantie geweest .
Pertel ens pertel ens (vertel eens) .
Dan kunnen de andere leden ook ervan genieten of leren .
In die 18 jaren daaro zal je ook veel gereisd te hebben , op plaatsen waar de gewone toerist niet komen .
Een bule achter een dunne indonesier op een ojek ("motorfiets taxi " )of beca (ongemotoriseerde 3 wielige fietstaxi van 1 MP= Man Power) is leuk , zeker als je een foto hebt .
Tijdens mijn vakantie heb ik op Tuk Tuk (Samosir) een dikke turis gezien van boven de 125 kg achter op een ojek .
Staan we echt vreemd te kijken , zijn te verbouwereerd dat we het vergeten om een foto te maken.
Het heeft weinig zin om hier van het bekende pad af te wijken, men wil allemaal precies hetzelfde als wat er in de brochures van de reisburo’s staat. Ik had al een stuk van 4 kantjes geschreven, en daar kwam u met die grote rijstschuur van uw tussen met iets over “vieze havenstad”. Ik vond het wel leuk dat er nauwelijks werd gereageerd, weet ik meteen in wat voor gezelschap ik verkeer, een enkele uitzondering daar gelaten.
Overigens zit ik bijna nooit in een beca, die noem ik mafia 3 roda. Ik ben de laatste 2,5 jaar veel op de Molukken geweest en daar ben je afhankelijk van prahu en ojeg, anders isternie. Die Indonesiërs zijn dan wel klein van stuk maar ontzettend taai en sterk. Doet me altijd denken aan de padden die hier 's avonds langs de muren springend vliegen vangen, soms sta je (80 kg) boven op zo een beessie je denkt ooh stakker, maar niets aan de hand, ze springen rustig verder