Los Caracoles Pass

Hallo,
Onze tickets zijn geboekt voor volgend jaar juni. Na Buenos Aires en de Iguazu Falls vliegen we naar Salta en vertrekken van daaruit voor een rondje met een huurauto. Vanuit Mendoza kan men via de RN 7 naar Las Cuevas en terug via de RP52, de Ruta de los Caracoles. Heeft iemand ervaring met deze route ? Is dit op een dag haalbaar ? En is de Ruta de los Caracoles gevaarlijk ?

Groetjes
Anita

Prachtige route en is normaal gesproken wel te doen op een dag maar ik zou wel bijtijds vertrekken en zoals altijd in de bergen moet je wel voorbereid zijn op een evt langer verblijf…neem wat extra water en eten mee.
Op onverharde wegen en zeker op bochtige trajecten zoals deze moet je vooral opletten op de ‘schouders’ van de wegen, die lopen schuin naar beneden af )om het regenater weg te laten lopen) en de kans op wegglijden van de auto
is daar groot. De meeste ongevallen op de grindwegen zijn dan meestal ook eenzijdige ongelukken door het wegglijden op zo’n schouder en dan door een te bruuske tegenreactie aan het stuur over de kop slaan van de auto. Blijf dus van de kanten weg!! Altijd tegen of op het midden van de weg rijden en bij tegenliggers vaart verminderen om rustig naar de kant gaan om te kunnen passeren.

Grootste probleem voorzie ik in het woordje “juni”… Ofwel: winter! En hoger in de bergen bij Mendoza heb je dan best kans dat wegen zijn afgesloten wegens sneeuwval.

Ik wist niet dat de weg niet geasfalteerd was. En wat de sneeuw betreft, ik had ook al gelezen dat de wegen kunnen afgesloten zijn. Puenta del Inca is dan ook niet bereikbaar ?

ah ja dat woordje juni had ik over het hoofd gezien… Ben wel in juni geweest zonder sneeuw maar ook wel met dikke witte tapijten en dat verandert de boel inderdaad!

De ruta de los caracoles is onverhard, de weg van Mendoza naar Chile is geasfalteerd

Ik hou er alvast rekening mee dat we de Ruta de los Caracoles niet kunnen rijden.
Eventueel kunnen we misschien toch een uitstapje maken tot in Uspallata via de RN7. Ik heb begrepen dat het vanaf daar klimmen wordt, wat dan ook de kans op sneeuw groter maakt. We zullen het ter plaatse moeten bekijken.