Ik zou graag 6 maanden loopbaanonderbreking nemen en naar Australie trekken. Daar wil ik graag wat werken om gedeeltelijk mijn reis te financieren. Heeft er iemand al ervaring met loopbaanonderbreking en werken? Als ik werk in in Australie moet ik dit dan ook aangeven aan de overheid in Belgie ivm belastingen ?
Ik heb net dezelfde vraag eigenlijk. Ik heb in 2009 loopbaanonderbreking en krijg een uitkering van de RVA. Dat betekent dat ik geen betaald werk mag uitvoeren en ben o.a. daarom van plan te WWOOF’en. Bij de belastingen zeiden ze tegen mij dat ik inkomsten uit Australië moet aangeven, maar dat die belastingvrij zijn. Uit ervaring (heb in Frankrijk gewerkt) weet ik echter dat je hierdoor wel in een hogere schijf terecht komt en dat je daardoor op je Belgische inkomsten zwaarder belast wordt. Ik vraag me wel af of ze inkomsten uit Australië zouden kunnen ontdekken indien je ze niet aangeeft.
Zit met dezelfde vragen als jij. Heb al verschillende mensen gehoord die zeggen dat er genoeg werk in Australie is (o.a. WOOFF, cash money jobs, …) zodat we niet in de problemen zouden komen, mr toch… Ik zit ook nog met een appartement waarvan de huur doorloopt, dus ik wil liefst zo min mogelijk financiele risico’s nemen.
Wanneer vetrek jij naar Australie?
Misschien is de vraag eerder: mag je als Belg werken in Australië en wat voor visum verlangt dat? Kijk, zwart werken kan altijd (mag niet); het risico is dat je in Austr. bestraft wordt. volgens mij staat daar de Belgische overheid buiten. hoe het zit met wwoof weet ik niet.
Zelf (ben Nederlander) heb ik ooit met een Working Holiday Visa gewerkt, ik weet niet of dat ook voor Belgen bestaat. Daarmee mag je gedurende een jaar reizen en werken. Niet langer dan x maanden op een plek en je moet jonger dan 30 jaar zijn.
Maar kun je niet beter hier (nl/belgie) werken en sparen en dan leuk op reis gaan?!
Vanzo’n fruitpluksalarisje kun je misschien weer een paar 100km reizen en met wwoof blijf je helemaal ‘stuck’ op één plaats…
Ik weet niet of dit bericht aan iemand bepaald is gericht, maar ik ga in ieder geval met een working holiday visum. En ik ga in de eerste plaats ook om het volk te leren kennen, in de tweede plaats om te reizen. Vandaar dat ik absoluut wil werken en wonen bij de lokale bevolking. En heel graag een tijdje stuck blijven op een aantal plaatsen.
Het principe van de working visum ken ik ook wel en zo ga ik ook reizen. Alleen de combinatie working holiday visum + loopbaanonderbeking is moeilijker in Belgie.
Vandaar onze vraag: als je in Australie werkt wordt dit dan ook doorgegeven aan de overheid in land van herkomst?
Er zijn idd 100’den manieren van reizen en werken. En iedereen doet het op zijn manier zeker.