Lombok of Flores

Moeilijk hoor. 25 jaar geleden hebben mijn man en ik een rondreis gemaakt door Indonesie. We hebben java, Bali en Sulawesi gezien. Nu zit mijn man deze zomer voor zijn werk in Surabaya en willen we een paar weken rondkijken. Ik heb al heel wat gelezen en weet niet goed te kiezen tussen Lombok en Flores. Wie kan me hierin adviseren?

Flores!

Lombok is op zich wel leuk, maar of er genoeg te doen is om je een paar weken te vermaken??? De Rinjani is mooi (en kun je in 2-3 dagen beklimmen), er zijn in het zuiden verschillende Sasak dorpen, en er kan mooi gedoken en gesnorkeld worden. Backpackers vinden hun rust op een van de Gili eilandjes net ten noordwesten van Lombok.

FLores is een heel stuk groter, en veel diverser. Ikzelf ben een paar jaar geleden van Maumere in het oosten naar Labuan Bajo in het weste getrokken. Maumere zelf is niet zo interessant (al kun je er aardig duiken), maar het is wel zo ongeveer de main traffic hub van het eiland. Vanuit Maumere kun je per bus of travel naar Moni, wat de uitvalsbasis is van de beroemde Kelimutu vulkaan met zijn 3 gekleurde meren. In de omgeving kun je ook prachtig wandelen langs de sawa’s door kleine dorpjes.

Verder naar het westen liggen diverse animistische dorpen (o.a. rondom Bajawa), zijn er meer vulkanen te vinden, en ook verschillende warme bronnen waarin gebadderd kan worden (heerlijk, aangezien er nauwelijks hotels met warm water op het eiland te vinden zijn!). Ook hier kan volop gewandeld worden. Meer vulkanen, een ruig landschap, mooie sawa’s, ik vond de landschappen van Flores toch wel een van de meest bijzondere van alle eilanden die ik bezocht heb.

Labuan Bajo vervolges kan gebruikt als uitvalsbasis naar de beroemde Komodo veranen. Ook kan ik het Komodo NP gedoken en gesnorkeld worden.

Wanneer je ook Lombok wilt zien, kun je evt vanuit LB de boot naar Lombok nemen. Deze doet er 2-3 dagen over, en maakt allemaal interessante stops.