Ik ben met mijn vriend momenteel op Java, het startpunt van onze zesweekse reis door Indonesië. We zijn in totaal zo’n 1,5 week op midden en oost-Java en hebben dan nog 4,5 week over. Vast staat dat we de laatste 2-2,5 week op Bali en de Gili’s willen verblijven (we vliegen terug vanaf Den Pasar), maar we komen er niet helemaal uit welk eiland we nog meer aan willen doen. We twijfelen tussen Flores en Lombok. We hebben zo’n 2-2,5 week om het eiland te bezoeken. Omdat we we vooral ook een beetje willen genieten willen we een keuze maken om een van de twee te doen. Wie kan ons helpen bij de keuze? Of zegt dat we de eilanden toch kunnen combineren?
Als ik 6 weken naar Indonesie zou gaan, zou ik langer dan 1,5 week op midden en oost Java blijven. Het kan wel als je echt wilt, maar dan zit je lang in bussen en treinen en kun je alleen de toeristische highlight zien. Als je wat rustiger aan doet, kun je meer tijd in Yogya nemen, en eventueel overnachten bij Dieng/Wonosobo. Je ziet dan meer dan de vlakte met tempels, maar je kan ook verschillende meren en vulkanen bezoeken. Ook kun je in het oosten Malang en evt. Blitar en omgeving bezoeken. Of Surabaya, maar van die stad ben ik zelf niet zo’n fan.
In twee weken kun je in principe naar Flores gaan. Houd er wel rekening mee dat het openbaar vervoer op Flores traag en niet echt comforabel is. Je kan bv. Maumere bezoeken en dan naar Moni/Kelimutu gaan. Ikzelf heb Ende overgeslagen en ben direct naar Bajawa gegaan, waar ik verschillende dorpen, warme bronnen en vulkanen in de omgeving heb bezocht. Helaas had ik geen tijd meer voor Ruteng en omgeving.