Wij zijn een aantal jaren geleden naar Sumatra en Bali + Lembongan geweest (Azie daarnaast ook in Borneo Sarawak, Maleisie/Singapore en Thailand).
In augustus zouden wel weer naar Azie willen, i.v.m. regenseizoen vallen dan ook al een heel aantal bestemmingen af. Indonesie lijkt voor augustus dan 1 van de beste keuzes.
Is iemand zowel in Flores/ Komodo geweest als in Sulawesi?
Iemand die advies kan geven over de keuze tussen de volgende opties? We kunnen ong. 3 weken weg (incl. internationale vluchten).
*de route Flores/ Komodo vanaf Muamere met een prive chauffeur naar Labuan Bajo + boottocht naar Rinca en/ of Komodo + snorkelen, daarna vliegen naar Lombok, hier o.a. naar de Gilli eilanden.
- Alleen het westelijk deel van Flores & Rinca/ Komodo (zijn er dan qua afstanden nog bezienswaardigheden/ villages die je vanuit Labuan Bajo in die buurt kunt bekijken, de Kelimutu vulkanen etc. liggen vanuit Labuan Bajo dan te ver uit de richting) en dit combineren met Sulawesi Noord (Bunaken, Tomohon, Tangkoko NP,…) of Zuid Sulawesi (Tana Toraja, Sengkang dorpje/meer, karstbergen, evt. Lore Lindu NP:o.a. spookdiertjes en dan terugvliegen van Palu,…-> evt. Bira als start van de rondreis, weet niet of dit erg mooi is t.o.v. Gili/stranden Lombok), daarna doorvliegen naar Lombok/ Gili
- Of alleen Sulawesi; vanuit Makassar met een prive chauffeur richting noorden en dan later vanaf Palu verder vliegen naar Manado, daarna vlucht naar Lombok/ Gilli (mooie stranden).
We willen in ieder geval niet helemaal met een boot van Lombok naar Flores (i.v.m. zeeziekte etc., gaan dan liever vliegen en een boottocht doen vanuit Labuan Bajo naar Rinca en/ of Komodo.
Bunaken schijnt erg mooi te zijn (wat ik heb gelezen op internet), wel zie ik dat hier veel duikers heen gaan, dus ik vraag me af of het ook echt de moeite is om speciaal voor Bunaken naar Noord Sulawesi te gaan (buiten het Tangkoko NP is hier volgens mij minder te zien dan in Zuid - Sulawesi?) Een van ons mag i.v.m. oorproblemen sowieso niet duiken, dus dan zal het m.n. om het snorkelen gaan.
Weet iemand nog een goede prive chauffeur in Flores en/ of Sulawesi? Maakt het qua prijzen voor een prive chauffeur nog veel uit of je naar Flores of Sulawesi gaat?