Kan iemand mij vertellen wat de goedkoopste manier is om te bellen in Canada? Ik doel dan op de lokale gesprekken om bijvoorbeeld een excursie te regelen. Via mijn abonnement is dat vrij duur. Kan ik daar een pre-paid simkaart kopen?
Veel organisaties hebben 'n gratis nummer op hun site staan. Je kunt dan via 'n willekeurige openbare telefoon (of die in je hotel) gratis bellen. Ook zou je kunnen skypen.
Een locale simkaart is niet perse echt goedkoop. Ik ben net terug van 4 maanden Canada. Ikzelf had wel een simkaart van Fido, maar dan kost het nog steeds iets van 30 cent als je long-distance belt, lokaal geloof ik 20 dollarcent. Oh en je betaald ook voor het ontvangen van een gesprek. Dat zou ik dus alleen doen als je langer in Canada blijft, maar mobiel bellen blijft duur. Dit gebruikte we vooral voor noodgevallen.
Een telefoonkaart is dan een betere optie. Ik had er eentje van Telus, kun je in heel canada voor 4,2 dollarcent per minuut bellen. Ook naar het thuisfront is niet duur, dat weet ik niet meer precies maar dat koste me 6 cent ofzo.
Verder is Voipbuster ook wel een aanrader, dit is een programma op je computer. Je zet er 10 euro op en dan kan je 90 dagen ofzo ‘gratis’ naar vaste nummers in zowel Nederland als Canada bellen.
Bellen via Telus is, op Skype etc na, hier (Yukon) de goedkoopste manier om te bellen. Je kunt een kaart kopen vanaf $ 10 ofzo en je kunt dan bellen voor een paar $cent per minuut zowel binnen Canada als naar Europa.
Lokale gesprekken (lees: naar een nummer in dezelfde streek als waar je zelf zit) is altijd gratis vanaf een reguliere telefoon (niet de payphone). Dus als je vraagt op de camping of je even de telefoon mag gebruiken voor een ‘local call’, doen ze meestal niet zo moeilijk. Meestal is dit te herkennen aan de area-code die hetzelfde is aan het nummer waar je vandaan belt (voor grote regio’s hebben ze dit soms alsnog opgedeeld in verschillende regio’s, dus wellicht even navragen).
De 1-8xx (bijv. 1-877 of 1-888 of 1-855) is altijd gratis, zelfs vanaf de pay-phone.