Logeren bij locals kan best een leuke manier zijn om reizen als je ervoor zorgt te verblijven bij mensen die toch over 1 of andere referentie beschikken, de Couchsurfers bieden op dat gebied bvb interessante mogelijkheden.
Hoelang je in een stad wil blijven hangt puur van jouw interesses af.
Ik kan jou hier in Salvador een gecompresseerde multiculturele-historische daguitstap geven (wij noemen dat hier “Salvador, 500 jaar in 1 dag”) maar ik kan mensen die echt geïnteresseerd zijn in deze stad ook maanden aan een stuk rondleiden en nog ga je de volledige stad niet kennen …
Ik zou zeggen probeer van de steden die je opnoemt toch reeds zoveel mogelijk te lezen op voorhand en maak dan een selectie. Je zal dan al gauw merken dat je het misschien wel klaar krijgt met een iets tussen de 3 a 7 dagen per stad (vergeet ook niet dat er ook in de omgeving mooie zaken te bezoeken vallen, zoals bvb Cachoeira, een typisch coloniaal stadje in de Reconcavo Baiano).
Voorbereidende studie en plannen is dus belangrijk !
En er zijn hier verschillende forumgebruikers die in Brazilie wonen en altijd wel op een specifieke vraag kunnen inpikken.
Weet je zeker dat je alleen steden wilt bezoeken (behalve dan Foz do Iguaçu)? Juist de natuur is fantastisch in Brazilië! Kijk bijvoorbeeld eens naar het Chapada Diamantina national park, 6-7 uur met de bus van Salvador. Ook leuk voor dagenlang vermaak. Het dorp Lençóis is een goeie uitvalsbasis en is een mooi koloniaal dorp, heel prettig en gezellig. Op loopafstand heb je al leuke poelen in de rivier om in te zwemmen, een natuurlijke glijbaan (gladde stenen afdaling in de rivier), en veel watervallen. Met tourtjes met een minibus, te paard of per mountainbike kun je nog veel meer zien: tafelbergen, gekleurde riviertjes, watervallen, grotten (met of zonder meertjes erin), etc.
En van Belem vraag ik me af wat je daar wilt zien… ik lees vaak dat dat eigenlijk vooral een ruige gevaarlijke stad is, waar je alleen komt als start- of eindpunt van een (dagenlange) boottocht op de Amazonerivier.
Dit ziet er inderdaad verbijsterend mooi uit. Wij moeten natuurlijk wel een selectie maken, omdat we niet onbekerkt zijn in budget uiteraard, gedurende onze rondreis van een maand. We komen net uit Suriname als we naar Brazilie trekken.
Is de kostprijs duur van zo’n nationaal park? Of zo’n tocht te paard of met de mountainbike? Een schatting?
Ik heb verschillende keren bij locals gelogeerd. Het is goedkoop, mensen zijn superaardig en je leert Portugees. Er zaten echter wel wat nadelen aan vast. Ze hebben zelden tijd. De keren dat ik er was moest iedereen gewoon werken. Dus dan moet je wel alleen er op uit trekken. Dat vond ik een nadeel, maar ik zat wel in de niet toeristische plaatsen. Dus als je er geen problemen mee hebt om alleen dingen te doen, zou ik zeggen, gewoon ervoor gaan, maar heb je echt iemand nodig die met je meegaat continue, dan zorg ervoor dat degene vakantie heeft, want ook zal zeggen ze, in het weekend en s avonds hebben ze tijd. Mijn ervaring is dat er s avonds en het weekend ook weinig van terecht komt.
Ik ben in Rio geweest, voor de suikerberg en christusbeeld heb je onderhand wel een dag nodig. Althans mits je met het openbaar vervoer gaat. taxi gaat misschien sneller. Ligt er verder aan wat je verder wilt zien. Want ik ben er 1x 5 weken, de andere keer 3 weken geweest en nog ken ik niet alles van de stad. Maar als je de hoogtepunten wilt zien zijn 2-3 volle dagen wel goed.
Iguazu kan je de braziliaanse kant in een halve dag doen en de Argentijnse kant heb je zeker een dag voor nodig.
Sao paulo 2-3 dagen zeker, maar daar is wel minder te zien. Ik vond vooral de botanische tuin erg mooi. Verder ideaal om te shoppen.
Ja, georganiseerde tourtjes zijn niet goedkoop.
In Brazilië was ik gemiddeld ongeveer 40 euro per dag kwijt voor vervoer, hotel (goedkope hotelletjes maar altijd eigen kamer), eten, tourtjes.
Tourtjes zijn goedkoper als je in een wat grotere groep gaat (10 mensen ofzo). Vaak kun je gewoon in je eentje of met zijn tweeën boeken bij een kantoortje, en vormen zij de groep uit al die losse boekers. Ook een leuke manier om leuke mensen te leren kennen. Ook veel Brazilianen uit São Paulo reizen door Brazilië dus je komt in zo’n groep ook wel Brazilianen tegen.