Hallo, ik heb CEC aanvraagd en zoals jullie weten is de wachttijd lekker lang, 13 maanden + met de staking van het personeel op het moment… wie weet hoe lang het dan kan duren :S
Dus nu dat de aanvraag voor mijn CEC de deur uit is ben ik aan het kijken voor een tijdelijk visum om de proces tijd te overbruggen. Zoals als in eerdere post heb ik gezegd dat een LMO voor mijn canadese werkgever helaas bijna 99% niet mogelijk is, toch gaan we een schot in het donker proberen om te kijken of een combinatie van verschillende job tasks mogelijk is. Deze man heeft een boerderij, aircraft paint shop en aircraft maintenance shop. Fingers crossed.
Maar om een back up plan te hebben. Zou ik ook kunnen solliciteren op posities voor banen met een open LMO waarvoor weinig of haast geen opleiding nodig is? Simpel gezegd baantjes die de canadezen zelf niet willen.
Nou kleine update van mijn kant. Ben met verschillende bedrijven in contact geweest en andere partijen en niemand die echt een duidelijk antwoord kan geven. Sommige praten zelfs over dat mexicanen en andere groepen een speciaal of ander visum hebben.
Helaas is er vrij weinig mogelijk zonder LMO.
Voor mexicanen is er een ander verhaal.
Dat komt door een of ander verdrag dat gesloten is in noord Amerika.
Dat voor bepaalde baantjes, in het hoog seizoen, waar weinig mensen voor te vinden zijn, je die mensen voor korte tijd kunt in huren.
Dat gaat idd om baantjes die de meeste canadesen niet willen doen.
Grotendeels gaat dat om agrarisch werk.
Helaas valt nederland niet in dat verdrag.
Wat is een CEC?
( ben er al een tijdje niet meer mee bezig geweest)
In het noorden van Canada is veel vraag naar luchtvaartpersoneel, heb contact met verschillende bedrijven over een LMO. Hopelijk lukt het via deze weg.
Voor experience class heb je 12 maanden van werkervaring nodig. Nu heb ik lopen tellen dat ik gewoon 5 a 6 dagen te kort kom Weet iemand hoe moeilijk ze hierover kunnen doen en of ze gewoon een duidelijke lijn trekken? Ik heb gehoord dat dit gebaseerd is op een werkweek van 30 uur, ik werkte vaak tussen de 40 a 50 uur in de week dus ik zit ruim aan me uren. Ook heb ik 12 maanden daarvoor bij hetzelfde bedrijf gewerkt alleen als stage loper, dus die tijd zullen ze waarschijnlijk niet mee tellen, maar misschien ook wel.
Iemand die hier wat van af weet? Ben ik nu het haasje?
Het is het proberen waard.
Wat is het ergsre wat er kan gebeuren? Als je 6 dagen mist, maar je hebt over uren gedraaid, dan heb je toch dezelfde werk ervaring?
Het gaat vaak idd om een bepaald aantal uren dat dan gelijk staat aan een baan van een jaar
Na wat research… dus het gaat helaas niet werken ben ik bang voor
6.3. Full-time work
Pursuant to R73(1), “full-time work” means at least 30 hours of work over a period of one
week, and pursuant to R73(2) “work” means an activity for which wages are paid or
commission is earned.
The full-time work experience requirement for applicants in the CEC may be met by the
equivalent in part-time, paid work experience (e.g. more than one part-time job held
simultaneously or one or more part-time jobs held over the equivalent of at least one year
of full-time work).
Work experience can be calculated by adding up the number of weeks of full-time (or
equivalent) paid work (i.e. 30 hours per week in one job, or a total of at least 30 hours per
week in more than one job) in one or more skilled occupations at Skill Type 0 (Managerial
occupations), Skill Level A (Professional occupations) or B (Technical occupations and
skilled trades) of the NOC. Work experience must be acquired over a period of at least
one year; work in excess of 30 hours per week over a shorter period cannot compensate
for any shorter overall period of experience.6.3. Full-time work
Pursuant to R73(1), “full-time work” means at least 30 hours of work over a period of one
week, and pursuant to R73(2) “work” means an activity for which wages are paid or
commission is earned.
The full-time work experience requirement for applicants in the CEC may be met by the
equivalent in part-time, paid work experience (e.g. more than one part-time job held
simultaneously or one or more part-time jobs held over the equivalent of at least one year
of full-time work).
Work experience can be calculated by adding up the number of weeks of full-time (or
equivalent) paid work (i.e. 30 hours per week in one job, or a total of at least 30 hours per
week in more than one job) in one or more skilled occupations at Skill Type 0 (Managerial
occupations), Skill Level A (Professional occupations) or B (Technical occupations and
skilled trades) of the NOC. Work experience must be acquired over a period of at least
one year; work in excess of 30 hours per week over a shorter period cannot compensate
for any shorter overall period of experience.
Afhankelijk van waar je bent, zal een voltijd werkweek alsnog een maximum van 40 uur hebben. Als je erg veel overuren hebt gedraaid, afgezien van dat het wellicht illegaal zou kunnen zijn (maar dat is een ding voor je werkgever), zou je dit mischien toch nog als extra werkervaring kunnen tellen.
Ik zit nu in NL helaas:( ik denk dat ik gewoon de gok ga maken hopelijk pakt het allemaal goed uit… Bij afkeur is het hopelijk niet zo dat je daar later problemen mee gaat krijgen. Ik wil alles natuurlijk zo legaal mogelijk aanpakken om afkeur tegen tegaan. Bij me oude Canadese werkgever heb ik nu voor 1 jaar en 11 maanden het record of employment ( waarvan 1 jaar stage helaas) en ook een job offer bij toegevoegd. Hopelijk is de persoon in Wenen een beetje schappelijk en ziet die paar dagen over het hoofd…