Job offer en alles er om heen.

Na een aantal keren in canada te zijn geweest heb ik met vrouw en kinderen besloten om naar Canada te gaan immigreren.
Ook heb ik een aantal weken werkervaring opgedaan in de bouw en de man ( company ) waar ik ben geweest wil men mij een job offer verstrekken.
Ik doe een beroep wat erg zeldzaam is en zeer moeilijk door een canadian te vervullen is.
Nu weet ik niet geheel wat de juiste volgorde is, en kan dat op de site van immigration niet duidelijk terug vinden.
Als een bedrijf besluit een job offer te verstrekken, moeten ze eerst adverteren om ook anderen, hier al wonende, mensen een kans te geven.
Hoe lang moet men adverteren? en daarna: waar en hoe vraagt met de toestemming aan, en is er ook een LMO nodig? hoe en waar wordt ik dat gewaar?
Als de goedkeuring er dan is, wat is dan de volgende stap?
Wij willen op een temporarily residens hier komen en na een jaar beslissen om de PR te doen.
Als je wat weet over dit onderwerp, mag ik het dan ook weten?
Dank alvast.

Maar daar was je vast zelf al aanbeland… :wink:
Heeft je werkgever daar zelf ervaring mee? Of moet je het zelf maar uitzoeken omdat het voor hem te veel moeite is?

Ik zou zelf veel schrik hebben om op die manier naar Canada te gaan, omdat je dan alles kan kwijtspelen als je werkgever je ontslaat… (mijn man en ik zijn voor skilled worker gegaan)

Je kan ook altijd eens een kijkje nemen op het CBB: http://www.canadabb.org/cms/

CIC en LMO geven hier antwoord op. In de NOC kun je een classificering van je baan opzoeken: http://www5.hrsdc.gc.ca/NOC/English/NOC/2011/Welcome.aspx
Samen met Services Canada kun je dan vaststellen of je inderdaad die LMO nodig hebt en of je erin aanmerking voor komt. In sommige gevallen zal er eerst geadverteerd moeten worden (1-3 maanden? ik ben geen expert in deze categorie).

Hallo, over het adverteren is mij door een meneer van het emigratiebureau (25 jaar ervaring) verteld dat het adverteren 2 weken moet zijn, dus dat is op zich niet veel. Ik had ergens een vraag van mij neergezet, wat hier eigenlijk een beetje over gaat (en sta te popelen om een antwoord van iemand te ontvangen:dag: )
Ik ben nl. op internet dergelijke vacatures tegen gekomen (zoals op de kijiji site of zoiets) in Canada, met erbij vermeldt “LMO available”. En hierin vraag ik mij dus weer af… er is mij verteld dat er op een officiële site zoals Jobbank geadverteerd moet worden. En bovendien: een LMO moet toch eerst positief bevonden worden, die heeft men toch niet al klaar op tafel liggen?
Kan iemand mij hier wat meer over vertellen?? En hiernaast… moet je voor een LMO job aantoonbare ervaring hebben of mag het ook een baan zijn waar je misschien in Nederland nog geen ervaring in hebt (bijv. horeca) maar de werkgever aldaar heeft wel interesse in jou?
Thanks!! :smile:

oja, nu zul je denken waarom stel je al je vragen niet aan het emigratie bureau… maar ik heb nogal veel kosten rondom notaris, vertaalbureau etc, dus ik dacht misschien kan iemand mij hier alvast op weg helpen vanuit eigen kennis & ervaring!

De LMO moet inderdaad aangevraagd worden, maar het bedrijf zou al wel kunnen kijken of hun baanaanbod aan alle voorwaarden voldoet. Het is niet een LMO-garantie, maar je kan het als “LMO-ready” kunnen beschouwen.

Ok, thanks. Maar ze moeten dus ook aan kunnen tonen dat ik ervaring heb in die branche? Ik wil nl. van alles aannemen, in eerste instantie.

In het geval van een LMO moet er officieel duidelijk gemaakt worden dat JIJ over Skills beschikt die geen enkele Canadees heeft die voor de job gesoliciteerd heeft. Dus ipc ja. Je zal een verhaal moeten kunnen bouwen waarom JIJ geschikt bent voor de job.

ok,thanks… vraag me af in hoeverre dat realistisch is dan. Zoveel mensen in Canada… wordt nog een hele kluif dus!

Ik wil iedereen bedanken die een antwoord of bijdrage geleverd heeft aan mijn vragen de afgelopen periode.
In augustus 2012 opende ik deze draad.
In oktober ben ik op gesprek geweest in Canada, en kreeg een mondelinge joboffer, maar dat betekent niets.
Nadat de werkgever het hele proces afgewerkt had voor het verkrijgen van de LMO, kreeg ik op 21 november het bericht dat dat bij de HRSDC lag ter beoordeling, met de mededeling dat het tot 14 weken zou kunnen duren voor ik antwoord zou krijgen.
Op 23 december had ik de LMO binnen, super snel dus.
Zo snel dat ik niet eens klaar was met paspoorten te regelen voor mijn gezinsleden.
Ik heb dat vanaf januari gedaan, gezondheidsverklaring, verklaring goed gedrag, referentie’s. Alles laten vertalen, en vervolgens zelf de online application geheel afgewerkt.
Erg intensief, maar leerzaam.
Uiteindelijk op 8 april de laatste documenten geüpload, en de betalingen verricht.
Ontvangst bevestiging op 9 april door de ambassade, opnieuw met de mededeling dat het ongeveer 40 dagen zou gaan duren voordat ik antwoord zou kunnen krijgen.
Op 17 April wordt ik vriendelijke verzocht middels een mailbericht om in te loggen in het beveiligde deel van de application, en daar vond ik alle benodigde vergunningen.
Werkvergunning, en alle studie vergunningen voor onze kinderen.
Super snel dus allemaal.
Op 10 juni wordt de container geladen, en op 20 juni gaan we enkele reis Canada.

Hartelijk gegroet,
En ik blijf nog even meekijken hier.

Wow, fantastisch nieuws! Heel veel succes met jullie nieuwe avontuur! :smiley: