Ik ga in november voor het eerst met mijn vriend naar vietnam.
Nu vroeg ik mij af of iemand ons tips kan geven over leuke ecolodges, boomhutten of hotels op iets minder toeristische plekken.
Wij willen graag ergens een jungle trekking doen in het noorden, sapa heel mooi horen wij maar wel al veel toeristen, kent iemand een goede gids waarmee je een meerdaagse trekking kan doen? En een leuke slaap plek voor daarvoor en na?
Ook ben ik benieuwd of iemand iets leuks weet voor de eerste twee nachten. We willen graag vliegen op hanoi, maar liever niet in die grote drukken stad slapen liever iets er buiten.
Het valt niet mee om zoiets in Vietnam te vinden. Althans…het lukt mij nog niet goed. Op dit soort posts krijg je over het algemeen ook maar weinig reacties, dus dat zegt eigenlijk al genoeg. Wij vertrekken over 2 weken (voor het eerst) naar Vietnam. Mocht ik iets interessants vinden, dan post ik het hier zeker na die tijd.
Wellicht kun je iig eens op deze site kijken: vietnamecotourism.com is for sale | HugeDomains
Het is natuurlijk een nobele gedachte eco te gaan. In landen als Vietnam wordt huisvuil aan de kant van de weg door de mensen zelf in de hens gezet bijvoorbeeld. Zoals in praktisch vele derdewereldlanden. Die ver staan van een 1e wereld gedachte. Je zou na moeten denken of een ecologisch bewust zijn doorgedrongen is in dit soort landen. In de praktijk? Niet, uit ervaring weet ik dat dit bewustzijn er is bij hoger opgeleiden. De burger in een derde wereldland? Velen hebben moeite te voorzien in hun dagelijkse eten. Zouden deze mensen zich bezig houden met een “carbon footprint” bijvoorbeeld? een niet realistisch wereldbeeld. Niet ongewoon. In het westen opgegroeid na de jaren 60 in de vorige eeuw? Is overleven geen vraag.
In derdewereldlanden wel. En dagelijkse praktijk.Significant verschil.
Net terug uit Vietnam (gisteren) wil ik graag mijn ervaringen met je delen. Ecotoerisme is idd niet dagelijkse praktijk in Vietnam. Kan niet zeggen dat de bevolking altijd even zuinig met haar land omgaat (zie ook bericht Anorak), maar dat heeft zeker te maken met de mogelijheden die de bevolking heeft (en wellicht ook kennis). Vietnam is echt een prachtig land (wij vonden zelf vooral het noorden prachtig). Er zijn zeker mogelijkheden om op unieke plekken terecht te komen. Onze ervaring is dat je Vietnam het beste ervaart vanuit homestays. Wees wel allert, want maar al te vaak is een homestay een verkapt hotel. Op zich ook vaak niks mis mee, maar het kan dan anders zijn dan je verwacht. Homestays zijn via internet relatief makkelijk te vinden (en wellicht ook via initiatieven als ilikelocal). Wij vonden ze ook vaak via bekende sites als booking.com en airbnb.com.
Ons laatste adres was in HCMC (en geen homestay), maar wel een leuk adres en dat was Nguyen Shack (midden in Saigon, vlak bij alle toeristische atracties en toch erg rustig). Zij hebben ook prachtige locaties in de Mekong en in Ninh Binh (zo’n 3 uur onder Hanoi). Echt een aanrader. Verder hebben we in vrijwel alles afgeweken van onze voorlopige planning.
Aanraders?
Homestay op de cham-eilanden (bij Hoi An)
Natuurparken (wij bezochten Ba Be en Cat Tien (meerdere jungle trekkings gedaan), in/bij beide parken leuke overnachtingsmogelijkheden)
Het noord-oosten (dus niet Sapa)