5.5 Weken Vietnam

Hoi

Ik ga van half juli tot eind augustus naar Vietnam. Ik vlieg op HCMC, maar pak meteen een binnenlandse vlucht naar Hanoi, zodat ik rustig af kan zakken naar het zuiden en van daaruit terug kan vliegen.
Maar ik vind het vrij lastig om te bepalen hoe mijn reis eruit moet zien.
Wat ik graag wil is een trekking in een natuurpark, (hoeft niet per se Sapa te zijn, maar wel gelijkwaardig, als dat kan), ook wil ik graag naar de Song Doong Cave. Verder de standaard attracties zoals Halong Bay, de Mekong delta, Cu Chi tunnels e.d. maar ook wel niet te standaard attracties, mooie wat onbekendere stukjes natuur, stadjes ofzo? Ook zou ik een paar dagen naar een strandje willen (dacht zelf aan Whale Island, omdat ik daar waarschijnlijk geen last heb van regen?)
Ook zou ik aan het einde van mijn reis ongeveer nog maximaal een week naar Cambodja gaan, met name voor Angor Wat en heel misschien Pnom Phen.
Wie kan mij helpen, zodat ik een reisschema kan maken? Dus voor vier en halve week ongeveer Vietnam en maximaal 1 week Cambodja/ Angor Wat.
Ik reis graag budget en heb geen moeite met wat slechtere omstandigheden, wil gewoon graag een reis met veel mooie ervaringen en natuurlijk ook een beetje genieten van het goede weer!

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen!

Groetjes,
Imke

Hallo Imke,

Wanneer je je wensen lees is het helemaal goed te doen, maar enkele lokaties kunnen niet.
Deze zijn niet opengesteld voor touristen volgens mij.
Ik heb het dus over de Song Doong Cave.

Wel heb nog diverse mooie grotten in dit nationale park en dus mooie alternatieven.
Wil je park en de grotten bezoeken, er zijn er ook waar wel voor moet klimmen, zou ik deze prive doen.

Waarom.
Wanneer je interesse er echt naar uitgaan ( grotten ) en je zit in een groep en daar zitten misschien mensen bij die niet echt goed ter been zijn of met wat minder interesse, moet je je daaraan aan aanpassen.

Zag ook dat je in Juli gaat reizen, dat is dus ook de vakantieperiode voor Viet Nam en China.
Betekend een grote drukte in Sapa.

Wanneer je geen Sapa wilt zijn de alternatieven de parken zuidelijk van Hanoi.
Dus mijn favoriet Cuc Phuong of Pu Loung en andere.

Heb je wat met de geschiedenis van Viet Nam is bijv het plaatsje Kim Liên een optie.
Daar is HCM opgegroeid, je ziet daar zijn verblijf van zijn ouders en bijna geen touristen.

Voordat je ouderlijk huis mag betreden moet je eerst bloemen kopen op het pleintje en deze bij het altaar van zijn ouders plaatsen als respect.

Daarna mag je het ouderlijk huis in.

Mi Lai, wanneer de oorlog je interesse heeft een absolute must.
Zie het als het Auswitz van Viet nam, zo belangrijk voor de vietnamese bevolking.
Omvang is natuurlijk anders, want het is een uitgemoord dorpje door de amerikanen.

In de buurt bij Quy Nonh heb je het trung museum; de Willem van Oranje van Viet Nam.
Bijna geen buitenlandse touristen

Schema bijv.

dag 1
Aankomst Hanoi
dag 2 - 3 hanoi
dag 4 - 5 Halong Bay ( is misschien wat te lang naar mijn idee; dag tour is voldoende maar meningen hierover lopen uiteen )
dag 6 tot dag 10
Ninh Binh provincie, tam Coc, Cuc Phuong, Pu Loung, Ninh Binh stad
dag 11
Hue
dag 12 Hue
dag 13 t/m 15
nationale park + DMZ
dag 16 - 19
Hoi An + misschien mi Lai
dag 20-21
Quy Ninh
dag22

Nu keuze maken of via Nha Trang naar dalat of Nha Trang overslaan en naar Mui Nee en vandaar naar Dalat

dag 25
Saigon
dag 26
saigon + tunnels
dag 27 - 29
Delta
dag 30 - 34
Cambodja
dag 35
Saigon en naar huis

Is even een voorschot.

gr.
Ton.

Hoi Ton,
Heel erg bedankt voor je goede tips en reisschema! Kan er echt wat mee!
Ik had nog een vraagje, ik wil namelijk graag naar Dalat en daar wil ik gaan abseilen ed. Zijn er daar in de buurt nog andere dingen die ik niet mag missen?
Nogmaals heel erg bedankt!

Groetjes,
Imke

Hallo Imke,

Fijn te lezen dat ik wat kan helpen.

Dalat.

Wanneer je in Dalat bent vind ik dat je wel de crazy table moet zien.

1 is te vinden bij een tempel, ben de naam even kwijt, de andere is een stukje voor de tempel bij een particulier. Ik heb filmpjes staan op deze site, even de zoekfunktie gebruiken.
Ook kun je een treintochtje maken naar een dorpje waar zich een tempel bevind waar de ornamenten gemaakt zijn van bietflesjes.

Verder zijn er de watervallen, crazy house, met kabelbaan naar de truc lam tempel, vakantiehuis van de laatste vietnamese keizer.

Je hebt er ook het liam biang park, maar dat vind ik zelf te duur voor het bodene.

Dit zijn een paar suggesties, kun je kiezen naar je interesse.

gr.
Ton.

Hoi Ton!

Heel erg bedankt voor je tips! Ik ga eens kijken of ik er iets van kan gaan maken, met een mooi schema e.d. Alvast heel erg bedankt voor je hulp en misschien zal ik je kennis nog wel even nodig hebben!

Nogmaals bedankt!

Hi Ton,

Ik las je reactie over de Son Doong Cave…heb je enig idee of het grottenstelsel op termijn wel toegankelijk is voor publiek? Ik lees verschillende verhalen, vooral dat er momenteel nog veel expedities door archeologen etc zijn en dat toeristen er nog niet worden toegelaten. Echter, ik zie wel een aanbieder van een prive trip naar de grotten…zou dat betekenen dat het nu al wel mogelijk is?

Lijkt me een spectaculaire trip; en op termijn een extra topreden om naar Vietnam te reizen…

Hallo ,

Is weer een tijdje geleden dat ik over deze grot geschreven heb.
Ik net ook even gekeken op internet en inderdaad worden er tours aangeboden naar deze grotten.

Waarschijnlijk heb je de documentaire ook gezien op NGC, en lijkt me niet dat je de gehele grot kan bezoeken gezien de snelstromende rivier. maar een gedeelte lijkt me wel te doen met een gids.

Ik kan er eigenlijk geen antwoord geven op je vraag.

Maar als je wilt wil ik wel even informeren voor je in Viet nam hoe staat met bezoeken van de grot?

Laat het maar even weten.

gr.
Ton.

Hi Ton,

Dank voor je reactie. Je hoeft er niet speciaal naar te informeren, maar mocht je de komende periode eens een update horen dan mag je dit zeker wel met de rest delen :).

Ik kan in ieder geval niet wachten om daar eens naartoe te reizen; zoveel moois van gezien (idd via NGC).

Ilya

Hallo Ilya,

Je weet dat ik n.a.v. je vraag over deze grot, ondanks dat het niet hoefde van je, toch even contact opgenomen met Viet nam; was zelf ook benieuwd.

Hieronder vind je volgens mij al je antwoorden + de communicatie.

Ik heb als voorbeeld even een reisbureau als voorbeeld gebruikt die deze tour zou aanbieden.

Mijn Vraag

Hello Ms Nhi,

Thank you again for your last answer.
The people were very happy with that.

Now I have , I think, a difficult and many question for you?
But I got a big trust in you.

I did a question about tours for Son Doong Cave ( biggest cave in Viet Nam ).
There are some travelling bureaus where can book this tours.

But I saw on internet that is was just adventures tours, and is it a big part of the cave you can visit or just some meters?
Can it also be visited with some luxery?
Can I and Gert do that tour when we want with our wanted luxury?
Is it expensive?
Can it booked by BT?

Ms. Nhi,
Lot of questions sorry.

Can you help me out?

Haar antwoord hierop

Dear Mr. Ton,

Sorry for my late reply. I just backed to my home and forgot to set “out of office - automatic reply”.

Regarding Son Doong cave, till now it has not been allowed for tourist. That means, no travel company can run the trip until further notice from Vietnam government.

However, Buffalo Tours and another travel agencies can organise the visit to Paradise Cave, Phong Nha Cave, ect. I’m not sure if you have visited it before?

Best regards,

Nhi

Hierop mijn volgende vraag

Hello Ms. Nhi,

Thank you for your answer.

I did get this site , and the question.
What do you think about this tour?

http://www.activetravelvietnam.com/tour.php?op=detail&tourId=71

Is it a real visit in to the cave, are just a tour to a near by cave?

Hope again you can help?

Best regards
Ton.

Haar antwoord

Dear Mr Ton,

Follow to the site you gave me, I just contact Vietnam Adventure and have some information for you:

(1) Tourists have not been allowed to visit Son Doong Cave till now.
(2) People such as research scientist, botanist, physical geography researchers, ect. can get the Approval letter from Local Authority to visit the cave.
(3) Vietnam Adventure (the agent you recommend me) can help you to get the Approval letter. After booking, they will apply to Local Authority, and confirm to you if your application is accepted or not.
(4) To visit Son Doong cave, clients need to have at least 03days (starting from Dong Hoi - Quang Binh). You can find the 03 day tour itinerary as on the site.
(5): Tour price is 990 USD per person, applied for private trip within 02 travelers. People who will be on the tour with clients would be: 01 travel agent staff, 02 porters, 01 forest warden, 01 of National Park Management, and Mr. Ho Khanh - a local person who first found the cave. (The company will arrange all of them to go with you)
(6): Here is the travel agent I spoke to, Mr. Kien +84 9798 00588. IF you would like more information just let me know. I’m more than happy to help, you know my knowledge now is increasing for Son Doong destination :), thanks to you.

Best regards,

Nhi

Dus Ilya,

Ik denk dat het er zo voorstaat, dit is uit een heel betrouwbare bron met kennis van zaken.

hoop dat je vraag hiermee beantwoord is.

gr.
ton.

1 like

Wauw, fantastische input! :).

Gelukkig heb ik geen haast met het bezoeken van deze grot. Het kwam op mijn bucketlist terecht toen ik hoorde dat men nu vermoed dat dit de grootste grot ter wereld is (kan zijn). Bij de Mulu Caves in Sarawak (Borneo, Maleisie) passen er diverse Boeings 747 in…dus ik was meteen benieuwd naar Son Doong toen ik de foto’s voor het eerst zag.

Geen probleem voor mij dus, en ook de mate van exclusiviteit mag er wat mij betreft blijven. Het moet lekker speciaal blijven…geen hordes met toeristen graag :).