Reis Vietnam Cambodja okt-nov 2014! Graag jullie tips!!

Hallo allemaal,

volgend jaar (oktober? november?) ben ik van plan om naar Vietnam en Cambodja te trekken.
Het mag wel wat avontuurlijk zijn maar ik heb toch graag een zicht op wat ik ga doen en wat het mij gaat kosten. Kunnen jullie onderstaand schemaatje eens bekijken en commentaar geven? Wat wel doen, wat niet, ander transport, eventueel goede prijs kwaliteit overnachtingen,… Er kunnen eventueel nog 3 extra (rust)dagen ingepland worden…

Alvast heel hard bedankt!!!:chin:

Groetjes
Bram

1. Hanoi: aankomst en Hoan Kiem Lake
  2. Hanoi: city tour met Ho Chi Minh Complex, Temple of Literature, Museum of Ethnology en Ngoc Son
  3. Hanoi: vertrek Halong Bay tour
  4. Halong bay en s’avonds terug in Hanoi → nachttrein naar Hue (of op dag 5 vlucht???)
  5. Hue: Citadel, Thien Mu, Parfum River.
  6. Vlucht Hue - Ho Chi Minh + verkenning Ho Chi Minh
  7. Ho Chi Minh
  8. Ho Chi Minh
  9. Vertrek Mekong Delta tour
  10. Mekong Delta tour( s’avonds terug Ho Chi Minh)
  11. Vlucht Ho Chi Minh – Phnom Penh + verkenning PP
  12. Tour Killing Fields en Tual Sleng
  13. PP: Silver Panda en Koninklijk Paleis
  14. Bus transfer PP–> Siem Reap
  15. Angkor Wat tour
  16. Angkor Wat tour
  17. Angkor Wat tour + s’avonds Siem Reap
  18. Vlucht Siem Reap – Amsterdam

Hallo B,

Ik vind dat je een goed schema hebt opgezet, en er helemaal niet veel mis mee is.

Wat opmerkingen die me opvallen.

Wanneer ik het schema zo bekijk, ben je niet echt een natuurliefhebber en ga echt voor historie?
Ook valt op dat je Hoi An niet bezoekt; is de keuze door het weer bepaald of misschien door tijd oid?
Ik mis ook iets van strand, bewuste keuze?

Wat andere opmerkingen en vragen.

Hanoi.
Je kan het HCM complex bezoek, ga ervan uit dat je zijn verblijven bedoelt?
Het lichaam zelf wordt rond oktober / november naar Moskou gebracht om daar onderhoud aan te plegen.
In de kranten lees je dan dat er geschilderd moet worden in het mausoleum of renovatie eraan; dus dat kan je niet van binnen bezoeken.

Mekong Delta
Misschien een idee?

Op dag 10 niet naar Saigon, maar naar Chau Doc en daar overnachten.
In de ochtend de boot naar PP, heb je ook nog een groot gedeelte om in de middag PP te verkennen.
Goedkope boottransfer CD naar PP is gelijk of goedkoper dan de vlucht Saigon naar PP.

Kosten Can Tho naar CHau Doc zijn ook vergelijkbaar aan Can Tho naar Saigon.

Internationale vlucht.

Deze ook goed uitkiezen, want dan kan je geld besparen.
Je kan niet vanuit Siem Reap naar Europa zonder een stop.
Keuze kan dan bijv. zijn om naar Bangkok te vliegen en dan vanaf Bangkok naar Hanoi en vanaf SR naar Bangkok en naar huis.
Dus een retourtje bangkok en de overige apart kopen.

Heb dit even als voorbeeld gebruikt , maar is misschien helemaal niet de goedkoopste, dus daar wat tijd in besteden.
Je kan ook een topic hierover openen op het Viet Nam forum of op het Azië forum.
Ervaring leert dat mensen het leuk vinden om proberen met de goedkoopste optie te komen.

Kosten

Laat dus even de internationale vlucht buiten beschouwing.

Ik reken in Dollars, want dat doen zij ook en ik weet de koers niet van oktober 2014.

Reken voor een overnachting 25 a 30 usd
transfer over de weg op 15 usd
eten op 15 usd pdpp

De excursies
Is helemaal afhankelijk hoe je deze doet, alleen, met een groep prive enz.

Maar alleen dan denk ik 10 usd per dag , inclusief vervoer ( taxi ) voor een citytour.
Met een groep ( PP, Saigon, Hanoi, Hue ) reken dan op 25 a 30 usd pp minimaal.
Prive alleen is rond de 125 usd per dag per persoon ( met zijn tweeën komt er 15 usd bij )

Varen naar de drijvende markt in Can Tho is per boot 25 usd., lokale boot en lokale mensen.
met een groep is 15 usd.
Prive met gids is 75 usd ( voor 2 personen 10 usd bijtellen )

Beste B, ik hoop dat dit je weer wat wijzer kan maken?

Heb je nog vragen laat het maar weten.

gr.
Ton.

1 like

Dag Ton,

eerst en vooral bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Ik heb mijn schema opgesteld om zo weinig mogelijk rond te reizen en zo veel mogelijk te zien. Ik weet niet of dat de juiste manier is om Vietnam te ontdekken. Ik ben nog nooit in VN geweest (en heb nog nooit gebackpackt) vandaar dat er ws wat onvolmaaktheden inzitten. Ik heb er eigenlijk ook absoluut geen zicht op of je overal gemakkelijk kan geraken en of je beter georganiseerde excursies doet of het allemaal zelf organiseerd… Als ik het hier zo lees wel, maar ben toch graag goed voorbereid (zo weet ik graag al op voorhand welke transportopties ik heb als ik van x naar y ga)

In elk geval, ik wou zeker en vast Halong Bay (Misschien dit ook doen zonder overnachting???), Mekong Delta, Killing Fields en Angkor Wat zien. De rest heb ik zo “efficient” mogelijk ingevuld. Maar misschien ken jij wel een betere invulling dan? Ik kan max 21 dagen wegblijven.

Om dan even op uw vragen te antwoorden…

Ik ben zeker een natuurliefhebber (ben dit jaar wildlife vrijwilliger geweest in Zaf) Heb nu wat rondgezocht en ben op Bach Ma gestoten. Is dit de moeite en makkelijk bereikbaar?

Ik had op dit forum ook al gelezen dat Hoi an de moeite is. Misschien moet ik op dag 5 Hoi An doen en op dag 6 Bach ma met dan s’avonds vlucht vanuit Danang naar HCM?

Mekong Delta

Hier heb ik gewoon een georganiseerde tour genomen omdat ik (weeral) geen zicht had op wat eerst te doen. Bij deze tour zouden ze me terug afzetten in HCM vandaar…Ik wil eventueel wel een dag HCM laten vallen om wat meer van MD te zien. Ik zal dus idd naar CD en/(of?)CT gaan en van daaruit de boot naar PP. Lijkt me idd veel leuker dan vliegen.

Internationale vlucht

Ik had een vlucht gevonden van 800 euro. Dit was via Kuala Lumpur. Maar ms is het idd goedkoper via Bangkok. Ik ga dit zeker in het oog houden!!

En dan nog één vraagje: Klopt het dat ik beter in november ga dan in oktober? December is ev ook nog een optie…

Nogmaals bedankt voor de moeite!!

Bram

1 opmerking. Doe op dag 12 eerst Tuol Sleng en daarna de KF, dit maakt het nog indrukwekkender…

Hallo Bram,

Goede tip van Zaan, zou ik zeker opvolgen wanneer mogelijk.

Je hoeft je geen zorgen te maken over het reizen in VieT Nam, dat is echt overal makkelijk te regelen.
Je kan bus / trein / vluchten ter plekke regelen.

Misschien dat je soms een compromis moet sluiten voor wat betreft tijd en comfort ( met name dan voor de trein voor comfort ).

Bach Ma

Deze is makkelijk te bereiken en ligt ook nog op de route van Hue naar Hoi An.
Vele mensen rijden hierdoor ( dan wel het oostelijkste gedeelte ervan ) naar Hoi An vanaf Hue, de Hai Van Pas.

Ik denk dat het voor jouw leuk is om dan vanaf Hue naar Hoi An te gaan met de Easy riders en zo ook door dit park te gaan met een overnachting.

Mekong Delta
In mijn eerdere post had ik je al verteld dat het geen verschil maakt in reisdagen, dus alleen de overnachting in Saigon veranderd dan in Chau Doc.
Dan verder reizen naar PP.

Maar wil je ook wat van Chau Doc zien , dan inderdaad 1 dag laten vallen ergens in het schema.

Ik ben er dit jaar in Januari en heb deze dagtrip geboekt

• morning 9-10AM : River life tour half day
  • lunch
  • afternoon: Tra Su forest

Halong Bay

Je kan deze boeken vanaf dag tot wel een week, alles afhankelijk van wat je wilt.
Dus hier kan je ook dag vandaan toveren.

Periode

Of je in oktober gaat of november maakt niet zoveel uit, je zit in het regenseizoen en in het okaanseizoen ( heb je wel meegekregen de afgelopen weken ).

In december is het begin van het droge seizoen en normaal is het orkaan seizoen dan voorbij.
Wanneer ik de keuze zou hebben zou ik kiezen voor december.

Laat het hier even bij en laat je opkomende vragen maar weten.

Prettig weekend en misschien tot de volgende post.

Gr.
Ton.