Leuke grappige en opvallende dingen van Japan? (Wist je dat...)

Welke leuke en/of grappige dingen zijn je opgevallen in Japan?

1. Bij aankomst in Japan ligt je koffer altijd heel netjes op de band met het hengsel naar je toe (de koffers worden niet zomaar achteloos op de band gegooid).

2. Vlak voor sluitingstijd van winkels/attracties etc klinkt er altijd een muziekje, er wordt dus niet omgeroepen dat ze bijna gaan sluiten maar de Japanners weten dat als ze dit muziekje horen dat het bijna sluitingstijd is en gaan netjes weg.

3. Alle muntjes die je bij de luidruchtige Panchiko automaten hebt gewonnen, verzamel je en je loopt dan naar buiten, een stukje verderop zit ergens een luik in de muur waar je je muntjes kan inwisselen voor geld.

4. Japanners zelf niet vaak net zoals wij drinken bij het eten bestellen? Als je drinken bij je eten besteld krijg je eerst je drinken en als dat op is daarna pas je eten, mits je erbij verteld dat je het tegelijk met je eten wilt.

5. Melon soda met vanille ijs een heel populair drankje is als je toch in een restaurant drinken besteld?

6. Het heel leuk is om het Fuji Television gebouw in Odaiba binnen te gaan? Met een beetje geluk zijn ze net een show aan het opnemen en kan je gewoon meekijken.

7. De pasfotohokjes in diverse winkels supergrappig zijn om pasfotos te maken en ze vervolgens te bewerken voordat je ze af laat drukken?

8. Het heel leuk is om een aanvraag te doen om een rondleiding te krijgen binnen de muren van het Koninklijk Paleis in Tokyo? Je krijgt een echte Japanse stijl rondleiding.

9. Wist je dat er nergens anders ter wereld een DisneySea is alleen in Tokyo. En wist je dat veel Japanners 's avonds na het werk (die op tijd klaar zijn…) nog naar een Disneypark gaan?

10. Als het Hanamitijd is (bloesemtijd) dat er 1 persoon de hele dag een plekje bezet houdt onder de bloesembomen totdat alle vrienden/collega’s vrij zijn van het werk om ook onder de bloesembomen te zitten en te picknicken?

3 likes

Wat betreft punt 2, dat muziekje is nog heel herkenbaar ook, het lijkt sterk op het refrein van “Wij houden van Oranje”. Maar wie nu denkt dat André hazen een hoop royalties uit Japan heeft ontvangen: de melodie is afgeleid van Auld Lang Syne, en de variant die ze in Japan gebruiken heet Hotaru no Hikari.

Punt 3 is een mooi voorbeeld van creatieve manieren om wetten te omzeilen. Gokken voor geld is verboden in Japan (m.u.v. lotterijen en sport-toto’s), maar gokken om prijzen niet. En het is uiteraard niet verboden om het gewonnen plastic muntje weer te verkopen, zolang dat luikje formeel maar geen verbintenis heeft met de pachinkohal. Ze zullen je dan ook niet vertellen waar je dat luikje ergens kan vinden. Iedereen weet dat dit de praktijk is, maar geen politicus zal het in z’n hoofd halen die wetten hierop aan te passen. Schattingen hoeveel geld er in de pachinkowereld omgaat lopen nogal uiteen, maar het zal jaarlijks om ergens tussen de 150 en 200 miljard euro gaan. Om een idee te geven: dat is dubbel zoveel als er in de VS legaal vergokt wordt…

Punt 10 vind ik overigens wel opmerkelijk. De afgelopen jaren heb ik de nodige festivals bezocht, daarbij is het me vaak opgevallen hoe mensen met tape of stukken zeil een plaats reserveerden. En hoe druk het dan ook is, iedereen lijkt dat ook daadwerkelijk te respecteren.

2 likes

@10, afgelopen keer stond er een hele rij met tentjes en zeiltjes bij het Sumostadion in Tokyo. Een paar dagen later zou de kaartverkoop starten voor het sumotoernooi.

@1, dat was me nog nooit opgevallen, lol! Maar in Japan hebben ze sowieso een iets andere werkbenadering op de vliegvelden. Dat wordt:

1. Wist je dat het grondpersoneel de vliegtuigen uitzwaait als ze vertrekken van de gate?
1 like

Zo zag het er in Niigata uit vele uren voordat het enorme vuurwerk van het Niigata Matsuri losbarstte:

's Avonds kon je er over de hoofden lopen, dat vuurwerk trekt vele tienduizenden, zoniet honderdduizenden toeschouwers. Nu weet ik wel dat Japanners gek zijn op vuurwerk, maar zo druk als daar heb ik het nog nergens meegemaakt.

2 likes

Leuk leuk!! Hebben jullie nog meer leuke weetjes/wistje datjes van Japan?

Inderdaad heel leuk

wist je dat de houten plankjes die je in Japanse tuinen als een soort korset om de stam van een macro bonsai zijn voor . . .

insecten bestrijding, de insecten kruipen onder het hout, waardoor zij periodiek gedood kunnen worden. Dit voorkomt dat de hoveniers een hele boom moet afzoeken.

1 like

Dit doen ze ook bij de Shinkansen treinen geloof ik. Iig wel als de trein arriveert. :slight_smile:

Wist je dat in Japan een treinstation bestaat met de naam Huis ten Bosch en dat Huis ten Bosch een autovrije namaakstad is in Nederlandse sfeer in normaal formaat, dus geen miniatuurstad?

Jij hebt ook Rail Away gezien :biggrin:

Ben er in 2008 geweest, leuk om aan de andere kant van de wereld allemaal gebouwen te zien die ik in eigen land nooit gezien heb. Het is overigens een soort pretpark met enkele attracties, maar uiteraard vormen de gebouwen an sich de grootste attractie. Leuk weetje ook: toen de bouwers van het park de tekeningen van het originele paleis opvroegen dacht men dat het bedoeld was voor een miniatuur-replica. Groot was dan ook de verbazing dat het om een reconstructie op ware grootte ging…

Inderdaad, ik heb het in Rail Away gezien. In youtube krijg je ook een indruk. Het moet een enorm werk geweest zijn. Daar zijn Esonstad, Bataviastad en het Zuiderzeemuseum niets bij. Je zou er rond kunnen slenteren zonder auto’s.

Kan men er ook overnachten? Zo ja, is dat betaalbaar? Worden huizen aldaar ook bewoond?