Wc's in Japan

Hi!

Ik ga in november voor 4 weken naar Japan. Nu is mijn vraag misschien een beetje raar, maar ik heb een spastische darm en moet daardoor behoorlijk vaak naar de wc. Nu vroeg ik mij af hoe dit in Japan geregeld is? Heb je openbare toiletten? Moet je overal betalen? Kan ik ook gewoon een restaurant/hotel binnen lopen of is dat raar? en heb je in alle grote warenhuizen ook toiletten of moet je echt op zoek? Ik ga naar zowel de grote steden als de wat kleinere plekjes zoals Takayama en Koyasan

Ik hoop dat iemand antwoord heeft op deze gekker vraag :wink:

Bedankt!!

1 like

Wees gerust, je gaat naar een van de schoonste landen van de wereld met wat toiletten betreft prima voorzieningen. In Japan zijn in elk winkelcentrum, restaurants en in alle warenhuizen “normale” (westerse) toiletten die super schoon zijn (niet te vergelijken et Nederland….) en ik heb nog nooit een “dame met een schoteltje” gezien in de 15 x dat ik in Japan (Kyoto en Tokyo) geweest ben. Gewoon de bordjes volgen.

Je kunt inderdaad gewoon een restaurant inlopen als je moet. Japanners houden van schoon en service en dat geven ze dan ook. Ga je bijv. een paskamer in, vergeet dan niet je schoenen uit te doen voordat je in de paskamer stapt. Dus niet met die “vieze” schoenen zoals in Nederland.

Ook in kleinere plaatsen als Koyasan (bijzonder plek; ga je een nachtje logeren in een tempel?) is het geen probleem alhoewel je daar geen warenhuizen hebt en weinig restaurantjes.

En in de hotels (wij logeerden vaak in de Toyoko-inn hotels) zijn de toiletten vaak uitgevoerd met een verwarmde toiletbril met een ingebouwd spoelsysteem voor je achterste (met verwarmd water). Zeer hygiënisch dus en je achterste zal verwend worden!

Japanse wc’s zijn inderdaad vaak brandschoon. Een hotel met een grote lobby kun je gewoon binnenlopen, ook al is het 5-sterren en loop je in je toeristenkleding. Japanners gebruiken lobbies vaak als ontmoetingsplek ook al verblijven ze er niet. Warenhuizen zijn bijna overal in Japan en dat is meestal ook de eerste plek waar ik naar zoek als ik naar de wc moet. Ook fastfood restaurants als McDonalds kun je gewoon binnenlopen en gratis toilet gebruiken.
Maak inderdaad gebruik van de douche-wc’s, de ‘washlets’, echt geweldig voor je achterste. WC-papier is trouwens ook vaak een stuk zachter en fijner dan hier.
Het bedieningspaneel is helaas wel meestal in het Japans, maar met een beetje proberen kom je er wel uit. Als je op washlet zoekt op Youtube kom je filmpjes tegen.
Nog een mogelijkheid zijn internetcafe’s. Je betaald wel een paar Euro voor toegang, maar dan kun je wel ook meteen internet/mail checken en onbeperkt drinken en een pauze houden. Vaak betaal je niet veel meer dan voor een kop koffie in een normaal cafe of restaurant.

Alleen in parkjes kom je wel eens vieze wc’s tegen en is er vaak geen wc-papier.

Tip: de meest opzichtige knop is niét de doorspoel-knop, maar de help-ik-word-als-vrouw-lastiggevallen-knop. Ik daarop drukken, denk ‘tiens, dat spoelt niet door’, schouders opgehaald en nietsvermoedend uit het toilet gewandeld. Komt er ineens een securityman aangelopen, wij elkaar verbijsterd aankijken en ik pas een uur later doorhebben wat ik fout had gedaan…

Japan :wub:

Ik heb ook altijd een toilet gevonden.

Alleen buiten in een park ofzo kan je nog de Japanse sta toiletten tegenkomen. Hier moet je dan staand bovenhangen. Niks verkeerd mee maar daar is vaak geen toiletpapier.

Een tip is: vaak worden er bij uitgangen van metrostations of warenhuizen van die kleine pakketjes gratis uitgedeeld, altijd aanpakken want dit zijn kleine pakketjes papieren zakdoekjes met reclame, dan heb je altijd wat toiletpapier op voorraad in je tas !

Ga in de grote steden gewoon naar de kleine supermarkten van Family Mart of 7-Eleven. Hebben vaak standaard een plee. Deze winkels zijn bij wijze van spreken op elke straathoek wel te vinden. De plees zijn dan wel geavanceerd met allerlei knopjes maar het oldskool afvegen kan gewoon met papier en doortrekken kan gewoon met de hendel.

Cheers!

He, jammer nou. Juist zo leuk al die knopjes. En hygiënisch!

hahahahahahaha dat heb ik dus mee gemaakt! ik zocht vaak naar het “invalide” toilet omdat je dan kan zitten. de hurk toilet ging me niet zo heel goed af… maar ik drukte idd op de “help ik zit in moeilijkheden” knop! Schaamrood stond op mijn kaken toen de beveiliging kwam aan rennen… gelukkig hadden ze al snel door hoe het zat :wink: blond :redface: