Waar scheer ik mijn benen/oksels tijdens het badderen?

Ik heb een ietwat genante en rare vraag: tijdens onze rondreis door Japan slapen we vaak in ryokans met een gemeenschappelijke badruimte. Ik heb me nu aardig ingelezen op het Japanse badderen, maar over 1 kwestie vind ik weinig (omdat het voor de Japanners niet nodig is?): waar scheer ik mijn benen/oksels en andere harig plekjes? Doe ik dat op het krukje bij de douche of kijkt iedereen me dan gek aan?

Ik heb het mijn vrouw (Japanse) even gevraagd en zij wist mij te vertellen dat Japanse vrouwen dit niet gauw doen in de gemeenschappelijke badruimte. Advies van mijn vrouw was om gebruik te maken van de badkamer op de kamer. In de meeste ryokan waar wij de afgelopen jaren zijn geweest, hadden we doorgaans de beschikking over een eigen badkamer.

Wij hebben juist in de wat kleinere plaatsen voor een eenvoudige ryokan gekozen, misschien zijn het eigenlijk minshuku. En we delen daar echt de badkamer, dst heb ik al wel goed nagekeken. Nou ja, we slapen tussendoor af en toe ook in een westers hotel dus dan laten we de boel maar een paar daagjes groeien tussendoor :slywink:.

Komt weer helemaal terug! Veel haar…overal;-)

Omdat het onderwerp nu toch weer bovenkomt nog een gerelateerd vraagje: hoe zit het met nagellak? Vinden Japanners het onhygienisch als je met gelakte (teen)nagels het gezamenlijke bad instapt? Oftewel: kan ik beter met ongelakt nagels op vakantie gaan.

(ja heren, de moderne vrouw kampt met heel wat dilemma’s :wink: )

Jos,

in de Ryokan’s waar ik heb verbleven (6 stuks) was er soms een gemeenschappelijke badruimte en soms een voor man en vrouw gescheiden gemeenschappelijke badruimte.

Het voorschrift bij sommige Ryokans was om een prive bad te nemen en daarbij bezet aan te geven door de deur op slot te doen.

Daarnaast ben ik in oktober 2009 in Japan geweest, toch het hoogseizoen vanwege de herfstkleuren, maar de Ryokans waren niet druk bezet; het bad had ik steeds voor mijzelf, terwijl ik er op een vrij willekeurig moment naar toeging.

Dus niet met een Japanse (v) en ook geen Japanner (m) in bad gezeten.

Over de culturele impact van je rode teennagels kan ik dus geen oordeel vormen. Maar ik heb voor je ‘gegoogled’ en vind geen hit op : “nail polish toe Japanese culture”; alleen commerciele websites, dus ik zou mij daar geen zorgen over maken.

Als je je helemaal wilt uitleven, kijk op deze website:
http://www.shefinds.com/2007/japanese_nail_art_trendy_or_tacky

:wink:

Ik wens je een plezierige vakantie en hoor graag via dit forum hoe je Japan hebt ervaren.

Ton

Hahahaha, goed gezocht Ton!
Het wordt vast een geweldige reis. We zijn er zeker klaar voor (nou ja, nog even de nagels lakken dan), nog 4 weekjes wachten. Ik zal hier zeker laten weten hoe het was!

Toch nog even vertellen wat mijn ervaringen hiermee waren:

  • bijna nooit alleen in bad gezeten. Met name in de businesshotels met een onsen waren er altijd meerdere mensen in de onsen. In de minshuku was het vaak de bedoeling dat je het bad voor jezelf reserveerde door de deur op slot te doen
  • ik heb geen dames zien scheren in de badruimtes maar volgens mijn vriend werd er door de heren volop geschoren bij de wasbakken in de kleedkamers
  • de japanse dames hadden bijan nooit gelakte teennagels maar het kwam wel voor, dus ik was niet de enige
1 like

Jos,

leuk om te horen en weten je ervaring.

vr.gr.

Ton