Hallo Paco,
Leuk dat je naar Japan gaat! Ik ben er net een paar dagen van terug. Ik was er voor twaalf dagen. Van de zomer zijn mijn vriend en ik er geweest voor een week (tijdens een rondreis door Azie) en nu wilden we graag terug vanwege de kersenbloesem.
Beide keren zijn we in Tokio geland (vliegveld Narita), maar afgezien van wat tempelbezoeken hebben we er relatief weinig gedaan. Het is inderdaad een grote en best drukke stad, maar Kyoto daarentegen is een stuk gemoedelijker. Daar hebben mijn vriend en ik fietsen gehuurd. Hoewel je in Japan doorgaans op de stoep moet fietsen, is het heel goed te doen en je kunt veel zien in een korte tijd! Het is ook best goedkoop. Niet te missen zijn de wijk Gion (vanwege de Geisha en de mooie traditionele huizen) en het pad der filosofen (Philosopher’s Path) waar je mooie tempels kunt bezoeken. Er zijn veel fietsverhuurders in de buurt van het treinstation.
In Kyoto hebben we in Ryokan Kyoraku geslapen, in de buurt van het treinstation. In een traditionele Japanse kamer, een leuke ervaring en prijswaardig (Ryokan Kyoraku Top).
Nara, een cultuurrijke stad (maar nog minder grootsteeds dan Kyoto) is mooi vanwege de kluistering van Boeddhistische kloosters en tempels. Het is, afhankelijk van het vervoer, ca. 40 minuten vanaf Kyoto.
Een fijne onsen in Kyoto vonden wij Funaoka Onsen: Beste badhuizen in Kyoto • Ervaar Japan
Neem zeep mee (of douchegel) en een handdoekje en evt. je scheerspullen. Let goed op hoe de andere bezoekers (doorgaans vooral Japanners) zich gedragen, want het is haast een ritueel gebeuren! Erg bijzonder en heel anders dan een doorsnee Nederlandse sauna of spa.
In Beppu, waar we vorige week waren, hebben we fijne ervaringen met onsen Hoyōland, waar je lekkere, hete modderbaden kunt nemen, ook in buitenbaden. En met onsen Hyōtan, waar een ontspannen sfeer hangt en je ook een zandbad kunt nemen.
Massages (zonder sex!) hebben we in bijna alle plaatsen die we bezochten gehad. Je komt veel massagesalons tegen in de wat grotere steden, met een uiteenlopend aanbod van oliemassages tot traditioneel Thais en Chinees. Erg prettig na een dag veel lopen en fietsen en indrukken op doen.
Een bezoek aan Hiroshima is bijzonder vanwege de atoombom, maar afgezien daarvan is het een leuke, bruisende stad. Vanuit daar is het leuk om met de trein en veerboot naar het eiland Miyajima te gaan. In eerste instantie kan het eiland heel toeristisch overkomen en in het hoogseizoen is het er druk, maar het heeft veel sfeer en de wandeling naar de top van de berg (heuvel) Mi-sen is super. Je kunt er fijn wandelen.
Een aanrader als je veel met de trein wilt reizen in de Japan Rail Pas. Het is een vrij prijzig om aan te schaffen, maar je kunt er mee reizen op veel shinkansen-lijnen (hoge snelheidstreinen) en andere, regionale treinen. Mijn vriend en ik hebben de kosten er in een paar dagen uitgehaald. Japan Rail Pass - Onbeperk reizen door Japan - Bestel direct online.
Je zult veel niet-Engelse sprekende Japanners tegengekomen, maar het zijn doorgaans ontzettend vriendelijke, behulpzame mensen en als je ze aanspreekt met een vraag kunnen ze je vaak met veel handgebaren en zoekend naar de juiste woorden toch verder helpen!
Ik hoop dat je er wat aan hebt! (Ik heb inmiddels weer flink heimwee, nu ik dit opschrijf.)
Fijne reis!
AbiAbs.