Baden in een Onsen

Moet je hier naakt of bestaan ze ook met badkleding?

Als ik Wiki mag geloven, naakt [emoji6] Onsen - Wikipedia

Thanks

Nog geen ervaring mee, ik neem me elke keer voor in de volgende reis een keer een echt onsen-stadje op te nemen, maar dat past uiteindelijk steeds niet in de planning…

Normale onsen hebben gescheiden baden voor mannen en vrouwen (of soms een “gemengd” bad wat afwisselend door mannen of vrouwen gebruikt wordt), en dat betekent sowieso zonder badkleding. Er zouden zover ik weet ook onsen moeten zijn met echt gemengde baden, maar ook die zouden er dan in twee gradaties zijn: kleine onsen waar je dan nog steeds in Eva-kostuum gaat (en je vooral mannen kan verwachten…), en grotere onsen die meer weg hebben van een waterpark, waar je wel dan badkleding draagt.

Een andere optie zijn nog ryokans waarbij je een privé-bad bij je kamer hebt: wel uit de kleren maar niemand die het ziet.

Over het algemeen standaard naakt idd. Wel ook bijna altijd gescheiden. En let op, met een tatoeage kom je er helaas niet in…

Ohh en met 2 tattoos? :wink:
Waarom eigenlijk niet?!

Ja, is een heel verhaal, lees hier er meer over: Why Is There a Tattoo Stigma in Japan?
Vaak staat er bij onsen dat gasten met een tattoo de entree ontzegd kan worden, dit gaat dan voornamelijk om publieke baden.
Ze geven daarom de tip om je tattoos te bedekken bv met pleisters of verband of gebruik te maken van een prive onsen

Das duidelijk haha. Thanks!

Zelf ben ik in een echt sauna-dorpje geweest (Yudanaka), waar je veel herbergjes hebt met niet-publieke baden, maar ook een netwerk van publieke badruimtes (Publiek, als in, je krijgt een sleutel mee van je herberg waarmee je naar binnen kunt). Het is (gelukkig) niet gemixed badderen, maar je gaat uiteindelijk wél nakie met wildvreemde Japanners in een “knus” bad (Het is geen zwembad…). Je mag een handdoek voor je houden, maar het is onbeleefd om je af te dekken.

Ben overigens benieuwd hoe je de temperatuur ervaart - zelf hield ik het nog geen minuut vol :bad:

1 like

Ik heb overigens wel in Noord-Korea (bij Nampo) in een hotel verbleven met op de kamer een privé hotspring bad. Echt loeiheet inderdaad. Eerst heel voorzichtig een teentje erin, dan een beetje pootjebaden, en zo langzaam maar zeker helemaal het bad in. En dan mag je maximaal 10 minuten blijven zitten, anders schijnt het serieus foute boel te zijn. En dan als je het bad uitkomt eerst even rustig languit gaan liggen, op de een of andere manier had ik een hartslag van hier tot Tokyo.

Maar dat voelde op een vreemde manier toch wel heel aangenaam. En 's avonds was het in de bar nog heel lang gezellig, dus de volgende ochtend een behoorlijke kater, daar blijkt zo’n loeiheet bad ook uitstekend tegen te helpen :nod:

1 like

Haha! Ik ga wat meemaken hoor ik al

Wij zijn in Beppu in Hoyoland geweest. Dit is een onsen met binnen gescheiden heldere baden en buiten een groot gemengd modderbad.

Voor de dames is hier een speciaal houten hok wat over het modderbad heen is gebouwd.

De dames kunnen daar binnen ongezien onder de modder gaan en dan door het poortje in het grote bad terecht komen. Zolang je dan tot je schouders onder de modder blijft, kan niemand iets zien. De heren moeten wel buiten in de modder gaan. Daarvoor gebruiken de Japanners kleine handdoekjes die ze voor hun geslachtsdeel houden en pas op het laatste moment weg doen.

Nou zijn wij Nederlandse sauna’s gewend, dus wij vonden dit nogal een apart “preuts” schouwspel. Ik had dit wel vooraf gelezen en ik dacht dat ik het ook goed uitgelegd had aan m’n vriendin, maar die boodschap was blijkbaar niet goed aangekomen. M’n vriendin liep namelijk gewoon naakt naar buiten en ging in het openbaar het bad in. Ze heeft een aantal Japanse mannen een leuke dag bezorgt, want dat zien ze waarschijnlijk niet vaak :slight_smile:

Hoyoland is trouwens leuk voor de ervaring, maar niet erg hygiënisch. Als je wat modder van de bodem haalde, zat daar een hoop troep tussen.
De heldere baden zijn wel, zoals in alle onsen, heel schoon.

2 likes

In Tokyo heb je Ooedo Onsen Monogatari in Odaiba dat is een groot onsen/enterainment park wat heel populair is bij de Tokyo-ers zelf.

Alleen hier mag je niet in met tattoos.

Fantastisch verhaal Sterko :slight_smile:
Japan betoverd !