ik ga in mei met mijn man 3 weken rondreizen door Japan. Ik heb gelezen dat als je tatoeages hebt, je geen toegang krijgt tot onsens.
En jaa je raad het al… Mijn man heeft best wat tatoeages. Hebben jullie hier ervaringen mee? Of een tip van een onsen waar dit wel toegestaan is?
Ging een keer naar een onsen in Takeo in Saga. Bij de ingang stond een bordje dat personen met tatoeages en/of gelieerd aan criminele organisaties toegang geweigerd werd. Kleed me uit, loop de onsen binnen, zit het vol met ongeveer 20 Yakuza leden. De ouderen hadden uitgebreide tattoos en bij sommige jongeren zag je dat ze nog niet helemaal klaar waren. Heel mooi om te zien, hoewel ik niet al te veel wilde staren. Er waren een paar andere niet getatoeëerde gasten en die waren muisstil. Ik en mijn Japanse vriend durfden ook geen woord te wisselen. Vond het toch een aparte ervaring.
Ik heb zelf geen tatoeages, maar er zijn onsen ryokan met privebaden. Meestal wel iets duurder, maar daar zou het geen probleem moeten zijn. En het kan natuurlijk per onsen verschillen hoe strikt ze zijn. Soms mag het bijvoorbeeld wel als je ze kunt bedekken.