Lesgeven deel 2, Cambodja

Nienke Leenstra schreef haar vervolg op het lesgeven in Cambodja:

http://www.pureforkids.nl/upload/thumbs/180x126_2018-file117403361_med.jpg

**Teacher Teacher**
Na de eerste week en een korte tweede week, vanwege  Onafhankelijkheidsdag en het Waterfestival (waarbij overigens  waarschijnlijk door fouten van de Staat in plaats van ongeregeldheden  vorig jaar in Phnom Penh 200 mensen om het leven zijn gekomen en het  daarom dit jaar daar nauwelijks gevierd wordt) vorige week de derde week  gehad en vandaag begonnen aan mijn vierde week. Vorige week was echter  door ziekte van mijzelf ook maar kort. Ik lag twee dagen in mijn bed  door buik, keel en spierpijn. Maar dus wel drie dagen gewerkt. 

Na mijn eigen knutselvaardigheden te hebben opgevijzeld - ik ben altijd  van de snel klaar en een beetje scheef mag best - toch al een aantal  keer mijn creaties tentoongespreid met de vooronderstelling dat mijn  leerlingen dat dan ook zouden maken. En warempel dat lukt toch ook nog.  Vandaag maskers gemaakt en mijn giraffe was zeer goed gelukt. Ik was ook  zeer onder de indruk van de creaties van vandaag van de kinderen! De  Khmer teacher was vandaag ziek en hij niet alleen,de halve staff was  ziek. Dus vandaag de hele dag alleen voor een klas (en met knutselen  twee klassen), maar dat ging heel erg goed. Vorige week ook al dieren  geknutseld, maar dan op geheel andere wijze. Jaaa... Creatief met papier  dat doen we hier! 

Vorige week vrijdag twee nieuwe volleyballen meegenomen naar school om  volleyballes te geven en dat is heel leuk, maar in 35 graden in de zon  op asfalt ook knetterheet, dus ik denk dat ik een liter of 5 aan vocht  verloren ben. Het is ook grappig dat de workshops op de heetste momenten  van de dag gepland staan, maar goed als teacher moet je natuurlijk niet  je zwakte tonen en ben dus heel actief bezig geweest. Met kringen van  zweet (lekker dat zout) als gevolg, maar de was doet de rest... Bijna  iedereen vond het heel leuk, alleen duurde het oefenen voor sommigen  toch wat lang, want partijtje is toch wel het ding he? Maar we willen  kwaliteit, dus oefenen hoort erbij. Ik ga het deze week weer doen. Leuk!

Het is dus nog steeds prima toeven op mijn project en de weken vliegen  voorbij. Dat wil zeggen dat ik nu ook al in de laatste week ben  aangeland. Wel weer jammer, want ken bijna alle namen van de kinderen  nu... Champy, Chompa, Srey, Shreysat, Shreyli, Channy, Vitou, Mouy, etc.  - tja, niet de meest makkelijke over het algemeen. Maar volgende week  reis ik naar Bangkok af om een visum voor Birma/Myanmar te bemachtigen  en ga ook echt een keer de hoge barren met terras in Bangkok doen. Met  Willemijn een biertje/cocktail drinken, maar zover is het nog niet.  Eerst nog even genieten van de school, de drijvende dorpen, Angkor en  wat al niet meer.

Meer ervaringen van vrijwilligers kun je lezen op: http://www.pureforkids.nl/127-weblog.html