Laatste week lesgeven, Cambodja

Nienke Leenstra verteld over haar laatste week in Cambodja:

En toen begon de werkweek weer. Maandag naar school en de Khmer teacher was ziek, dus stond die dag alleen voor de klas. Ging prima en was een geslaagde eerste dag van de laatste week.

Het beste idee van de week was ballon-mannetjes maken. Tevens de  laatste dag van de week. Eerste probleem diende zich 's morgens al aan:  hoe krijg je een ballon gevuld met zand? Dat was nog niet eens zo  gemakkelijk opgelost, maar eindelijk een systeem bedacht dat een klein  (leeg van water) flesje met zand en een half opgeblazen ballon bevat.  Ja, je moet eerst kijken of dingen werken voordat je de hele klas dit  laat doen. Probleem twee is dat de kwaliteit van de balonnen in Cambodja  toch echt anders is dan die in Nederland. Dus terwijl je de ballon om  de tuit van het flesje probeert te doen, scheurt ongeveer driekwart van  de ballonnen. Niet echt enthousiastmakend voor de kinderen. Daarna  oogjes (van die leuke met bewegende iris) erop geplakt en gezichten  gemaakt. Dat ging allemaal wel weer prima. Maar ik geloof dat daarna de  balonnen nog ongeveer 5 minuten geleefd hebben. Ach, het was goed  vermaak.

Ben deze laatste week ook voor het eerst echt boos op een meisje in de  klas geworden die echt niet wilde luisteren. Dat heb ik haar ook laten  weten en daarna begon ze te huilen. Na de les hebben we even 'gepraat'  (alleen geen idee of ze er ook maar iets van begreep) en daarna hoopte  ik dat het wel weer goed zat. Was donderdag voor mijn laatste dag. 

Vrijdag dus laatste dag en die was heel leuk. Ik heb getrakeerd op ijs  en dat was echt super lekker! En het fijne was het meisje dat ik die dag  ervoor zo hard had aangepakt, gaf me mijn afscheidscadeautje. Ook heb  ik 24 tekeningen gekregen, waarvan ik de mooiste - en de meest  waardevolle voor mij - mee naar huis neem. Leuk afscheid van een leuke  (korte) tijd! Ik zal ook de middagwandelingetjes door de weilanden rond  Siem Reap missen. 

Dank jullie wel PURE! En heel veel succes en plezier nog aan Charlotte,  Niouk, Ryan, Simone, Eefje, Erwin, Lisa, Mirte, Renske, Ineke, Inge en  natuurlijk mijn projectbuddy Jan! 

Meer ervaringen van vrijwilligers kun je lezen op: http://www.pureforkids.nl/127-weblog.html