Lesgeven bij nieuw project, Cambodja

Na 2,5 week Cambodja heb ik al veel gezien en meegemaakt. Wat vooral bijblijft zijn de ontzettend vriendelijke mensen. Als je door het platteland fietst, hoor je constant ‘hello’ en zwaait er iemand naar je. De mensen zijn ook zeer behulpzaam, al gaat de communicatie moeilijk en is het vooral veel handen- en voetenwerk.
Vooraf was mij gevraagd of ik bij een nieuw partnerproject wilde gaan werken en dat leek me niet alleen erg leuk, dat is het ook. Alleen zijn er soms externe omstandigheden die roet in het eten kunnen gooien. Dit project staat in het gebied dat vorige week overstroomd was, dus met geen mogelijkheid te bereiken. Gelukkig heb ik wel wat voorbereidend werk kunnen doen.
Op dit project wordt de leermethode geïmplementeerd die ook op het PDC wordt gegeven. Normaliter leren de kinderen tijdens Engelse les het alfabet van A tot Z, maar met deze methode leren ze klanken, waardoor het op termijn makkelijker moet worden om woorden uit te spreken. Afgelopen woensdag was het eindelijk zover! De leraar en ik hadden er veel zin in. De start was voorzichtig, De kinderen hadden zoiets van wat overkomt ons nou, een letter met een beweging. Gaandeweg vonden ze het steeds leuker. Na de uitspraak van de letter S (sss als in slang en geen èsss) met daarbij ook de beweging van een slang, schreven ze de letter in het boek. Hoewel deze klas de S al kende, was ook het schrijven goed om te herhalen, want het bleek dat sommigen de S van onder naar boven schreven. Geweldig vonden ze de sticker die ze kregen toen ze klaar waren met het schrijven. Helemaal een hit was de slang die aan het einde van de les gekleurd en in elkaar gezet moest worden. Hij heeft een mooi plaatsje gekregen aan de muur. Deze en volgende week zijn nog pilotlessen, daarna gaan we starten met twee nieuwe klassen die ook deze methode aangeleerd gaan krijgen. Best spannend dus!

Geschreven door: Aliza Boers, Cambodja

Meer ervaringen van vrijwilligers kun je lezen op: http://www.pureforkids.nl/127-weblog.html