Dinsdag (1 november) dus aan de slag gegaan. Op de fiets door de stad - en de wegen zijn redelijk slecht op dit moment na de overstroming - dus hobbel de bobbel naar het project. Bij de koeien naar links en dan nog over een onverharde weg en dan ben je er wel zo ongeveer. Bij aankomst ‘inklokken’ en daarna een heel korte introductie van hoe het daar gaat. De dag is verdeeld over een ochtend en een middaggroep - elk drie uur. De ene groep gaat 's ochtens naar de state school, de andere groep 's middags. De dag begint met het hijsen van de vlag en het volkslied, netjes in rijen van jongens en meisjes uit de klassen. Heel leuk gezicht! Op een dag zit ik bij 6 lessen, waarvan de Engelse les door Sitha (Khmer teacher) gegeven wordt. Heel aardige jongen, maar uitspraak is verschrikkelijk. Daarom zit ik er ook en ik doe nu zo ongeveer de helft van de les.
Daarna hebben we general studies en die geef ik. Elke keer volgen we een onderwerp uit het boek en dan verzin ik de les en daarna volgt een workshop die ik alleen doe (sport, lezen, knutselen of iets anders).
Dat vergt dus vrij veel voorbereding en creativiviteit, maar is superleuk om te doen. Ik heb woordbingo, lion what time is it?, kruiswoordraadsels, morse-code, knutselen en al heel veel andere dingen gedaan deze week. De dagen zijn zo best lang (8 tot 16:30 uur) en heel intensief.
Tussen de middag eten we daar met de kinderen en de kindere krijgen daar ook ontbijt. Dat is heel wat en is ook goed, want veel kinderen komen of van de straat of hebben ouders die niet heel veel voor ze doen. Het eten bestaat uit rijst met iets (keertje vis - inclusief kop, soort varkensvlees met vis - maar wat er precies in zat geen idee, ei en een soort groentesoep), maar moet zeggen dat het mij heel goed smaakt tot nu toe. De ochtendgroep gaat dan met de tuktuk naar school en dat is ook heel leuk om te zien, omdat er dan 20 kinderen op 1 tuktuk gaan. Bizar, maar het past. Wel levensgevaarlijk, maar ik geloof dat we vandaag een donateur hadden voor een tweede tuktuk. 's middags vrijwel dezelfde riedel, hoewel dat niet altijd kan omdat de groep veel kleiner is. Oplossingen daarvoor zijn gelukkig vaak snel gevonden.
De eerste dag spotte ik al iemand met luizen in mijn klas en dat heb ik bij de leiding gemeld. Nu hebben we een luizenprogramma opgezet en gister en vandaag hebben we dus haren gewassen met luizenshampoo. Dan kom je er meteen achter dat bijna iedereen luizen heeft. Dinsdag hebben Jan (een jongen uit Amsterdam die tegelijk begonnen is met mij op het project) en ik meteen luizenshampoo gekocht. Toch maar even preventief te werk gaan hier... Het schooltje is leuk, de kinderen zijn (meestal) leuk, dus ik vermaak me nog wel even. Vergeleken andere schooltjes hebben we vrij veel spullen, maar dat maakt het voor mij makkelijker om les te geven. Elke dag ben ik bekaf thuis, maar voelt heel goed.
Morgen ga ik een fietstocht doen door de binnenlanden rond Siem Reap en langs lokale bewoners. Leuk! En zondag ben ik van plan om de zonsopgang bij Ankhor wat te gaan bekijken. Volgende week twee dagen les en dan is het independence day en waterfestival. Relaxed! Ga naar Shianoukville en Pnohm Phen. Ofwel gaat prima hier!
Geschreven door: Nienke Leenstra
Meer ervaringen van vrijwilligers kun je lezen op: http://www.pureforkids.nl/127-weblog.html