(origineel bericht op be-more.nl)
eerste week in Cambodia
De eerste week in Cambodia en bij het project zit er op. 'S morgens tegen half 7 stap ik op de fiets, eerste deel om de de stad uit komen en dan een heel eind over een ongeasfalteerde weg door het platteland. Een half uur later kom ik bij het project Khmer for Khmer Organisation (KKO) aan. De lessen beginnen om 8 uur en elk uur komt er een nieuwe groep leerlingen van de plaatselijke staatsschool langs, die bij KKO alleen engelse les krijgen. Er zijn drie lesruimtes en bijna twee keer zoveel leerlingen als vorig jaar. Dat houdt in: 's morgens 6 klassen tussen 8 en 11 uur, dan 2 uur lunchpauze en 's middags 9 klassen tussen 13.00 en 16.30 uur. "s middags is er tussen elk lesuur een kwartier pauze vanwege de hitte, zodat de leraren even kunnen bijkomen. De ruimtes zijn open en er is geen airco.
Iets na half 5 fiets ik terug naar Smiley’s Guesthouse Siem Reap.
Omdat de hoofdonderwijzer die me wegwijs zou maken ziek was heb ik de eerste twee dagen eigenlijk alleen maar bij de lessen meegekeken hoe het in zijn werk gaat. Maar al snel, na overleg met de directrice en de leraren, kon ik mijn bijdrage leveren, vornamelijk op het gebied van de uitspraak. De beginnersklasjes, kinderen tussen 4 en 12, leren elke dag een letter van het alfabet. Phonetische uitspraak en schrijven. Omdat het Khmer een nogal krullerig schrift is, hebben veel kinderen moeite met het schrijven van het westerse alfabet. Maar er zitten ook hele pientere kinderen tussen die je het maar 1 keer hoeft voor te doen. Vaak wordt er ook een simpel liedje gezongen, gekleurd en puzzels inelkaar ingezet om de lesactiviteiten varierend te houd.
Omdat de hoofdonderwijzer alleen het laatste lesuur les geeft aan een elementary klas en de hele week ziek was, moest ik maandag meteen alleen voor deze klas staan. De elementary klas heeft ongeveer 9 leerlingen tussen de 15 en 27 jaar en ze hebben allemaal wel enige kennis van het engels, een beetje converseren gaat dan al snel. Verder de leerstof in hun lesboek maar gevolgd en volgens mij ging dat vrij goed.
Hoeveel leerlingen er nu exact aangemeld zijn bij dit project is nog niet bekend, ondat het pas de tweede schoolweek was en het ook 15 dagen Pchum Bam festival is. Op sommige dagen waren er leerlingen niet aanwezig, omdat ze met familie naar hun ‘homeland’ waren om overleden voorouders te herdenken in de tempels. Dit weekend tot donderdag is het hoogtepunt van het festival, de Combadjanen trekken er op uit, samen eten en drinken, scholen veel winkels zijn dicht.