Na 1 week werken

(origineel bericht op be-more.nl)

Na 1 week werken

Om maar met de deur in huis te vallen, we zijn beiden zeer tevreden met het werk wat we hier gedurende 4 weken kunnen doen. En dat vervolgens continue 2 vrijwilligers elkaar opvolgen. Waar gaat het om?

In 2006 is het Australische echtpaar Janine en Andrew (zestigers nu) hier neergestreken, ze wilden reizen door Azie, maar bleven meteen steken in Cambodja, in de buurt van Kep. Zij is onderwijzeres, hij is een technicus. Janine zag dat het onderwijs in Cambodja - zeker op het platteland waar 80% van de bevolking woont - zeer, zeer matig is, en dat onderricht in de Engelse taal ontbreekt. Een redelijke beheersing van de Engelse taal is voor de jonge Cambodjanen cruciaal voor het (hoger) onderwijs en voor werkgelegenheid! Zij heeft vanaf 2008 een programma ontworpen voor 5 klassen, vanaf de 7-8 jarigen tot 20-25 jaar, zelfs een soldaat van 43 doet mee. Het onderwijs wordt na de reguliere schooltijden aangeboden. Het is haast onvoorstelbaar dat Janine dit klassikale programma in haar eentje dag in, dag uit gedurende 5 jaar heeft uitgevoerd. De structurele ondersteuning via Be-More met continue 2 vrijwilligers is meer dan noodzakelijk. Wij zijn de eerste 2, en dat bevalt Janine en ons erg goed. Hard werken, hoog tempo, handen uit de mouwen en tegelijkertijd: een basis leggen voor de toekomstige vrijwilligers. Be-More heeft goede beslissing genomen met dit onderwijsproject op Cambodjaanse platteland!

Ons programma inmiddels:
12.30: we worden vanaf het guest house in Kep (met de Golf van Thailand aan onze voeten) opgehaald door de tuktuk driver mr. Sok, hij is de vaste driver van Kep Gardens. Spreekt heel aardig Engels inmiddels.
13.00-14.45 voorbereiden, bibliotheek organiseren;
14.45-15.00 indiv. begrijpend lezen klas 1;
15.00-15.45 klas 1, indiv. begeleiding van zwakkere leerlingen;
15.45-16.00 indiv. begrijpend lezen klas 2;
16.00-17.00 klas 2, indiv. begeleiding;
17.00-17.15 indiv. begrijpend lezen klas 3;
17.15-18.15 klas 3, indiv. begeleiding;
18.30-18.45 indiv. begrijpend lezen klas 4;
Engelse conversatie individueel:
18.45-19.00: indiv. leerlingen klas 4;
19.00-19.15: idem;
19.15-19.30: idem;
19.30-19.45: indiv. student beroepsonderwijs;
19.45-20.00: idem

Volgende week verzorg ik de lessen en neemt Janine mijn plaats in bij indiv. lezen en conversatie. Mijn invalshoek bij de lessen: sport. Allerhande Engelse woordjes relateren aan sport. En ook wat volleybal- en voetbaltrainingen invoegen, met dank aan Dynamiek en GFC.

Prachtige gesprekjes met adolescenten die zo graag vooruit willen. Een schrijnend voorbeeld: de soldaat van 43 die me vertelt dat hij in 1989 in het leger moest, er was geen werk en de Cambodjaanse overheid wilde het leger versterken, o.a. tegen de bemoeizuchtige Vietnamezen. Hij wilde dat eigenlijk helemaal niet, en nu na 24 jaar is er geen weg terug. Vrouw en kinderen wonen op 2 dagen reizen…

Kortom, wat we als vrijwilligers toevoegen aan het klassikale programma van Janine: individuele ondersteuning in de klassen; individueel begrijpend lezen; individuele conversatie en een structurele organisatie van de bibliotheek. Onderwijs is duurzaam ontwikkelingswerk, met m.i. als belangrijke voorwaarde: continue komst van 2 vrijwilligers via Be-More.

Zo, en nu wat over mezelf. Uit de comfort zone, uit je gewende, veilige systeem. Dat is goed voor een mens, op jezelf terug geworpen, samen met Dinie vorm geven aan de dagen. Ik vind de Cambodjanen erg aardig, maar ook behoorlijk passief en subassertief. Het volk heeft een weg te gaan, maar ik hoop dat de vriendelijke, niet agressieve cultuur behouden blijft, op basis van de Boeddhistische levensovertuiging.

Sneeuw en ijs, de aangepaste NS dienstregeling, de langste file ooit… Het lijkt van een andere planeet. De zuidkust van Cambodja is een prachtige plek, waar we in de weekends wat uitstapjes gaan maken. Sihannoukville hebben we geannuleerd, te veel reizen en vooral: in Spanje zouden we ook niet naar Salou gaan.

Wordt vervolgd,

Arie.

(origineel bericht op be-more.nl)