Lente

(origineel bericht op be-more.nl)

Lente

Lieve allemaal,

Terwijl we berichten horen over regenbuien en herfstweer in Nederland, is gister bij ons de lente begonnen! We hebben nog geen lammetjes in de wei gezien en de plastic sneeuwklokjes bloeien hier het hele jaar rond, maar dat mag de pret niet drukken. Het is echt lente.

Op school van de jongens werd het begin van de lente gevierd met een spring hat competition. Wie de mooiste hoed zou maken zou de hoofdprijs winnen. Toen we de jongens vanochtend bij school afzetten, zagen we maar 3 hoeden. Die van onze jongens…Terwijl we naar huis reden, zeiden we gekscherend dat de prijzen al binnen waren. En ja hoor, het knutseltalent van één van de jongens (met een vleugje input van mijn kant) heeft gezorgd dat S. de competitie won.En er waren echt meer dan 3 kinderen met een hoed op… De hoofdprijs was een reep witte chocolade en zoals afgesproken is die eerlijk gedeeld. Met 14 broers en zussen, mams en Steve. Gelukkig bleef er voor ons ook nog een kruimel over…

Met het wisselen van de seizoenen verdwijnt ook het colbertje en de stropdas van de oudste jongen in de kledingkast. Het hoort bij zijn schooluniform en iedere ochtend als ik hem aangekleed uit zijn kamer zie komen moet ik glimlachen… Hij voelt zich zo groot.Hij lijkt ook heel groot. Totdat je hem op het schoolplein ziet lopen tussen andere jongens met colbert en stropdas. Dan is het nog maar zo’n klein en smal ventje… Maar met de komst van de lente is het voor een half jaar afgelopen met zijn colbert. Hij gaat vanaf maandag weer gewoon in een wit bloesje naar school.

Vanaf maandag gaat ook de creche open! Er is de afgelopen weken echt heel hard gewerkt. En dit weekend zal er ook nog wel wat gedaan worden. Maar dan zijn we er klaar voor. We gaan kinderen uit het township aan de overkant van de weg overdag opvangen, zodat hun moeders kunnen gaan werken. Voor een relatief klein bedrag bieden we opvang. En een gezonde maaltijd. En misschien nog wel het belangrijkste voor deze kinderen: we leren ze Engels. . De voertaal in het township is Zulu. En hoe jonger de kinderen in aanraking komen met de Engelse taal des te beter. We hebben afgelopen week een DVD box met kinder karaoke gekocht. We zijn al druk aan het oefen: Old Mc Donald had a farm, Hieja Hieja Ho…

Afgelopen week kregen we ook het bericht dat we de aanvraag voor de werkvergunning in Zuid Afrika mogen doen. Een bericht waar we heel erg blij van werden. We hadden erop geteld dat we een week of 4 in Nederland zouden moeten blijven om allerlei bezoekjes aan de ambassade af te leggen. Hoeft nu niet, doen we gewoon in Zuid Afrika, bij het Department of Homeaffairs (dat toevallig bijna om de hoek zit…) De tijd in Nederland wordt nu gewoon een gezellige vakantie. We vinden het leuk om familie en vriendjes weer te zien en bij te kletsen. Dinsdag 27 september komen we in Nederland aan. En zondag 9 oktober gaan we weer naar huis. Want ja, Palm Tree is in de afgelopen maanden echt ons thuis geworden.

De plaats ook waar ik morgen mijn verjaardag ga vieren. Samen met onze Afrikaanse vriendjes. Ik kan geen betere plaats bedenken… Mijn 40e verjaardag. Maar de eerste die ik vier in de lente!

Fijn weekend allemaal,

Knuffel Peter & Yvon

(origineel bericht op be-more.nl)