(origineel bericht op be-more.nl)
De scholen zijn weer begonnen!
Hallo allemaal,
Na 1.5 week werd het wel wel weer hoog tijd voor een weblog! Hoe is het daar thuis in de sneeuw? Bevalt het? Ik ben heeel blij dat ik dat lekker over kan slapen en lekker hier in het fijne zonnetje zit!
De eerste 2 dagen nadat ik weer kwam van mijn vakantie ben ik lekker weer naar de kinderen geweest! De eerste 2 dagen naar lelethu! Heerlijk om de kinderen weer te zien en lekker te knuffelen! De oudste gaat al weer steeds beter lopen. Ellen en Josien hadden hard geoefend met de kinderen om naar buiten te gaan dus dit ging ook een stuk beter, de oudste vind het nu zelfs leuk! De tweede vind het nog steeds erg spannend om met haar voeten op de grond te staan, dus die tillen we het grootste gedeelte nog en proberen elke dag een stukje verder met haar te lopen.
Daarna was het weekend, Peter en Daphne hadden een huisje gehuurd in Plettenburgbay, dus hier zijn we samen met hen en Isaiah, de kleinzoon een weekendje heen geweest. Heerlijk een huisje dicht bij het strand. De eerste avond zijn we met zijn 3en uit eten geweest. De volgende dag zijn we naar de grote markt in Sedgefield geweest. Hier hebben we lekker rondgelopen tussen alle Afrikaanse kraampjes, maar deze keer maar niet te veel gekocht. Helaas hadden we een beetje te lang gedaan over het gedeelte met afrikaanse dingetjes en hadden was de markt met etenswaren al gesloten toen we daar kwamen. Daarna lekker ff een paar uurtjes aan het strand gelegen. ’s Avonds was het tijd voor de Braai, bbqen op zijn zuid Afrikaans, heerlijk buiten gezeten en gegeten en afgesloten met een cursus marsmallows maken voor Isaiah. De volgende dag zijn we begonnen met quad rijden. Dit was echt heel erg leuk! We hebben enorm gelachen. Josien was ik ineens kwijt, ze reed voor me maar was ineens weg! 5 meter verderop kwam ik er achter dat ze over dwars in de bosjes stond! Verder waren we blij met onze gids die af en toe de andere 2 meiden even uit een gat kwam redden. Ik dacht eerst dat ik eindelijk iets gevonden had waar ik goed in was, maar uiteindelijk kwam ik toch tot de conclusie dat ik gewoon de beste quad had gekregen. Daarna hadden we het zo warm dat we het eerste het beste strand hebben opgezocht en in de zee zijn gedoken. ’s Avonds nog even uiteten en toen op tijd naar bed. Peter had bedacht dat we optimaal gebruik moesten maken van ons weekend weg, dus gingen we op maandag morgen om 6 uur ’s morgens terug rijden naar Port Elizabeth.
Maandagmorgen nog weer een ochtendje lelethu. Daarna hebben we maar een tweede auto gehuurd zodat we niet overal continu met zijn 3en heen hoeven, en omdat Josien de auto vrijdag in moet leveren moet er toch vanaf dan een nieuwe gehuurd worden. Dinsdag ging op Ithemba het personeel weer aan het werk, dus ben ik daar heen geweest met Josien. De kinderen starten pas weer op donderdag. Ik ging samen met josien 2 kinderen van ithemba bezoeken die 18 waren geworden, dus niet meer naar Ithema mogen. Helaas was de eerste niet thuis. De tweede gelukkig wel. Toen we binnen kwamen was Busisiwe vol verbazing! Haar ogen waren ze groot als schoteltjes! We hadden een klein cadeautje meegenomen: Nagellak!! ( haar favoriete bezigheid bij ithemba was nagels lakken!) Bij elk kleurtje kwam er een nog enthousiastere WHOOHW! Ze is meteen bij Josien aan de slag gegaan! Het was leuk om haar weer te zien, maar sneu om te horen dat ze zich erg verveeld, ze doet niks anders dan elke dag televisie kijk. Terug bij Ithemba hebben we even nagevraagd wat ze allemaal nog nodig hadden, dus wat we eventueel konden kopen. We zijn maar meteen even gaan kijken bij de plastic World, en de prijs viel erg mee dus we hebben ons winkelwagentje meteen maar volgeladen met:
- 60 plastic borden
- Plastic bestek
- 60 plastic bekers
- 60 plastic schaaltjes
- 6 hoepels
Dus onze achterbak zat aardig vol. Bij Ithemba waren ze erg blij, en verrast dat dit zo snel geregeld was!
Daarna zijn we doorgereden naar de drogist, en ook hier hebben we ons karretje vol geladen met het volgende: - Handschoenen
- Tissues
- Schoonmaakmiddel
- Desinfectans
- Scabiessoap (zeep tegen schurft)
- Gewone zeep
- Aanvullingen voor de EHBO-box
- Theedoeken
Daarna nog door naar een volgende winkel en hebben we het volgende nog gekocht: - Prullenbakken
- Lego
- Een grote bal
woensdag ben ik met Ellen naar HDC geweest. Het begin was hier een beetje rommelig. Het was hier de eerste schooldag van het jaar. Ook alle kinderen van de wachtlijst waren er, dus het was een beetje rommeltje. Daarnaast was 1 van de nieuwe leraressen niet op komen dagen, dus de receptioniste heeft het oudste klasje overgenomen. De lerares bleek een andere baan gevonden te hebben en vond het blijkbaar niet belangrijk genoeg om te laten horen dat ze niet bij HDC aan het werk ging. Uiteindelijk was er tijd voor ons om met de manager in gesprek te gaan. Hiermee hebben we besproken wat ik de komende weken kon gaan doen. Het tanden poetsen zat er bij de oudste kinderen nog aardig in, maar omdat er ongeveer 40 nieuwe kinderen zijn gestart, was er nog een hele groep die hier mee moest starten. Dit word dus mijn project bij HDC voor de komende weken. Gelukkig mag ik deze keer gewoon op een lijst noteren welke kinderen naar de tandarts moeten en gaat de manager dit verder regelen. Ellen gaat met wat andere hygiëne dingetjes aan de gang. Ook hebben we het even over donatiegeld gehad, een deel gaat besteed worden aan nieuwe tandenborstels en we gaan kijken of wij voor deze maand de voedselpakketten kunnen betalen. Voor elke maand hebben ze nl een sponsor maar de sponsor voor deze maand heeft zich teruggetrokken. Morgenmiddag hebben we een afspraak staan om dit verder te bespreken. Verder deze dag lekker ff met de kindjes geknuffeld en rond gekeken.
Donderdag was het dan eindelijk weer zover! De eerste dag na de vakantie bij Ithemba!! Wat kregen we weer dikke knuffels toen de kinderen binnen kwamen! En de kinderen hadden er weer zin in! Het was een warme dag en wij wilden het met iets leuks voor iedereen beginnen, dus tijd voor waterballonnen! Volgens mij hebben we er 10x langer over gedaan om ze te vullen dan de tijd dat ze er over deden om ze kapot te gooien. Maar het was wel 1 groot succes! De kinderen vonden het fantastisch, beetje jammer dat ik natter was dan alle kinderen bij elkaar. Nadat de waterballonnen op waren hadden we er nog 3 gevuld om Eugene (soort van klusjesman bij ithemba) nat te gooien met Ellen en Josien. De kinderen hadden dit heel goed in de gaten dus gingen samen met ons heel zachtjes naar hem toe! De kinderen hadden de grootste lol toen Eugene drijfnat was! Nadat de kinderen naar huis gingen, zijn we voor de tweede keer naar Shade geweest. Deze keer was ze gelukkig wel thuis! Ook zij was blij met haar cadeautje. Met Shade zijn we samen bij Samkelo op bezoek geweest. ( samkelo is een oud-ithembakind, die nu in een instelling woont) Samkelo en Shade waren altjid goede vrienden op Ithemba, ze vonden het dan ook heel leuk om elkaar weer te zien! Samen hebben we 2 potjes uno gespeeld en daarna moesten we alweer gaan. We hebben Shade en Samkelo belooft om deze week nog een keer terug te komen. Daarna zijn we nog gauw even naar de plastic World geweest om nieuwe stoelen te kopen van het geld dat Lonneke nog over had.
Vrijdag ben ik alleen met Josien naar ithemba geweest. Alle kinderen moesten deze dag gewogen worden en geobserveerd worden op huiduitslag, blauwe plekken en andere afwijkingen. Gelukkig zag dit er allemaal goed uit, het enige wat op te merken was waren bij 1 jochie enorme zweetvoeten. Voor de rest hebben we lekker gespeeld met de bal, nagels gelakt, geschommeld, gewipwapt enz. de kinderen gaan vrijdags optijd naar huis, dus daarna was er nog tijd over en zijn we nog even naar Lelethu geweest.
En toen was het alweer weekend (de weken gaan hier veeeeeel te snel!!) gisterochtend zijn we begonnen met een uitdaging! Peter moest een 2persoonsmatras naar Airien (de schoonmaakster hier) in de township brengen, maar Daphne had de auto nodig, dus het idee was we gaan met Josiens auto, een Chevrolet spark (ienieminie autootje dus!) na enig duwen lukte dit ook nog aardig. Het punt was wel dat we er ook nog met zijn 4en in moesten. Allemaal gelukt! Nadat we de matras weg hadden gebracht zijn we nog bij een familie langs geweest waar Peter het dak wilde repareren omdat deze lekte. Daarna weer gauw terug want Josien en ik hadden een afspraak bij de manicure. Lekker met zn 2en even ons laten verwennen. ’s Middags hebben we nog lekker ff gezwommen in het zwembad van vrienden van Peter en Daphne. En vandaag hebben we ook een lekker rustig dagje gehad, eerst even over de markt slenteren en daarna lekker na het zwembad geweest. Vanavond heb ik een cursus Zuid-afrikaanse bobotie maken gehad, en dit is heel erg goed gegaan! Heerlijk was het! Vanavond zijn we begonnen aan het tweede uitdaging voor dit weekend, 115 tandenborstels van naam voorzien! En geen makkelijke namen, xolewa, sinesipho, ntombizanda, enzvoort. Daarna moest er plakband om, zodat de naam er niet met 2 dagen weer af is!
Morgen ga ik een dagje naar HDC en gaan we dus weer beginnen met tanden poetsen, voor iedereen is dus een nieuwe tandenborstel ( ook van het donatiegeld) De kinderen die al een tandenborstel hadden, hadden nl nog steeds die, die ik ze 2 jaar terug heb gegeven. Dinsdag ga ik naar Ithemba, hier is het kerstfeest, net als 2 jaar terug krijgen alle kinderen weer een cadeau van de rotryclub, de rotryclub zet met kerst een grote boom neer in het grote winkelcentrum. Alle kinderen mogen een cadeau opgeven die ze willen, en de mensen wie willen steunen kunnen dan zelf een kaartje uitzoeken en dit gaan halen. Woensdag gaan we met of alle meiden of alle jongens naar de kinderboerderij. Over 1 of 2 weken gaan we dan nog een keer met de andere helft. En vrijdag moet ik Josien alweer uitzwaaien omdat ze terug naar Nederland moet/gaat. ( we hopen dat er heel veel sneeuw komt, zodat het vliegtuig niet kan landen, dus dan moet ze hier blijven!)
Nou dit was het wel weer, succes allemaal nog met de sneeuw! Ik geniet wel van de zon!
De foto’s zet ik er morgen bij op, Josien gaat mij even laten zien hoe ik ze kleiner kan maken zodat ik ze waarschijlijk makkelijker er op kan zetten zodat jullie eindelijk eens iets meer foto’s kunnen zien!
Liefs Rudis