We willen die forum niet spammen met nieuwe onderwerpen, maar zien even door de bomen het bos niet meer…vandaar dus toch maar even een eigen topic.
Omstreeks december/januari willen we voor ongeveer 3 weken naar Indonesië. We denken hier al langer aan, maar afgelopen weekend de knoop doorgehakt dat we toch echt nog op de korte termijn willen gaan. Beide dertigers en het gevoel van ‘nu of nooit’. De mededertigers herkennen het vast. Deze verre reis zal dus waarschijnlijk voorlopig de laatste zijn. Hopelijk zijn we niet te laat om te boeken en/of de reis voor te bereiden?
Tien jaar geleden was Chantal voor haar afstuderen in Yokjakarta. Op Java liggen haar roots, dus dit wil ze zowiezo aan Stefan laten zien. Het idee is om alleen in Yogja te verblijven en daar alles te bezichtigen met de becak en eventueel te plannen via een plaatselijk reisbureautje. Wensen hier zijn lekker eten en cultuur snuiven (dat moet lukken dus). Vervolgens willen we graag meer de natuur in. Apen spotten (in het wild, niet op zo’n voederplaats o.i.d.) en olifanten verzorgen. Zoiets. We dachten aan Sumatra, maar andere ideeën zijn ook welkom. Tenslotte willen we eindigen op een of ander idyllisch eiland, om daar bij te komen van twee roerige jaren (en natuurlijk om alle reisindrukken te verwerken).
Alle tips en ideeën zijn welkom! We zijn onervaren reizigers (buiten Europa), vinden het kei spannend maar staan -met een beetje hulp- overal voor open! Hoe pakken we dit aan? Wat boek je van tevoren en wat niet? Hoe regel je vervoer van en naar plekken? En welke plekken zouden jullie aanbevelen? We willen overigens niet alle dagen propvol plannen en zeker ook niet teveel dagen reizen (zonde van de tijd).
Na Yogya zou ik naar Sumatra vliegen. Daar kun je orangutans zien, Thomas Leaf Monkeys, (evt) Gibbons enz.
Het makkelijkste is om naar Bukit Lawang te gaan. Drie uur vanaf Medan (luchthaven). Je hebt daar een voederplaats, maar je kan ook een trekking van één of meerderde dagen doen. Eventueel gecombineerd met tuben.
Vanuit Bukit Lawang kun je naar Tangkahan voor olifanten. Ik heb dit zelf niet gedaan, ik vond de beschrijvingen op internet te toeristisch. Gebuik even de zoekfunctie van het forum als je meer info wilt.
Voor een meer authentieke ervaring met orangutans (maar je weet niet 100% zeker dat je ze ziet) is in Ketambe. Zie m’n website.
Voor relaxen zou ik op Sumatra blijven, anders blijf je vliegen. Opties daar zijn Lake Toba (ja, een meer, maar je kan er zwemmen en kanoën) of Pulau Weh. Vanuit Medan of Bandah Aceh kun je naar NL vliegen.
Een paar dagen tot een week in Yogja. Ik (Chantal) ken daar redelijk de weg (tenzij het enorm veranderd is).
Ik had je ervaringen op Sumatra al gelezen Prachtig. De meer authentieke ontmoetingen met de apen en olifanten spreekt ons meer aan (voor apen die uit een beker drinken kunnen we ook naar de dierentuin), maar we vragen ons wel af hoe het zit met overnachtingen. We zijn een beetje verwend wat dat betreft. Nu hoeven onze accommodaties zeker niet luxe te zijn, maar wel comfortabel (eigen badkamer met normale wc). En als het zou kunnen wat langer op eenzelfde plek.
Ook de stranden die je noemt waren we al tegengekomen maar nog niet verder opgezocht. Kun je daar wat meer over vertellen?
Ketambe is geen luxe, en dat is er geloof ik ook niet te krijgen. Ik zat in een houten hutje, wel met eigen sanitair, maar koud water. Elektriciteit was er echter wel gewoon, en een rivier waarin je kan badderen.
In Bukit Lawang is wel luxe accommodatie te krijgen. Het is mogelijk het voederplatvorm te negeren en meer wilde apen te zien. Maar lees vooral ook even het stukje in de Lonely Planet over BL!
Lake Toba is niet primair een strandbestemming (maar daar vroeg je niet om), maar wel een groot meer. Mensen verblijven op een eiland midden in het meer, en dat is heel relax. Je kan er dus zwemmen, lekker eten, relaxen, wandelen, kanoën en wat cultuur zien (bijzondere dorpen). Accommodatie voor elk wat wils.
Pulau Weh is een eiland in zee waar je mooi kan duiken en snorkelen. Wit strand. Ik zat in Lumba Lumba, die hebben ook redelijk luxe accommodatie (wss met warm water). Qua eten is Pulau Weh iets minder dan Lake Toba, er zijn minder mensen en dus ook minder (keus qua) restaurants. Daarnaast zijn ze een beetje inefficiënt, lang wachten op eten, maar dat draagt bij aan het overhaasten
Qua luxe is Sumatra niet helemaal the-place-to-be. Maar tripadvisor geeft vast ook hier een redelijk scala aan mogelijkheden.
Als je jullie reis wilt afsluiten op een idyllisch eiland dan kan ik Karimunjawa van harte aanbevelen! Je kunt er snorkelen en duiken. Ik ben er afgelopen maart geweest. We zijn overgestoken met de speedboot vanuit Japara (Java). We hebben ervoor gekozen laat in de middag aan te komen, ter plekke een ticket te kopen en er te overnachten om de volgende ochtend over te gaan. Accomodatie hebben we ter plekke geregeld, je vind er van alles van duur tot goedkoop. We zijn ook terug kunnen reizen op de dag die we gepland hadden dus geen problemen gehad met slecht weer en niet varende boten. Maar het kan tekeer gaan daar en dus zou ik er in mijn verdere reisschema wel rekening mee houden en wat ruimte laten.
Dankjewel voor je tip! We lazen inderdaad dat dit ook wel de nieuwe Gili eilanden wordt genoemd. Het feit dat slecht weer ervoor kan zorgen dat er het eiland niet op of af kunnen (we willen december of januari gaan) schrikt wel wat af. Eigenlijk willen we namelijk wel de accomodaties vastleggen, in ieder geval zoveel mogelijk… We zijn nogal onzeker, snap je? Wat zou bijvoorbeeld een alternatief zijn als we daar niet naar toe kunnen (als we er niet af kunnen lijkt ons trouwens ook vervelend als je een ticket naar huis hebt geboekt?).
Maar jij zegt dat dit een aanrader is. Kun je er nog meer behalve snorkelen en duiken? Hoe is het toerisme? En kun je daar eventueel ook vanaf Sumatra komen?
We zijn er nog steeds niet uit…vooral omdat we begrijpen dat ter plekke boeken echt wel handiger is, zeker gezien de mogelijke weersomstandigheden in december/januari. We zouden heel erg graag apen en olifanten willen zien, maar niet met het risico om een been te breken of zo, tijdens een glibberige trekking. Echter vinden we het niet boeken van een accommodatie echt te spannend en weten we ook niet hoe we daar, ter plekke, nu kunnen weten wat de weersvoorspellingen voor de komende dagen zullen zijn. Zouden we wel voor het ter plekke boeken gaan, is het wel handig om een plan B te hebben… Het lijkt ons dat we een accommodatie moeten boeken vlakbij het vliegveld en dan van daaruit bekijken waar we heen willen? Als we wellicht toch niet de jungle in kunnen, zouden we dan, in dat seizoen, niet beter naar een ander eiland kunnen uitwijken?
Globale plan tot nu toe: vriend bezoeken in Bogor en daarna doorreizen naar Yogya. Blijven er nog zo’n twee weken over voor dagtrips en een paar dagen chillen voordat we terug reizen naar Jakarta. Eerste plan was Sumatra, maar hier nu toch wat twijfels over.
Nu hebben we verschillende heel idyllische plekjes gezien op o.a. Pulau Weh (als we naar Sumatra zouden gaan) en de Gili’s. Prachtige strandhutjes waar we ons al in een hangmat zagen liggen.
We zijn ons nu echter aan het oriënteren op Oost Bali. Twijfelen om van hieruit naar Lombok te gaan, enerzijds vanwege de reistijd, anderzijds vanwege de oversteek met de boot (i.v.m. zeeziekte). Dus als er een mooie, kleinschalige, locatie te vinden is in Oost Bali, dan horen we dat graag!
Kleinschalig in oost Bali is Nyoman’s Aby Homestay in Amed (of eigenlijk net ten zuiden van Amed). Twee bungalows, vorig jaar 250.000 rp/nacht inclusief ontbijt. Kleinschaliger kan bijna niet!
Verwacht dus geen zwembad En eigenlijk ook geen strand: in Amed ligt veel van de accommodatie langs de slingerende (hoofd)weg en die gaat soms best een stukje omhoog. Je hebt wel een prachtig uitzicht over de zee, en een stukje verderop is wel strand en kun je heel mooi snorkelen en duiken.
Uiteraard heeft Amed ook accommodatie die minder afgelegen ligt. Candidesa, Padangbai en Tulamben zijn ook opties. Maar van deze vind ik Amed het leukst! Zie ook dit draadje: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=165856
Dankje Jenny, we zoeken eigenlijk meer een strandbestemming (idyllisch, zoals hierboven beschreven), maar nooit verkeerd om meerdere opties te bekijken. Kon jouw adresje even niet zo gauw vinden, dadelijk even verder zoeken.
De plaatsen die jij noemt hadden we al opgeschreven en in dat draadje gevonden. Ik wist alleen niet zeker of dat nou echte strandbestemmingen zijn.
Landen op Jakarta, paar dagen chillen in Bogor en met Indonesische vrienden chillen
Vliegen naar Yogjakarta en daar paar dagen dagen cultuur snuiven
Vliegen naar Ubud, paar dagen dagtripjes maken
Doorreizen naar mooie strandlokatie in Amed, chillen en omgeving verkennen.
Daarna helaas naar huis via Jakarta
We hebben alleen nog een retourticket. Binnenlandse vluchten willen we wel boeken, accomodaties wellicht ook. Voor de rest laten we ons verrassen! Al veel gelezen maar tips blijven ook hier welkom
We staan bijvoorbeeld open voor leuke uitstapjes/activiteiten/plekken die we echt niet mogen missen!
Ook als het handiger is om toch nog een nachtje ergens anders slapen erbij te plakken horen we dat graag. Het heeft echter wel onze voorkeur om langer op een plek te blijven om écht sfeer te kunnen proeven.
En waar zouden wij, passend in de planning, een kookworkshop kunnen volgen?
Is een kleine week Ubud en een kleine week Amed goed gepland, of wellicht te lang en beter om nog elders te verblijven? Zoals we het nu hebben bekeken zijn er vanuit beide plaatsen voldoende mogelijkheden voor uitstapjes, klopt dat?