Terug naar de roots...Indonesie!

Hallo allemaal,

Tien jaar geleden ben ik, Chantal, met een vriendin voor twee maanden naar Indonesie geweest in het kader van een afstudeerproject. We verbleven toen in Yogyakarta. Behalve Yogja en de omliggende bezienswaardigheden hebben we niet veel gezien. De 5 dagen dat we naar Bali zijn gegaan hebben toen niet zo veel indruk gemaakt (we zaten in een zeer toeristisch gebied). De reis was verder wel zeer bijzonder, vooral omdat Chantal’s Opa en Oma hier zijn geboren, waardoor er veel momenten van herkenning waren. Nu, tien jaar later dus, zouden wij heel graag terug gaan naar Indonesie, zodat ook Stefan kan zien waar de roots van Chantal liggen! We zijn 30 en 32 jaar oud, dus hebben het gevoel van ‘nu of nooit’ (lees: nu of pas over 20 jaar) en het leek ons de ultieme beloning om een lange, intensieve periode af te sluiten. De wens is om a.s. december of januari te gaan.

Inmiddels zijn we druk begonnen met ons orienteren. Yogja willen we sowieso terug naar toe om daar alles middels de becak te bekijken. Verder houden we erg van de natuur en is onze eerste indruk dat Sumatra (met z’n oerang oetans) wel erg goed in de smaak zal vallen. De reis eindigen op één of andere paradijselijk plek lijkt ons ideaal! Maar, eigenlijk staan we verder nog voor alles open… Probleem is nu wel dat de reisorganisaties alles zó vol boeken en ook veel lange reistijden (in bus of trein) tussentijds hebben, dat dit ons niet erg aantrekt. Echter op de bonnefooi reizen is voor ons, onervaren reizigers (buiten Europa), ook echt niet weggelegd. We zoeken dus een goede balans hiertussen, maar dat valt nog niet mee! Hopelijk helpt ‘wereldwijzer’ ons een beetje mee. Tips zijn dus van harte welkom!

Stefan & Chantal

Hoi Chantal en Stefan,

Ik kan wel zeggen (als ervaren reiziger) dat in Indonesie alles makkelijk te regelen is, maar dat zal jullie niet overtuigen. Mijn eerste reis buiten Europa was trouwens ook naar Indonesie.

Lees eens wat reisverslagen van mensen die er zijn geweest. Je krijgt een beeld van het land, en misschien is alleen reizen dan minder eng. Hier een linkje naar mijn verslagen van Indonesie. Wat ook helpt is het lezen van een goede reisgids als de Lonely Planet of de Rough Guide. Daarin staan tips over accomoodatie, vervoer enz. Als je weet hoe dat werkt kun je een globale planning maken, en heb je een handvat voor tijdens je reis.

Vergeet niet: je bent (zeker niet) de enige reiziger. Op Java, Bali en Sumatra zijn overal wel tourtjes te boeken voor één of meerdere dagen. Je reist dus wel zelfstandig, maar je laat anderen dus dingen voor je regelen. Een soort bouwstenen. De makkelijke stukken doe je zelf (vervoer tussen steden) en de ‘moeilijke’ stukken (een trekking) laat je doen. Goedkoper dan alles later doen, en meer flexibiliteit.

Indonesie is een groot land (groter dan Europa) dus je ontkomt bijna niet aan lange reistijden tenzij je veel vliegt. Maar als je zelfstandig reist kun je (door een kleiner gebied te bezoeken of meer stops te maken) kun je lange reisdagen beperken.

Hoi Jenny,

Dankje voor je reactie. We zullen hier zeker op zoek gaan naar tips en de reisverslagen lezen, maar momenteel zien we door de bomen het bos niet meer…
Mijn (Chantal) eerdere ervaring met Indonesië is inderdaad dat ter plekke alles gemakkelijk (en goedkoop) te regelen is, maar toen zat ik twee maanden op één plek dus voor mijn gevoel niet vergelijkbaar omdat ik toen alle tijd had om e.e.a. uit te zoeken.
Het liefste willen wij een stuk of drie eilanden bezoeken, dus reizen ontkomen we niet aan, hoewel dan bij voorkeur met het vliegtuig. De route en accommodaties willen we toch het liefste vooraf vastleggen, activiteiten dan ter plekke denken we. Zitten we alleen nog met vervoer b.v. naar de verder gelegen bezienswaardigheden en naar de vliegvelden, maar zoals we nu begrijpen is dat ook gemakkelijk te regelen?

Sent from my GT-I9300 using Wereldwijzer

In een ander bericht staat dat jullie 2-3 weken willen gaan. Ik zou me in 2-3 weken echt beperken tot 1-2 eilanden! Anders kom je eigenlijk niet veel verder dan de direct omgeving van een vliegveld (meestal een stad) en dat is jammer.

Vervoer naar vliegvelden en bezienswaardigheden is makkelijk te regelen. Vaak kun je in een hotel een tourtje boeken, of je houdt op straat een taxi aan (deze rijden niet overal). Je hotel kan je ook wel helpen met het huren voor een auto en chauffeur voor een dag. Klinkt heel luxe, maar op Bali lukt dat voor minder dan 40 euro per dag (incl benzine). Op dit forum staan ook een aantal suggesties, en ik kan je ook wel aan een betrouwbare chauffeur helpen mocht je naar Bali gaan.

Ik las in een andere reactie inderdaad dat je voor die reisduur maximaal 1-2 eilanden adviseert. We neigen nu naar Yogja-Sumatra-Gili eilanden…dat is teveel denk je? Op Yogja weet ik wel dat vervoer easy is (bus, becak of tourbusje), maar verder heb ik dus geen idee. Super aardig, je aanbod voor een betrouwbare chauffeur, maar ik denk niet dat het Bali wordt…

PS: ik zou sowieso wel uitgebreider advies willen voor een passende trip, maar ik geloof niet dat het binnen dit forum (voorstellen) past?

Je kan verdere vragen inderdaad beter in het Indonesië-forum plaatsen :wink:

Een klein deeltje van Sumatra, de omgeving van Yogya en de Gili’s zijn wel in 3 weken te proppen. Maar… Ik zou nooit vanuit Yogya of Sumatra naar de Gili’s vliegen en varen, te lang reizen en te duur. Er zijn minstens net zulke mooie standen die makkelijker te bereiken zijn (bv. op Bali, maar ook bij Sumatra).