heeft iemand ervaring met oproepen voor legerdienst als je al in België (of Nederland) verblijft? mijn man heeft nog geen Belgische nationaliteit, is zijn familie in Egypte gaan opzoeken en werd opgeroepen om zijn legerdienst te vervullen… Wettelijk is ons huwelijk geen reden tot vrijstelling:( hij hoort wel dat in de praktijk er toch veel mensen zijn die het uiteindelijk niet moeten doen… heeft iemand dit zelf al meegemaakt? hoe is dat verlopen? ze hebben wel al gevraagd wie er in deze situatie is en deze mensen (zoals hij dus) zouden verder door de ‘geheime dienst’ onderzocht worden…
dit duurt nu al van februari! kan iemand helpen?
dankje
oke ik dacht dat als hij getrouwd is met iemand buiten egypte en een boete (4000 eg ponden)betaald hij niet in het leger hoeft?? dit kan ik niet met zekerheid zeggen dit is wat me nog naligt me man hoefde gelukkig niet zal het eens aan me man vragen maar dit komt over 6 daagies.
alvast bedankt voor de info! en als je het aan je man kan vragen, heel graag dan
ik hoor via mijn man dat het inderdaad wel kan, om vrijgesteld te worden, maar het is ons helemaal niet duidelijk of dit altijd kan en hoe je dit dan aanpakt…
misschien had hij hier in België eerst naar het Egyptisch consulaat moeten gaan?
ik begrijp niet hoe hij een visum krijgt om naar België te komen (wonen) en dan alsnog terug legerdienst moet gaan vervullen… hij was op dat moment student en mocht dus het land verlaten. Stom genoeg is hij nu dus terug ginds en inmiddels uitgeschreven van de univ, waardoor dit hele circus is begonnen :-(((
anyway, hoop volgende week iets van jouw man te mogen horen
bedankt!!
Ja. Zelfs al ben je 40 en hebt zwaar overgewicht, je moet en zal een bewijs van vrijstelling hebben. Het is een behoorlijk bureaucratische rompslomp waarbij je van het caireense kastje naar de caireense muur gestuurd wordt -elk aan een andere kant van de stad- maar het is het enige wat erop zit…
Verder moet hij zorgen dat hij dat papiertje niet verliest, want het staat niet centraal geregistreerd. Bij verlies van het document moet je weer opnieuw door de molen.
Kost je een week. Als -ie geluk heeft…
mijn egyptische vriend die nu naast me zit, zegt dat dat niet kan, ze kunnen hem niet oproepen aangezien hij in het buitenland verblijft, wel is het zo dat jouw vriend voor de visumaanvraag bij het leger had moeten navragen of hij het land mag verlaten want zonder een bewijs van dat je ofwel vrijgesteld ben ofwel niet, kan je normaal het land niet uit voor langere tijd, bij mijn vriend staat dit in zijn paspoort (vrijgesteld van legerdienst) … bizar dus
uit wat Aisha schrijft, maak ik op dat hij op het moment in Egypte is. Studenten krijgen makkelijker toestemming om te reizen, maar als ze geen student meer zijn, moeten ze in militaire dienst.
Hij had waarschijnlijk (toen hij nog als student stond ingeschreven) aangegeven dat hij naar het buitenland op vakantie wou, daar is hij alleen langer gebleven.
Ik denk dat er niks anders op zit dan dat hij gewoon zijn dienstplicht moet gaan vervullen.
Daarom gaan de meeste Egyptenaren die op die manier toch naar het buitenland gegaan zijn, niet terug naar Egypte voordat ze 30 jaar zijn (dan schijn je het te kunnen afkopen).
De broer van mijn vriendin is 40, en kreeg afgelopen zomer problemen vanwege het niet vervullen van die militaire dienstplicht. Hij hád een ontheffing, was die kwijt, en moest een nieuwe aanvragen. In de tijd tussen het verstrekken van die ontheffing en nú zit een periode van ± 20 jaar, waarin hij afwisselend in en buiten Egypte heeft gewoond.
Hij woont nu buiten Egypte, maar had toch zo’n vrijstelling nodig, omdat hij problemen kon krijgen op het moment dat hij in Egypte was. Het was een heel gedoe, wat hem meer dan een week heeft gekost.
damn, dat wist hij dus niet…
zoals GM40 terecht opmerkt zit hij nu in Egypte.
hij is met zijn uitstel als universiteitsstudent 2 jaar geleden naar België vertrokken met een geldig visum en niemand heeft hem toen iets gezegd dat hij zijn dienstplicht moest checken…
hij is nu dus nietsvermoedend op familiebezoek gegaan, heeft ontdekt dat hij geen uitstel meer heeft (uitgeschreven univ) en is in februari effectief opgeroepen voor dienstplicht
bij medisch onderzoek werd aan iedereen gevraagd wie er iemand in de familie had met andere nationaliteit, hij heeft dan gezegd dat zijn vrouw Belgische is, en er werd hem toen gezegd dat zijn situatie door de inlichtingendienst ‘onderzocht’ zou worden. een maand na medische controle is hij terug moeten gaan, hij moest toen oa onze huwelijksakte meenemen en zou nog een telefoontje krijgen vd inlichtingendienst. telefoontje is niet gekomen en 14 april is hij naar Alexandrië vertrokken voor zijn training van 30 dagen. hij heeft direct ter plaatse gevraagd hoe het nu zat en ze hebben dan zijn militaire ID teruggenomen en 3 dagen geleden heeft hij die teruggekregen en moest hij papieren invullen over ons huwelijk, zijn familie, zijn job… die nu aan de inlichtingendienst overgemaakt worden… ik kan hem amper bereiken nu hij in training zit, want zijn gsm wordt maar af en toe aan hem gegeven.
van in het begin hoort hij via verschillende Egyptenaren dat hij vrijgesteld zal worden omdat hij met een Europese getrouwd is, maar dit is dus nergens ‘officieel’ geregeld als ik het goed begrijp? zowel Belgische als Egyptische ambassade zeggen me dat hij verplicht is…
kan ik iets doen ivm die vrijstelling aan te vragen? want hij zit nu tot half mei dus in die training…
me man komt dinsdag terug kan ik het vragen terug maar volgens mij kan dit wel hoor vrijstelling vragen dan moet je iig een boete betalen kan je vriend/man niet de instanties vragen hoe het zit?? weet niet of hier de ambassade vanaf weet misschien kan je man het ergens anders vragen iig succes en hoop dat het goed komt
Ze zullen hem waarschijnlijk de training van 30 dagen laten maken, en daarna een beslissing mededelen. Het gaat soms zo raar met die dienstplicht. Ik ken mannen die een soort vervangende dienstplicht hebben gedaan door middel van onderwijs geven op scholen, ik ken mannen die vrijstelling hebben gekregen, ik hoorde verhalen van mannen die een soort van gewetensbezwaren claimden.(werkte niet)
Ik ken gruwelverhalen, maar ook verhalen met een uitleg: een dienstplicht is afhankelijk van de genoten vooropleiding (of het gebrek aan vooropleiding) Hoe hoger de vooropleiding, hoe beter en korter de diensttijd. Mensen die 2 jaar in dienst moeten zijn niet opgeleid, en leren in hun diensttijd lezen en schrijven.
Petry, ik hoop dat je gelijk krijgt, althans wat jouw eerste zin betreft! mijn man hoopt namelijk ook dat hij enkel de 30 dagen zal moeten uitdoen en dan alsnog mag vertrekken… ik mag er niet aan denken als hij het toch moet doen… anyway, in ieder geval bedankt voor de info!
ik hou jullie verder op de hoogte
Me man zegt dat dit waarschijnelijk gaat gebeuren.
je man had dit van tevoren moeten aangeven bij het leger dat school klaar was en om vrijstelling vragen.
de 30 dagen moet hij zeker doen en daarna moet hij dus aantonen dat hij getrouwd is en zullen ze gaan kijken of hij wel of niet hoeft. Als hij dit niet hoeft zorg dan wel voor een stempel in zijn paspoort dan kan hij daarna rustig reizen naar egypte. Als hij wel moet dan kom je er niet onderuit.
Dus ik hoop voor jullie dat het goedkomt al wat gehoord van hem?
bedankt om het na te vragen bij je man!
ik heb mijn man gelukkig al wat meer gehoord de afgelopen dagen. Volgende week zit zijn opleiding erop, dan heeft hij 10 dagen verlof en kan hij naar zijn familie gaan. Dan kunnen we ook weer chatten en hoor ik hopelijk meer over wat hij nog te weten is gekomen…
We zullen dus nog even moeten afwachten, en hopen dat hij nadien toch nog goed nieuws krijgt en terug naar België mag komen
fingers crossed!
groetjes
hoi iedereen
al even geen post meer gezet, maar toch ff update
mijn man zit nog steeds in Egypte, legerdienst effectief begonnen nu, sinds begin juni…
blijkbaar is er iets misgegaan na de opleiding, toen werd hij samen met n 20-tal andere soldaten geroepen omwille van hun situatie (gehuwd met andere nationaliteit, politieke banden in de familie etc), enige probleem is dat ze iedereen lieten vertrekken, mijn man snel weg want ik was toen net in Egypte gearriveerd, en nadien blijkt dat ze aan de anderen een datum hadden doorgegeven waarop ze zich moesten aanmelden (was voordat iedereen met dienst moest beginnen), maar mijn man wist dus van niets… hij is dus gewoon dezelfde dag teruggegaan als alle andere soldaten en kon dus niet anders dan aan zijn dienst beginnen… begrijpe wie begrijpe kan!?
iig heeft hij de eerste maand n soort wachtdienst moeten doen bij één of ander gebouw - hij zit op de militaire luchthaven in Cairo, maar na zijn verlof bleek dit te delicaat (gezien zijn banden met het buitenland?) en mag hij nu dus enkel nog planten water geven, straat vegen etc… tijdens zijn week verlof is er ook n fax toegekomen van de inlichtendienst dat ze hem wilden spreken. Uiteindelijk na 3 faxen waarin het aangegeven was dat het belangrijk was dat ze hem konden spreken, is hij vorige week daar geweest: nog eens hele situatie uitgelegd, nog eens kopies van alle documenten gegeven (paspoort, Belgisch ID, huwelijksakte, noem maar op) en ja, nu maar weer wachten… als er iets is wat ik dit half jaar geleerd heb, is geduld hebben, nu ja…?!
ik ben zelf ook mijn licht gaan opsteken in de Egyptische ambassade in Brussel: hij zou volgens hen wel vrijgesteld moeten worden obv ons huwelijk, maar echt iets doen voor ons konden ze toch niet… ik wist trouwens ook niet dat als je 30 jaar oud bent je dan je dienstplicht kan afkopen voor iets van 588 dollar… jammer genoeg duurt dat nog te lang in zijn geval…
iig, ik ga 25 juli maar weer een weekje naar hem en intussen blijven hopen op een goede uitkomst… binnenkort insh’allah
ben intussen terug van n heerlijke week Sharm: zon, zee, strand… en natuurlijk mijn man :-))
en ongelofelijk maar waar: de 2e dag kreeg hij ineens telefoon van zijn moeder dat hij op 1 augustus zou mogen vertrekken van het leger…! Na heel wat rondbellen met bevriende soldaten en uiteindelijk ook zijn eigen chef, werd het goede nieuws bevestigd: geen legerdienst meer, zelfs met aandrang vertrekken op 1/8! Wij natuurlijk door het dolle heen:cheer:
Hij is dan 31/7 teruggereisd naar Cairo en heeft zijn paspoort, Belgische ID etc allemaal teruggekregen. Vandaag gaat hij naar Cairo om zijn attest te halen dat hij vrijgesteld is. Het is ons helemaal nog niet duidelijk hoe het nu precies zit; om welke reden hij juist is vrijgesteld, maar we zijn uiteraard supergelukkig!!!
nu alleen hopen dat zijn attest ook gauw in orde komt en hij dan zonder problemen kan reizen… Eerst nog even familie bezoeken en begin van de Ramadan bij hen doorbrengen… en dan eindelijk terug naar huis insh’allah.
Bedankt voor jullie goeie raad en voor de vastenden: Ramadan Mubarak!
Ja Samra, ik vermoed dat t ponden zijn, als je vergelijkt met de 588 dollar die ze op de ambassade noemden… Voor alle duidelijkheid: wij hebben niets betaald. Enkel alle papieren binnen gebracht over ons huwelijk, zijn verblijf in België, verklaring over zijn werk, familie etc. Die zijn allemaal onderzocht en toen moest hij ineens als de bliksem vertrekken…
iig, hij is net in Cairo geweest en zou nog 5 dagen moeten wachten op zijn attest van vrijstelling… hopelijk maken ze hier ook geen 5 maanden van, in Egypte weet je nooit :disgust: