Voordat je naar Zuid-Amerika gaat heb je je vast goed voorbereid. Zo kun je je ook verdiepen in de taal. Leer jij de taal voordat je gaat of leer je deze ter plekke?
Stem hierboven en licht eventueel hieronder je antwoord toe!
Voordat je naar Zuid-Amerika gaat heb je je vast goed voorbereid. Zo kun je je ook verdiepen in de taal. Leer jij de taal voordat je gaat of leer je deze ter plekke?
Stem hierboven en licht eventueel hieronder je antwoord toe!
Yes! Wij zijn van plan een intensieve cursus te doen als we aankomen in Z-A ![]()
In 2002 was ik voor de eerste keer in Zuid-Amerika (Cuba) en vond het heel jammer dat ik geen Spaans sprak want er zijn maar weinig Cubanen die Engels spreken. Ben in Nederland meteen op spaanse les gegaan en nu, zo’n 10 jaar en vele bezoeken aan Spanje en Zuid-Amerika later, kan ik me goed redden in het Spaans en zelfs hele conversaties voeren. Ècht een meerwaarde!
Els (www.allesoporde.net)
ik heb echt geen zin om te leren maar het is natuurlijk wel erg handig
(bezoek aan Brazilie)
ik ben zelf Italiaans en Braziliaans/Portugees vind ik n beetje op Italiaans lijken, ik heb n briefje met vertalingen met voor mij belangrijke dingen zoals eten slapen enz. meegenomen en als ik iets niet wist google translate zo ben ik vooruit gekomen en ik had wel geluk dat ik iemand leerde kennen die t Italiaans beter begreep dan de gemiddelde Braziliaan. Engels sprekende kwam ik zelden tegen (eerder een nederlander uit nederland haha)
Mijn eerste keer in Zuid-Amerika (5 maanden Chili, Bolivia en Peru in 1997-1998) had ik geen Spaans geleerd, en geen geld voor lessen. Echt balen! Want bijna niemand sprak Engels, en we konden niet eens vragen of we even de kamer mochten zien voordat we beslisten, of klagen toen de douche het niet deed.
Ik heb toen mezelf basaal Spaans aangeleerd met een grammaticaboekje en woordenboekjes, en voorkennis van Frans en Italiaans. Maar pas na 3 maanden sprak ik een beetje Spaans zoals je met 3-4 weken cursus veel sneller zou bereiken.
We hebben erg ons best gedaan zo snel mogelijk veel Spaans te leren en vooral veel woorden op gebied van eten, slapen en vervoer. Maar vooral de grammatica kost veel meer tijd, zonder docent.
Voor een reis in 2006 naar Brazilië heb ik wel van tevoren (Braziliaans) Portugees geleerd en ben daar ontzettend blij mee geweest, want ook daar sprak bijna niemand een woord Engels. En de Brazilianen zijn ontzettende kletskousen dus het was supergezellig dat ik met ze kon praten! Ik heb daardoor ook menig extra tourtje gehad door steden, door mensen die trots waren om dat te laten zien. En ook korting gekregen bij hotels, lastminute een kamer kunnen vinden tijdens carnaval, mijn vlucht goed kunnen omboeken toen de luchtvaartmaatschappij langzaam failliet aan het gaan was en veel vooruit geboekte vluchten vervielen, etc etc.
En mijn Spaans probeer ik ook met elk bezoek aan een Spaanstalig land te verbeteren, met dat grammaticaboekje van toen, en onlangs ook een week pittige privéles in Spanje. Echt een superhandige taal om te kunnen spreken, omdat je het in zoveel landen weer kunt gebruiken! En ook op tv en in films komt het veel voor. Het voelt echt als een schat om te bezitten en die niemand je meer afneemt.
Ik spreek de taal vanaf mijn jongste jeugd
Ik heb wel een spaanse cursus gevolgd, nadat ik het lastig reizen vond in Costa rica zonder de taal te spreken.
maar helaas heb ik moeite mee om alles te onthouden. Voordat ik weer naar een spaanstalig land ga dan probeer ik het weer een beetje op te halen. Maar goed spaans zal ik nooit leren denk ik…
Ja. Vind het belangrijk de taal te spreken. Zeker in Zuid amerika spreken ze niet overal engels, dus is het goed dat je spaans/portugees spreekt
Diegenen die een reis / project plannen naar Brazilië hebben misschien iets aan volgende torrent-link
Er zit best interessant materiaal tussen dat je een stap verder kan helpen zowel voor beginner als gevorderde.
Het Belgisch-LatijnsAmerikaanse tijdschrift LAMBIK geeft in het nummer van augustus 2012 een vergelijkende studie uit over verschillende scholen en manieren om Spaans te leren in Zuid-Amerika. meer info revistalambik@gmail.com
Wilde toevallig een topic openen met de vraag of je zonder enige kennis spaans/portugees iets te zoeken hebt om ongeorganiseerd kunt reizen in Z-Amerika. Onlangs teruggekomen uit Vietnam, maar Zuid-Amerika trekt mij ook… helaas toch eerst iets op de Spaanse taal verzinnen!
Er reizen miljoenen mensen door Zuid-Amerika zonder de talen te spreken. Die redden het ook. Maar het is wel leuker en makkelijker als je de taal een beetje spreekt!
Zoek eens naar een Point It boekje.
VOLLEDIG mee eens ![]()
Por supuesto! Op het moment doe ik een intensieve taalcursus bij Elebaires. Mensen spreken hier totaal geen engels, dus een taalcursus is heel handig!!