Hoe te beginnen aan een reis?

Hallo,

Ik ben een meisje van 17 en wil volgend jaar tijdens mijn ‘gap year’ voor 3 of 4 maanden naar Zuid-Amerika.
Zijn er mensen die dit ook gedaan hebben? En waar moet ik beginnen?! :question:

Groetjes,
Monica

Hoi Monica,

Ligt eraan, spreek je al goed Spaans? Als dat zo is dan is het best eenvoudig, kies een aantal plekken uit die je zeker wilt zien en stippel een grove route uit. Doe dit niet tot op elk detail, want al reizend veranderd je plan toch weer. Start in een backpackershostel zodat je gelijk veel mensen ontmoet.

Als je nog niet goed Spaans spreekt kan je beginnen met een Spaans cursus. Ik werk zelf bij Proyecto Peru, een Spaanse school en vrijwilligersorganisatie in Cusco, Peru. Veel studenten die voor een aantal maanden gaan reizen nemen eerst bij ons een Spaans cursus. Je ontmoet ook andere backpackers op de school, zodat je af kunt spreken een stukje met elkaar te reizen en tips kunt uitwisselen. Als je eenmaal op weg bent dan gaat het verder wel vanzelf.

grDonny
Proyecto Peru

Hai Donny,

Bedankt voor je tip! Ik heb op school 2 jaar spaans gehad, maar daar kan ik het niet mee redden denk ik. Hoe duur is zo’n cursus? En kun je daar ook overnachten of moet ik dan in een hostel? En hoelang duurt deze cursus dan?

Spreken ze ook engels in Zuid Amerika? Of echt alleen spaans?

Groetjes,
Monica

Hoi Monica,

Op de toeristische plekken in de meeste zuid-amerikaanse landen spreken er altijd wel wat mensen Engels. Dat zijn mensen die zelf in het toerisme werken. Dus om een tourtje te boeken of een kamer in een hostal op een toeristische locatie is het geen probleem. Maar als je naar de markt of supermarkt gaat, de bus pakt of gewoon een praatje met iemand wilt maken dan kom je met engels niet ver. Met wat basis kennis van de Spaanse taal in combinatie met engels en gebarentaal kom je er altijd wel uit is mijn ervaring. Maar het helpt zeker als je Spaans beter is, dan wordt reizen in Zuid-Amerika gewoon heel makkelijk en een extra leuke ervaring omdat je gewoon een praatje kunt maken met iedereen.

Spaans cursussen zijn er vanaf 1 week tot zolang als je wilt. Voor prijzen kun je hier klikken. Met een paar weken intensieve Spaans cursus kan je je Spaans niveau enorm verbeteren. Je kunt inderdaad in een hostel zodat je veel andere backpackers ontmoet, maar je kunt ook bij een gastfamilie verblijven. Het leuke aan het verblijven in een gastfamilie is dat je de lokale cultuur leert kennen, het lokale eten (want alle maaltijden eet je met de familie) en dat je je Spaans kunt oefenen! Studenten die voor langere tijd een cursus nemen gaan vaak ook in een appartement. Dat is een gedeeld appartement met enkele andere studenten. Misschien iets minder goed voor je Spaans, maar wel erg gezellig :slight_smile:

GrDonny
Proyecto Peru

Hoi, slim dat je contact zoekt met andere mensen die al vaker gereisd hebben, dat is een van de manieren om je voor te bereiden. Dus ook als je in je omgeving mensen kent die al eens daar gereisd hebben, vraag of ze eens een middagje willen vertellen hoe zij dat gedaan hebben en wat voor tips ze voor je hebben.

Klik in mijn handtekening op de link Gratis reistips, die staan vol tips over hoe je kiest welke landen je wilt bezoeken, hoe je je voorbereidt, dingen over veiligheid, praktische handigheidjes, je bagage, veel handige links, etc.
Maar met Google kom je ook heel ver, als je bv. een checklist voor bagage zoekt, moet je gewoon eens die zoektermen googlen en je zult versteld staan hoeveel checklists je vindt. Vooral als je dat in het Engels doet.

En je zou ook eens bij een Joho winkel langs kunnen gaan, een winkel speciaal voor reizigers. Die kunnen je ook veel advies geven en eventueel tickets en verzekeringen voor je regelen (maar dat hoeft niet, kun je natuurlijk ook zelf via andere weg kopen/regelen), stage of vrijwilligerswerk of taalcursus (eventueel met homestay bij een familie) voor je regelen, en je kunt er ook speciale handige reiskleding, reisgidsen, handige spulletjes en nog meer kopen. Waarschijnlijk moet je dan wel eerst lid worden (maar dat is niet duur) als je echt veel advies wilt vragen. Om dingen in hun winkel te kopen hoef je natuurlijk geen lid te zijn.
Op hun website vind je vast ook al veel informatie.

Er bestaan ook speciale boekjes over hoe je een lange reis voorbereidt, bijvoorbeeld hoe je je budget bepaalt, welke landen je kiest, en hoe je de dingen thuis regelt qua verzekeringen enzo. Gelukkig hoef jij je nog niet bezig te houden met of je je huis verhuurt of je baan opzegt. :slight_smile:
Kijk eens in een grote boekhandel, of in de winkel van Joho.

Afgaande op jouw leeftijd denk ik dat je geen groot budget hebt en zou je dus eerst eens moeten kijken hoeveel het eigenlijk kost om in de landen daar te reizen. Bijvoorbeeld Brazilië is twee keer zo duur als Bolivia qua eten, overnachten, reizen. Bolivia is het goedkoopste land, Peru niet zo heel veel duurder (afhankelijk van de dingen die je doet en hoeveel luxe je nodig hebt). Ook Colombia en Ecuador zijn volgens mij ongeveer zo duur als Peru. Chili en Argentinië zijn beduidend duurder. Van de andere landen weet ik het niet precies.
De kosten lees je bijvoorbeeld in een Lonely Planet reisgids. Die suggereren meestal een gemiddeld budget per dag voor drie reismethodes: low-budget, middelmatig, en luxe. En ook al denk je dat jij daar vast wel onder kunt blijven, reken daar maar niet op… (heb ik me ook vaak in vergist). Op hun site vind je ook al wat indicaties maar dan meer zo van, hoeveel kost een biertje of een hotel… ik vind de info in de gidsen handiger omdat die echt een richtbedrag per dag geven (de ene dag geef je natuurlijk meer uit dan de andere… maar een gemiddelde is wel handig om te weten). Dus ga eens langs bij een bieb en vergelijk de reisgidsen van verschillende landen.

Ik zou het sowieso bij 3-4 landen houden in 3-4 maanden. Dan heb je de tijd om af en toe een paar dagen ergens te blijven in plaats van de hele tijd maar inpakken en door-sjezen. En snel reizen is ook duurder dan traag reizen natuurlijk (meer bus- en treintickets nodig).

Veel jonge mensen kiezen voor Zuid-Oost Azië (Thailand enzo) omdat het daar gewoon goedkoper reizen is… en ook wat ‘makkelijker’: lekker eten, gebaande paden, veel andere toeristen, softe cultuur (vriendelijk lachende mensen, vrijwel geen machomannen), minder criminaliteit, lekker weer. Maar persoonlijk ‘heb’ ik meer met Latijns Amerika en Afrika, misschien juist wel door die ruige randjes.
Maar wat ‘streetsmarts’ zijn dus ook wel handig, vooral als je in je eentje gaat. Ook veiligheidstips lees je in mijn Gratis Tips.
Zuid-Amerika heeft prachtige en super-diverse natuur, rijke historie die je terugziet in de architectuur en ruïnes enzo, mooie steden, grote culturele diversiteit… het type reizigers dat er op af komt is ook net wat anders dan in Azië, waar je toch wel héél veel feestbeesten tegenkomt die eigenlijk meer interesse hebben in bier en andere toeristen, dan in hun omgeving. Maar in beide continenten kun je wel vrij eenvoudig kiezen tussen de gebaande paden (die ook hun voordelen hebben) of juist niet.

Mijn ervaring in Zuid-Amerika is dat maar heel weinig mensen Engels spreken, zelfs in hotels of bij busstations. Met Spaanse kennis is het reizen gewoon veel makkelijker en vooral leuker. Je hebt meer in de gaten van wat er om je heen gebeurt, kunt makkelijker de weg vragen, en voelt je daardoor ook wat veiliger.
Je 2 jaar Spaans kan al een basis zijn waar je veel aan hebt. Twee of drie weekjes les zou goed kunnen helpen, en probeer dan eventjes om andere toeristen te mijden en alleen met Spaanstaligen te praten, bijvoorbeeld door in een gastgezin te verblijven (maar daar ben je vaak ook niet de enige, dus bestaat ook het gevaar dat je toch veel Engels of Nederlands spreekt… terwijl je een taal sneller leert als je helemaal onderdompelt).
Of neem in ieder geval een klein grammaticaboekje mee waarin ook de onregelmatige werkwoorden vervoegd staan; en van die Lilliput woordenboekjes (A La Carte op de Utrechtsestraat in Amsterdam verkoopt die nog). En ook een Point It boekje is heel handig (klik om een paar bladzijden te zien). Daarmee kun je zelfs praten met Indianen die alleen maar Quechua spreken, door dingen aan te wijzen.

Veel plezier met alle voorbereidingen.