Lauca NP

Ik wil graag naar Lauca NP. Alleen is er vrij weinig info over te vinden en ben ik nog niemand tegen gekomen die überhaupt weet dat het bestaat.

Als ik het even vergelijk met Torres del Paine; Ik moet in principe naar Putre en van daar uit naar de ingang van het park? (Of is Arica ook goed).

Ik kan er zelf rondlopen zonder gids? Moet ik een bepaald pad volgen (is er überhaupt een trail zoals in TdP)?

Kan ik er wildkamperen of zijn er ook refugios (het vriest er 's nachts :wink: )

PN Lauca is één van de mooiste en indrukwekkendste plekken van Chili. Ik was er in 2009. Op eigen houtje (wel met huurwagen). Magisch !

Putre (ruim 3.500 m hoog) is een aardig stadje en prima uitvalsbasis. Goed ook om vooraf wat aan de hoogte te wennen. Ligt wel nog zo’n 12 km van PN Lauca.

Of nog :
In het dorpje Parinacota is/was (?) er welgeteld één hostal. Ook enkele casas (basic).
Verder twee spartiaanse Conaf-refugios (Corporación Nacional Forestal) in het park. Conaf vooraf contacteren – huidig tarief CLP 4000.

Conaf onderhoudt ook enkele gratis kampeerplekken (brrr … koud), o.m. aan het Lago Chungará. Wildkamperen is niet toegelaten.

Hiking
Je kan er rondlopen, zonder gids. Het terrein is op zich niet lastig (tenzij dan naar de top van de Cerro Guane Guane), maar onderschat de hoogte en de soms grillige weersomstandigheden niet.
Er zijn ook enkele gebaliseerde wandelpaden. O.m. de ‘sendero interprativo Parinacota’

Bus
Lauca ligt op de internationale buslijn Arica-La Paz. Uitstappen ter hoogte van de afslag naar Parinacota en … 4 km lopen.

Voor meer info over PN Lauca, o.m.
Conaf.cl
gochile.cl
andeshandbook.com :Sendero interpretativo Parinacota, Las Cuevas, …

Het is dus gewoon een park waar je overal mag rondlopen zonder dat je er mag wildkamperen?

Is er ergens een map te vinden met een hike trail en een adres van de campings of refugios? Ik kan er namelijk niets van vinden en de hostels in Putre zijn rond de 40 euro p.p.n. dus die wil ik zoveel mogelijk vermijden.

Hoeveel dagen heb ik trouwens nodig om het mooiste te zien?

En waar is de ingang/office van het park?

Op http://www.outdooractive.com kun je een paar trails in het N.P. Lauca vinden.

De trails die je vindt op outdooractive.com kun je downloaden naar je mobiele telefoon (met GPS) en zo kun je de trail volgen.
Eenmaal gedownload kun je de beschrijvingen van de route Off-line gebruiken met de app van Outdooractive.

De App voor iPhone of Android kun je hier downloaden: http://www.outdooractive.com/en/mobile.html

Yep. Maar wel één van de mooiste van Chili.

Is er ergens een map te vinden met een hike trail en een adres van de campings of refugios? … En waar is de ingang/office van het park?

Hier een summier kaartje van Conaf.
PN Lauca wordt beheerd door Conaf. Het ‘Headoffice’ :wink: van de parkwachters bevindt zich in het dorpje Parinacota. Ook aan het Chungará meer en bij Las Cuevas zijn er (doorgaans) parkwachters aanwezig. Bij hen kan je terecht voor meer inlichtingen over trails, weersomstandigheden, Conaf-refugios …

Weinig hostals in die regio. Parinacota is een vingerhoed groot (streetview). Geen idee of er eigenlijk wel straatnamen zijn. Tripadvisor maakt gewag van Hostal Uta Kala, “bij de ingang van het dorp”. Er is (was ?) ook Hostal Terán “tegenover de kerk”.

Hoeveel dagen heb ik trouwens nodig om het mooiste te zien?

Da’s een lastige. Is voor elkeen verschillend, toch !? Wij zelf genoten 3 volle dagen (4 nachten) van al dat moois en hebben ons geen seconde verveeld. We hadden wel een eigen wagen en verkenden dus ook enkele wat meer afgelegen plekjes.

Thx!
Ik heb 't hostel net gemaild met de vraag of ik van te voren moet reserveren. Misschien weet jij dat ook wel?

Ik neem dan gewoon de bus van La Paz en vraag of ze bij de afslag naar Parinacota willen stoppen. En als ik dan naar Arica wil ga ik gewoon weer naar die afslag en pikken ze me op?

Nogmaals, zelf heb ik ginds géén buservaring. Ik heb wel lui ontmoet die het zo aangepakt hebben.

Van La Paz naar PN Lauca is best te doen. Maar vanuit Arica in één ruk van 0 tot 4400 m is geen lachertje, lijkt me !

Ik heb net ook even gegoogled. Daaruit begrijp ik dat :

[ul]
[li]al naargelang de info, de ene busmaatschappij op het traject La Paz-Arica desgewenst stopt aan de afslag naar Parinacota om passagiers af te zetten, de andere op de parking bij Lago Chungará. En, zij rekenen sowieso het volle tarief voor het hele traject aan ! Een bus op die plek doen stoppen om opgepikt te worden is, naar verluidt, lastig.
[/li][/ul]
[ul]
[li]enkele (trage) lokale busmaatschappijen op het traject Arica-Visviri (ruta 11-Cl & A 93) stoppen in Parinacota. Je bent dan wel zo’n 5 uur onderweg. Maar, die bussen van ‘buses Humire’ en ‘buses Martínez’ rijden met een lage frequentie (slechts enkele malen per week).
[/li][/ul]
Zie o.m. Bradt Travel Guide.

Dus best één en ander vooraf én ter plaatse verder uitspitten en/of natrekken.

Vast een fijne reis !

Ik zit nu in dat hostel! Het is er stervenskoud :wink:

Heb de bus van La Paz naar Arica gepakt en ben bij de afslag gaan lopen naar het ‘dorpje’.

Brrr … Geniet er toch van !

Tip : Warmwater- en slijkbaden ‘Termas de Jurasi’ ;).