Ik ben van plan om naar Canada mijn eigen laptop mee te nemen en die van mijn vriendin. Mijn eigen laptop heeft een touch screen en een GPS ontvanger. Ik heb als Microsoft Streets & Trips voor (onder andere) Canada gedownload en geïnstalleerd.
De laptop van mijn vriendin kunnen we in het hotel gebruiken om de foto’s alvast op te zetten en dergelijke.
Nu staan er allerlei MP3’s op. Daarnaast neem ik een externe harde schijf mee waar ook allerlei werk zaken op staan. Moet ik hier nog rekening mee houden bij de douane? Met name de waarde van die werk zaken kan best hoog zijn. Mag ik zoiets zomaar meenemen? En van de MP3’s heb ik natuurlijk geen originele CD’s bij me… Kunnen ze zoiets tegenhouden als zijnde “illegaal”?
Is er daarnaast iets te zeggen over de stroomvoorziening in een huurauto? Heeft de doorsnee auto in Canada ook een 12 volts aansluiting? Dan heeft het namelijk ook zin om de autolader voor mijn laptop mee te nemen.
De auto’s hebben gewoon dezelfde 12V-aansluiting als in de rest van de wereld (heerlijk zo’n standaard).
Wat betreft de douane: geen zorgen! Ze willen echt niet de harde schijven van alle laptopgebruikers aan onderzoek onderwerpen. Sowieso heb je je niets om druk over te maken: mp3s mogen hoe dan ook in privékring worden gebruikt en wat voor thuiswerk je meeneemt is ook aan jezelf.
Hopelijk kun je nu zorgenloos vooruit kijken naar je reis.
Zo zijn wij ook in 2004 naar Canada gegaan, met laptop (met GPS), 12 naar 220 V omzetter en MS Streets and Trips. Het werkte op zich prima, zeker in die tijd. Met Street & Trips zie je je eigen positie op de kaart, zo kun je zelf navigeren en tot op de meter kwamen we waar we wilden. Maar toen was er nog geen TomTom en de laatste 2x hebben we die toch maar meegenomen. Werkt wel veel makkelijker want die vertelt of je links of rechtsaf moet, maar Streets & Trips werkt wel en kan dus ook!
Overigens de hele wereld rondgereisd met laptop en nooit een probleem bij aanomst met de douane. Wel moet je vaak bij vertrek laten zien dat hij het doet (veiligheidscontrole) dus zorg dat de accu opgeladen is.
Hoi, kom net terug van 3 maanden Canada en USA (Geweldig!!!) Onze camper had een 12volt (2 zelfs) aansluiting zoals in onze auto thuis. De camper en hotels hadden 110volt en een andere plug. De apparatuur kun je wel gebruiken, het laadt wel langzamer op, soms zie je het oplaadlampje niet verschijnen vanwege minder stroom.
Opmerkelijk, technisch gezien geven de laders van laptops evenveel uitgangsspanning en dus ook evenveel stroom onafhankelijk of je op 230V of 110 V (of 100V bijv. in Japan) oplaad. Ze zijn nl. elektronisch geregeld en als het lampje het niet (goed) doet, dan zou ik hem maar even na laten kijken. Daarom staat er meestal ook op input tussen 100 en 250 volt. Je kunt ze dus overal gebruiken al heb je meestal een verloopstekker nodig omdat de pootjes van de stekker niet past.
En dat van die pas, dat moet je gewoon niet willen.