Laptop in Canada ander voltage?

Hallo,

Ik heb vandaag een laptop gekocht die ik in Canada wil gaan gebruiken in de vakantie.
Kan iemand mij vertellen of ik nog een of andere adapter nodig heb ivm het voltage aldaar?

Gr, Marit

Hoi,

Canada heeft een voltage van 110 dit betekent dat u een 3-pootstekker moet meenemen om uw apparatuur daar te kunnen gebruiken. Dat wil dus zeggen dat u wel een omvormer nodig hebt.

Wouter v. Kuijk

Dank je voor de informatie.
Maar houdt dat in dat ik alleen een 3-pootstekker nodig heb en geen adapter ofzo?

Volgens mij wel, want een adapter zorgt ervoor dat krachtstroom omgezet wordt naar zwakstroom (van een hoog naar een lager wattage dus) en andersom is dat naar mijn weten niet mogelijk en niet nodig. Ik ben hiervan echter niet helemaal zeker dus als iemand anders meer weet… graag.

Wouter v. Kuijk

Hoi Martim,
normaal gesproken hoef je alleen een zo’n 3poot stekker mee te nemen. zodat je je stekker in het stopcontact kan krijgen. Bij V&D heb ik laatst een setje gekocht voor een paar euro.
wat betreft het omzetten naar 110Volt: De meeste laptop adapters kunnen meerdere voltages aan, 220/230 en 110V. Mijn Dell adapter kan 100V - 240V. Het beste kan je even op je adapter/laptop kijken, daar staat het als het goed is op.
groeten Andree

Hai hai,

Ik had ook nog een vraagje over laptop meenemen naar Canada, want hoe moet dat dan met wireless internetten? Omdat ik een jaar ga kan ik misschien beter een abonement daar nemen???

Groeten Silke:wink:

Hallo allemaal,

Je kunt idd het beste bij Blokker zo’n setje reisstekkers van Elro (€2,50) kopen. Als je dan ook een Nederlandse stekkerdoos met meerder gaten meeneemt, doe je die via de Canadese driepoot in het stopcontact daar, en dan kun je in de Nederlandse stekkerdoos meerdere apparaten tegelijk gebruiken (telefoonlader, batterijlader voor foto- of videocamera, laptop, föhn e.d.).
De meeste laptops (en telefoon/batterijladers) zijn van zichzelf al geschikt voor 110 en 220 Volt. Staat als het goed is er op.
Je föhn draait op halve kracht, je telefoon en batterijen doen er iets langer over om geheel op te laden.
Wat internet betreft, heel veel huurkamers worden geadverteerd met internet aansluiting, soms kabel, soms wireless.
Soms zit het in de huur, anders betaal je extra.
Een beetje hotel heeft ook wireless voor de gasten beschikbaar, guesthouses en jeugdherbergen niet altijd. Of bv niet in elke kamer, maar wel in de gemeenschappelijke ruimte.
Wij konden zelfs in de trein internet krijgen, maar dat was wel erg duur (betalen via creditcard)!

Hallo nieuw op dit forum en omdat we volgend jaar naar Canada is nu hét tijdverdijf lezen lezen lezen. En vragen stellen :biggrin: Kan je in Canada op de campings (we gaan met een camper) wireless internetten? Of waar elders? Hoe hou ik anders mijn weblog enzo bij voor de jaloerse thuisblijvers:p

Welke streken willen jullie gaan bezoeken? Over het algemeen zijn er vele plaatsen waar je wireless kan internetten zodat je een weblog kan bijhouden tijdens je vakantie om iedereen jaloers te maken of ze te laten meegenieten! :rolleyes: :smiley:

Als je graag wat info wil voor een route door West Canada (moest dit het gebied zijn wat jullie willen bezoeken), dan laat het maar horen! Ik heb een leuke gedetailleerde route beschrijving!

Vele groetjes uit Vancouver,
Ann :slight_smile:

Het zal dus wel lukken om te internetten, das al een zorg minder. Ben bezig met route met nadruk op Rocky Mountains en zuidelijk Alberta. We staan niet zo te springen om van de RM in file naar Vancouver Island te rijden. We leggen de nadruk op wandelen in de RM en aanliggende parken. Dus ben op zoek naar trails in die buurt. Want niet betekent dat een gedetailleerde routeomschrijving overbodig maakt :smiley: En tips zijn altijd welkom:wereld:

groetjes uit een nat nat NL

Hoi hoi,

Ja, de Canadese Rocky Mountains zijn zeker de moeite en je kan daar gerust al je tijd doorbrengen en moet niet richting Vancouver Island gaan. Ik zou in dat geval een retour vlucht boeken voor Calgary. Ja rijdt dan van Calgary naar Banff (een 130km) waar je dan kan verblijven voor enkele dagen om die omgeving te verkennen. Daarna zou ik richting Jasper rijden wat ongeveer 290km is en een 3-4 uren rijden als je nergens stopt. Hier zou ik dan een hele dag van maken om aan verschillende plaatsen te stoppen.

Ik zou Lake Louise nu even overslaan en ook de dingen wat tussen Lake Louise en Banff liggen omdat je die op de terug weg ook nog kan doen. Op die manier spaar je wat tijd uit op de rit naar Jasper en heb je meer tijd om dingen tussen Lake Louise en Jasper te bezoeken. In Jasper zou ik dan ook enkele dagen verblijven om daar de omgeving te verkennen. Vanuit Jasper naar Clearwater (BC) wat ongeveer een 320km is. Je gaat dan door Mount Robson Provincial Park waar je kan stoppen voor wat leuke wandelingen. In Clearwater zou ik dan ook een paar dagen verblijven om daar Wells Gray Provincial Park te verkennen.

Dan van Clearwater zou ik naar Revelstoke rijden via Kamloops wat ongeveer een 335km is en een 3-4 uren rijden is. Je kan dan onderweg hier en daar aan wat bezienswaardigheden stoppen en dan kan je in Revelstoke verblijven voor 1 of 2 nachten om Mount Revelstoke National Park te verkennen waar je ook wat prachtige wandelingen kan doen. Van Revelstoke zou ik dan naar Field rijden (wat in Yoho National Park gelegen is) wat een 205km is. Onderweg is er dan weer het 1 en ander waar je kan stoppen. In Field zou ik dan ook weer enkele dagen verblijven om Yoho National Park te verkennen alsook Lake Louise en Moraine Lake want die liggen maar op een 20-30 minuten van Field af. Probeer eventueel ook een dagje naar Lake O’Hara te gaan in dit park. Hiervoor moet je een bus rit reserveren want men laat hier maar een bepaald aantal bezoekers toe per dag.

Vanuit Field kan je dan weer richting Banff gaan wat ongeveer 80km is waar je misschien nog een nacht of meerdere nachten kan verblijven om nog wat dingen te zien die je de eerste dagen niet hebt gezien of je kan van hieruit terug richting Calgary wat een 210km is en daar kan je dan ook een nacht of meerdere nachten verblijven. Je moet het zelf maar zien hoe het uitkomt voor jullie. Deze route door de Canadese Rockies is maar een suggestie, je moet het zelf naar je eigen zit maar aanpassen!

Dat van dat file rijden van de Rocky Mountains naar Vancouver Island is toch overdreven hoor. Als je door de week die richting uit gaat en zowat in het midden van de dag, dan zal je niet veel files tegenkomen. De enige route waar er tussen 15u en 18u wat file is, is op Highway 1 westwaarts en dat in de buurt van Vancouver. Voor de rest van British Columbia zal je geen files tegenkomen tenzij er een rock slide of land slide is dat je niet door kan. Als je nu richting Whistler zou willen gaan, dan heb je ook wel wat kans op wachttijden omdat ze daar aan de wegen aan het werken zijn voor de Olympische Winter Spelen in 2010. En zulke files als je in Nederland of Belgie kent kom je hier toch wel niet tegen. Dat heb ik al dikwijls gehoord van andere Nederlanders en Belgen.

Ik geef je hier een link naar mijn gedetailleerde route beschrijving door BC en AB die door de meesten gedaan wordt als ze deze richting uitkomen. Als jullie dan niet richting Vancouver en Vancouver Island gaan, dan sla dat gedeelte gewoon over en je kan dan op pagina 3 en 4 de info vinden over de Canadese Rocky Mountains. Je moet het ook niet allemaal precies volgen zoals ik het daar neerzet, maar ik hoop dat het jullie een idee geeft van wat er te zien en te doen is. Je kan er dan op verder gaan om jullie eigen route vast te leggen! Dit is de link naar de route beschrijving:

Veel succes ermee en als er nog vragen zijn, stel ze gerust!
Groetjes uit Vancouver,
Ann :slight_smile:

@ The Scorpios,
Zoals ik in verschillende andere topics heb vermeld ben ik net terug van een half jaar Canada. Wij hebben een paar maand in Olds gezeten om te werken. Daarna zijn we gaan rondreizen. Eerst via Edmonton naar Jasper en daarna naar het zuiden over de Icefield Parkway. Dit is echt een supermooie route, met veel mooie plekjes onderweg. oa: Athabasca Falls, Sunwapta Falls, Athabasca Glacier. Wij zijn daarna via Banff naar het zuiden gereden, volgens mij via de 21 door de Kootenay Mountains, tot het meest zuidelijke punt van Alberta, Waterton Park. Dit is een park dat grenst aan Amerika en daar overgaat in Glacier Nat. Park. Het is zo’n 400 km ten zuiden van Banff, maar in een dag prima te doen. De natuur daar is weer heel anders als in de Rockies omdat het er een stukje warmer is en mogelijkheden genoeg om te wandelen.
Andere tips voor de omgeving daar zijn Frank’s Slide, waar begin 1900 een berg is ingestort over een mijnbouwdorpje, Head-Smashed-In Buffalo Jump een plek waar de indianen (first nations daar) vroeger de bizons de afgrond in joegen om ze beneden te slachten, erg interessant om te zien. Ook een mooi stukje geschiedenis erbij. Iets verderop richting Lethbridge ligt dan nog Fort Mc Leod, een oud houten fort waar de RCMP (Royal Canadian Mounted Police) is gesticht. Hier is een museum bij waar je kunt zien hoe het westen van Canada in cultuur is gebracht.
Mocht je dan nog tijd over houden als je in de buurt van Calgary komt rij dan nog een eind door naar het oosten - noordoosten, naar Drumheller. Hier staat het Royal Tyrell Museum. Deze is als je t van de buitenkant ziet alleen op dinosaurussen gericht, maar je ziet er eigenlijk het hele ontstaan van de aarde in terug, erg mooi uitgebeeld. Als je dan toch in Drumheller bent moet je ook nog ff naar de hoodoos rijden.
Als je hier nog meer over wilt lezen check dan nog ff onze website waar een heel verslag op staat van onze rondreis. www.reneenferdie.waarbenjij.nu voor de foto’s erbij www.reneenferdie.mijnalbums.nl

Groet,
Ferdie

Hoi,

Ik zit hier in Canada en zit er aan te denken om een laptop hier te kopen… kan ik deze straks ook in Nederland gebruiken of niet?

Groetjes

Hallo,

Wij gaan deze zomer op huwelijksreis naar Canada,
We huren een 20 ft camper.
We starten in Vancouver en dan naar Victoria Island.
Hier een verblijf van 4 dagen.
Dan terug en door naar:
Squamish (1 nacht), Kamloops (1 nacht) en door naar Wells Gray.
Waar we weer 2 dagen verblijven.
Hierna willen we door naar Jasper (3 nachten)
Lake Louise (1 nacht)
Banff (2 nachten)
Lake Louise of Yoho ( 2 nachten)
Hierna Revelstoke (1 nacht)
Kelowna (2 nachten)
En dan Vancouver.
Voor deze reis willen wij een laptop aanschaffen, kunnen jullie mij vertellen waar ik op moet letten voor de verbinding met internet??
En zijn er nog mensen die nog wat tips en bezienswaardigheden weten?

Alvast bedankt
groetjes Renske

hey Renske,

Zelf hebben wij een een laptop in Canada gekocht en waar je op moet letten is dat de adaptor/omvormer aangeeft dat hij 100 tot 240 V op 50-60 Hz aankan!
voor de internet verbinding moet je kijken of de laptop een onvanger heeft voor wifi / wireless internet!

gr,

Remco

Aansluitend op de vraag hierboven heb ik ook nog een vraag over het kopen van een laptop in Canada, ik zit er namelijk ook aan te denken om er hier eentje te kopen (ben nu in canada, en de koersen zijn erg gunstig) maar ik vraag me af of je daar ook nog invoerrechten o.i.d over moet betalen als je hem meeneemt terug naar Nederland. In mijn geval moet ik met 2 laptops terugreizen, omdat ik er zelf ook nog 1 heb. Op de een of andere vage manier kan ik hier niets over terugvinden, maar misschien zoek ik met de verkeerde zoektermen.

Weet hier iemand daar misschien wat over, of weet iemand waar ik hier meer info over kan vinden?

alvast bedankt,

groeten, Liona

Hoi Liona,

Ik weet toevallig dat je daar officieel wel invoerrechten voor moet betalen. Je moet namelijk op schiphol, dus als je terug komt, bij een speciale balie aangeven wat je hebt gekocht en dan moet je de btw betalen over de nederlandse verkoopprijs. Dan kom je vaak zelfs nog duurder uit, dan wanneer je het in NL zou kopen. Als je geluk hebt kan je het ook gewoon in je koffer doen en langs de douane lopen, met het risico dat je eruit gepikt wordt. Dat gaan ze je hele koffer leeghalen en moet je het alsnog betalen. Of je moet kunnen bewijzen, aan de hand van een bon oid dat je het in nl hebt gekocht, voordat je wegging ofzo. Dat kan je dus niet als je het daar gekocht hebt. Mijn vriend heeft het toevallig gehad een aantal jaar geleden toen hij in Canada een digitale camera had gekocht, vandaar dat ik het weet.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes, Sabina