Laos - reisroute?

Hallo allemaal!

Ik heb een ticket gekocht naar Bangkok en wil vanaf daar de trein/bus nemen naar Laos om vervolgens daar een maand rond te reizen! Ik ga in de maanden juli en augustus (Ja, in de regentijd ;-))
Mijn plan is als volgt (van Noord naar Zuid):

De grens over bij Huax Xai
reizen naar: Luang Nam Tha
Luang Prabang
Vang Vieng
eventueel 1 nacht vientiane (trekt me niet dus blijf er waarschijnlijk niet lang maar het ligt op de route)
Tha keak
Pakse
Bolaven Plateau
Champasak (what phu)
Si phan don

Mijn vragen, is dit te doen in 1 maand ( moet ook nog denken aan het reizen van vanaf bangkok naar laos en weer terug)
Zijn er nog plekken op deze route die ik absoluut moet zien?

Ik wil misschien zelfs nog een paar weken er aan vast plakken (maar dan naar bvb. indonesië / australië / nieuw zeeland, maar dat weet ik niet zeker…
ik ga namelijk in m’n eentje voor de eerste keer, en stel dat het me niet bevalt dan ben ik de sjaak;-)

Ik hoor het graag!

Groetjes, Maudi

behalve Bolaven is dit gewoon de standaard 1e keer route van vrijwel elke 1e keer komer. Maar de meesten nemen die boot HXay-LPrbg.
Gewoon rekenen: in zuivere reistijd ben je zo ruwweg 70 uur (incl terug vanaf 4000don naar grens) kwijt=3 dagen, je noemt 9 plaatsen, dus 30-3=27:9=3 dgn per plek=ruim zat voor de meesten. dus moet super easy kunnen. Je kan er makkelijk nog wat bijdoen, bvb in het noorden.
Reis BKK (frisjes hier, en nog steeds groots feest voor koningsdag) grens of terug neemt 1 nacht per bus-trein amper een optie (extra overstap en veel vertraging).
Ik vermoed dat het stadje Tha Kaek nog minder interessant is als VTE.

tha kaek zelf is idd niet zo veel. maar de omgeving is wel mooi.
deze route moet je wel in 1 mnd kunnen doen. hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel tijd je per plaats wilt hebben.

Als je mijn reisblog leest krijg je wel ongeveer een indruk van wat je in een maand kunt doen.
http://www.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/6/tpod.html

Omdat ik niet zo’n erge hiker ben, heb ik Nam Tha overgeslagen en het net effe anders gedaan:

• Bangkok (Riverview Guesthouse is tof!)
  • nachttrein naar Vientiane (visa kun je aan grens regelen, goede bedrag in US$ klaar hebben en een pasfoto) en meteen bus door naar Vang Vieng (Bansuan Bungalows erg fijn en maar 7 euro voor eigen bungalow met badkamer, uitzicht op de Song rivier)
  • Luang Prabang (Nittaya guesthouse was wel okee)
  • terug naar Vientiane (inderdaad niet veel aan)
  • Thakhek (Thakhek Travel lodge is fijn, wel veel stelletjes en weinig interactie, stadje is saai, maar 7 km lange Konglor Cave is mooi… maar dan zou ik je aanraden direct naar dorpje Ban Kong Lo te reizen en niet te stoppen in Thakhek… meer details in mijn blog)
  • Pakse (Vietnamees hotel aan hoofdstraat is okee)
  • Tat Lo (Sipaseth guesthouse was wel okee)
  • (terug naar Pakse en dan) Si Phan Don / 4000 Islands (Pan Guesthouse is fijn)
  • Ubon Ratchathani (Thailand)
  • Ko Chang (Thailand; Warapura Resort was SUPER (maar ook duur))
  • Bangkok

Useful websites
Going to Laos yourself? These are some very useful websites I wanted to share.
*** Eco Tourism Laos**
www.ecotourismlaos.com > national parks, trekkings, homestay, do’s and don’ts (politeness)
*** Train travel**
www.seat61.com > train travel around the globe, excellent website with timetables, prices, pictures and sometimes even short videos
*** Hotel reviews**
www.travelfish.org > A great website that lists almost every guesthouse and hotel in Laos, Thailand, and various other South East Asian countries, with ratings and reviews.
*** Travel blog**
http://thewanderingstraycat.blogspot.com > travel blogs of a solo female traveller who’s been to Laos and neighbouring countries many times.

Denk dat t wel te doen is al moet je wel rekening houden met de reistijd in Laos.

Ik vond trouwens Vientiane best een leuke stad. Redelijk rustig en alles op loopafstand! Buddha park vond ik leuk om te zien. Lekker met de lokale bus er heen.

Hmm das precies de route die ik had gepland…