Wij willen in oktober 3 weken naar Laos en de laatste paar dagen eindigen op Koh Chang. We lazen dat dit het regenseizoen nog is. Is laos (en koh chang) dan nog aan te raden? Zijn er beperkingen voor de reis ivm regenseizoen?
Verder zijn we van plan om op Bangkok te vliegen en dan direct door te gaan naar noord Laos en vandaar af te zakken naar het zuiden. Is dit goed te doen met openbaar vervoer, en hoe kan je het beste van Laos naar Koh Chang? Zou dit evt ook van zuid-laos via ankor wat kunnen? Hoeveel tijd moet je daarvoor rekenen?
dat rainy season loopt dan op z’n eind-maar er gaat dus geen bel wanneer de laatste bui valt.
Problem is vooral (gewoon logisch nadenken), dat dan er grotere kans is op hoog water, stroomversnellingen, landslides vanaf de bergen die wegen versperren en algehele zompigheid. daar valt best mee te leven-maar vooral 1e keerkomers hebben vaak van die waanideejen van wat hun 1e vakantie zou moeten zijn.
Laos is nogal groot-en de vlugste Connectie(en de meest comfortable) naar Koh Chang gaat via BKK/Thaild-omdat je dan veel betere snelbussen kunt nemen. Anders heb je een serie van allerlei lokale stop/vol-bussen.
Als je via Camb (extra visum nodig-20 US$ aan de grens) wil-dan is er maar 1=EEN grenspost tussen Laos en Camb-er loopt nu een direkte bus Pakse-PnPn. je kan eerder overstappen (kijk op de kaart-of vraag bij kaartjes)-op bus ri. SReap. Kijk op talesofasia.com voor alle Camb. grensposten+vervoer-kijk op canbypublications.com voor bussen in Camb, kijk op laomeo.blogspot.com voor bussen in Laos (niet compleet-wordt aan gewerkt).
Maar de nieuwste reisgids zou dit inmiddels ook gewoon in druk moeten hebben.
Hallo Willem,
Laos is goed te doen in Oktober. Het regenseizoen is dan bijna voorbij en het land is uiteraard heel erg groen. Je reis beginnen in het noorden van Laos en eindigen in Koh Chang is een goede optie.
Vlieg van Bangkok naar Chiang Rai, reis vanuit daar door naar de Laotiaanse grens (Houei Xai) en begin met je reis door Laos. In Houei Xai heb je al direct één van de grootste en meest fenomenale attracties van Laos, namelijk de Gibbon Experience. Vanuit Houei Xai kun je gemakkelijk door reizen naar Luang Namtha. In het stadje zelf is niet veel te beleven maar een absolute aanrader is om het nationale park Nam Ha te bezichtigen.
Eenmaal klaar in Luang Namtha kun je door reizen naar Pakbeng of Luang Prabang. Als je geinteresseerd bent in dagje Mekong-cruisen dan adviseer ik je om door te reizen naar Pakbeng en daar 's ochtends om 08:00 uur de slowboat te nemen naar Luang Prabang. Aangekomen in de culturele hoofdstad van Laos kun je het even rustig aan doen. Deze stad bied voldoende mogelijkheden om je even bezig houden, en vergeet ook zeker niet om een bezoek te brengen aan de Kuang Xi watervallen.
Vanuit Luang Prabang kun je zowel per vliegtuig als per bus door reizen naar de hoofdstad van Laos, Vientiane. Het is aangenaam om een aantal dagen in Vientiane te blijven omdat het een zeer relaxte atmosfeer uitstraalt en het ook wel fijn is om even in de hoofdstad van het land te zijn.
Na een twee-tal dagen in Vientiane raad ik je aan om door te reizen naar de Konglor Cave. Een 8 kilometer lange rivier baant zich een weg door 's werelds mooiste grot. Het zal een absoluut hoogtepunt zijn om dit te mogen aanschouwen. Vanuit de Konglor Cave kun je door reizen naar Pakse en ook daar is het weer mogelijk een aantal dagen te verblijven. Het bolaven plateau, de watervallen, de Wat Phou, en de 4000 eilanden zorgen voor genoeg vermaak.
In het zuiden van Laos kun je de grens over steken naar Laos en gemakkelijk met het openbaar vervoer naar Phnom Penh of Siem Reap. Cambodja is net zoals Laos een enorm fascinerend land waar je zeker een paar dagen voor uit moet trekken. In Phnom Penh mag je de killingfields niet missen en in Siem Reap mag je uiteraard het Angkor complex niet missen.
Vanuit Siem Reap is het mogelijk om naar Koh Chang af te reizen. Eenmaal op Koh Chang kun je heerlijk nagenieten van een onvergetelijke reis.
Als je meer informatie nodig hebt dan adviseer ik je om een mailtje te sturen naar ruud@greendiscoverylaos.com. Green Discovery is Laos’ grootste tour operator en kan veel dingen voor je regelen. Op www.greendiscoverylaos.com kun je alvast zien wat ze aanbieden.
Zie mijn blog over Laos + Koh Chang in oktober-november 2009.
Let wel op dat er nu veel gedoe is in Bangkok en een negatief reisadvies.
Hoi, wat rooieruud vertelt zo heb ik het ong ook gedaan… Helemaal goed. Na phnom p zijn wij eerst nog naar s-ville gegaan ( strand in het zuiden van cambodja) daarna door gereden naar ko chang! Als je op ko chang bent kun je naar n olifanten kamp… Onvergetelijk!! … Huur n scooter en je toert makkelijk t eiland rond, veel stille plekjes waar je kunt genieten… Als je goedkoop wilt dan moet je eens kijken naar Siam Hut op t eiland… Dat zijn cabana"s aan t water … Veel resorts daar verder… Het koste mij in 2009 zo n 650 Bth… Per nacht. Dat was een van de goedkoopste maar tien keer leuker dan luxe! ( ff googlen)…
Dank voor al jullie geweldige adviezen voor een mooie reis!
Bij scooter huren wel heel erg goed oppassen, de wegen zijn écht net achtbanen en volgens mij hoorde ik dat 1 op de 10 toeristen een heftig ongeluk krijgt (been breken, huid van been of wang af schrapen enzo). Ik dacht eerst ook dat ik dat wel leuk zou vinden, met een scootertje het eiland over, maar toen ik met de bus naar mijn guesthouse werd gebracht moest ik al erg slikken van die absurde haarspeldbochten waarin het wegdek ongeveer 45 graden schuin hangt als in een achtbaan. En die avond kwam ik een Française tegen met haar been in het gips. Van een scooterongeluk.
Gek genoeg zie je nog steeds ook veel toeristen zonder helm op zo’n ding rijden (met ander verkeer dat gewoon met 100 voorbij raast), ongelooflijk, veel mensen wanen zichzelf echt onschendbaar.
Anyway, leuk als je een scooter huurt maar wel oppassen dus!
Hey…
Das een verhaal wat mij geheel onbekend is… Ik heb n scooter gehuurd voor 4 dagen… Jazeker het is heuvel op heuvel af maar voorbij razende autos heb ik niet meegemaakt… En als je het mij vraagt… Je geeft zelf gas en dus bepaal je ook je eigen rijgedrag. Ik ben zo n beschaafde rijder haha dus ik had geen last haha… In elk geval … Rij voorzichtig en ook als je langzamer rijd zie je heel t eiland ![]()
Heeeeel veeel plezier!! Groetjes!!
Indien men een scooter huurt hier op Koh Chang dient men inderdaad rekening te houden met het heuvelachtige parcour dat zich uitstrekt over het eiland. Sommige bochten zijn inderdaad stijler en scherper zoals wij meestal gewoon zijn, maar met een voorzichtige rijstijl en de nodige aandacht voor de andere (minder bekwame) weggebruikers komt men een heel end in de goed richting.
Steeds goed links houden en zeker je snelheid matigen. Het is heel verleidelijk om snel te rijden hier, maar a.u.b. doe dat niet.
Ongelukken komen helaas heel frequent voor en spijtig genoeg niet enkel met wat schaafwonden.
Dit alles neemt niet weg dat het zeker de moeite loont om het eiland op een scooter te verkennen!!
Als je niet gewoon bent om met een scooter te rijden of je niet zelfzeker genoeg bent, dan zou ik adviseren om je te verplaatsen met een taxi.
Groetjes
Wim