Hi,
ik ben in 2009 in laos geweest. Vanaf de gibbon experience door naar LP met de slowboot en vanaf daar toen door gevlogen naar SR in Cambodja. Nu wil ik in februari graag misschien terug keren naar Laos om de rest van t land te zien en misschien oost cambodja. Maar nu wil ik ter hoogte van LP vanuit thailand t land binnenkomen en zo afzakken naar zuid laos. Kan dit wel?!
wat zijn must sees en do’s verder in laos los van de 4.000 islands en the loop. wat heb jij gedaan en wat is je tip aan tijd voor dit deel laos?!
thanks!
Als je via Noord-Thailand naar Laos wilt is sowieso 1 van de mogelijkheden om per boot te gaan. Dit is echter een vrij lange reis en je moet er wat avontuurlijk voor ingesteld zijn. Zelf ben ik niet van Noord-Thailand naar Laos gegaan, dus kan ik je daar weinig over vertellen, maar er zijn veel mensen die deze route nemen.
Noord Laos is vooral leuk voor de jungle en in de buurt van LP heb je o.a. een mooie waterval. Verder staan de volgende plaatsen vaak op de route:
[ul]
[li]**Vang Vieng **(Erg toeristisch en bekend om het tuben in de rivier waarbij velen zich bezatten. Om deze reden zijn er ook veel mensen die de plaats niks vinden. Als je door het toeristische heen kunt kijken is het een prachtige plaats. Mooie rivier omringd door bergen. Daardoor zijn er veel watervallen en grotten in de buurt. Maak dus zeker eens wandeling in de omgeving ipv alleen tuben in de rivier. Tenzij je op zoek bent naar een feestje natuurlijk).[/li][li]Vientiane, de hoofdstad. Vooral culturele bezienswaardigheden, tempels, musea etc.[/li][li]Pakse. Vanuit Pakse kun je het Bolaven Plateau bezoeken. Mooi natuurgebied waar vele producten verbouwd worden, o.a. koffie en thee. Leuk om een koffie- en/of theeplantage te bezoeken![/li][li]4000 islands (Don Det) Vanaf Don Det/Don Khon kun je een boottochtje doen op zoek naar de zeldzame Irrawaddy dolfijn (zoetwater dolfijn). Je moet wel wat geluk hebben om ze te zien, maar wanneer je ze ziet is dit erg bijzonder! Verder is het leuk een fiets te huren en de eilanden rond te fietsen. Je kunt tijdens je fietstochtje ook de waterval (Li Phi Falls) bezoeken. Don Det is een klein eiland zonder gemotoriseerd verkeer. Vooral leuk om wat te relaxen. Vanaf Don Det kun je naar Cambodja reizen.[/li][/ul]
Een week of 2-3 is voldoende voor Laos.
Je kunt vanaf Thailand naar Luang Prabang met de slowboot maar die heb je al gehad , je kunt ook met de bus. (wij hebben de slowboot gedaan)
Vanaf Luang Prabang kun je naar het zuiden. Rechtstreeks als je dat zou willen of je kunt enkele steden aandoen. Elke dag kun je verder reizen als je wil.
Voor The Loop zou ik 4 dagen uittrekken!! En overnachten bij Sabaidee guesthouse (1e of 3e overnachting ,ligt eraan hoe je hem rijdt).
4000 eiland is om te relaxen voornamelijk , alle bezichtigingen kun je in 1 dag doen als je dat zou willen. Ik zou niet overnachten bij Sala Don Khone, zou een luxe hotel moeten zijn maar valt voor die prijs zwaar tegen. (geen warm water en geen koelkast 50 dollar per nacht) , wat je bij Pan guesthouse wel hebt (voor 13 euro of dollar weet het niet meer) als je budget wil overnachten net over de brug op Don Khon zit Nok Noy voor 4 dollar per nacht. Wij hebben hier 1 nacht gezeten en zijn jammer genoeg naar het “luxe” hotel gegaan. Super schone kamer , gewoon matras met klamboe en ventilator (geen stofje op nieuw) , we hebben er goed geslapen , en het sanitair was allemaal nieuw de stickers zaten er nog in. Eenvoudig maar super schoon. Ook lekker gegeten hier. Op Don Det schijnt Little Eden wel goed te zijn voor 25 euro per nacht ongeveer, daar is wel een hele mooie zonsondergang. (ook als er niet overnacht kun je daar gaan kijken).
Mocht je er wat aan hebben ons reisverslag is te lezen op http://rob-ingrid.waarbenjij.nu/reisverslagen/455884/laos-van-noord-naar-zuid/1
Fijne vakantie!!
Nog even op je vraag van het vervoer terug te komen.
Je kunt volgens mij vanuit LP rechtstreeks met de bus naar Pakse, kost het je wel een hele dag reizen.
Vanuit Vang Vieng weet ik zeker dat je met een nachtbus naar Pakse kunt.
Als je The Loop zou willen rijden moet je wel weer terug naar Thakhek (8 uur bus)
Daarom hebben wij dit gedaan: LP naar Vang Vieng naar Vientiane naar Thakhek naar Pakse naar 4000 eilands.