Langere tijd naar India, maar ik sta stil bij het visum.

Beste allemaal,

Ik heb een vraagje.

Het is de bedoeling dat ik ASAP naar India ga om vrienden te bezoeken en met hen door India te reizen.
Nu is het zo dat dit voor mij de eerste keer zal zijn naar India, en ik heb ontdekt dat het niet gemakkelijk is om een visa voor langer dan 3 maanden te krijgen.

Ik wil dus eigenlijk 4- maximaal 5 maanden naar India.
Mijn vrienden wonen daar, beheren een hotel in Ludhiana en verder hebben zij wat paarden.
Ik ben zelf ook een echt paardenmeisje, dus ik kan bij deze vrienden thuis verblijven en als ik wil af en toe eens een paardje rijden om niet afscheid te hoeven nemen van mijn geliefde paardensport haha. Voor mij is cultuur snuiven en af en toe paardrijden de ultieme manier om iets te beleven en soms te kunnen ontspannen.

Nu zijn zij bereid om met mij door India te reizen, maar hoe dat gepland word is nog moeilijk te zeggen omdat het afhankelijk is van hoeveel tijd zij zelf over hebben, wat voor hen uitkomt etc.
Nu wil ik dus een visum aanvragen voor 3 maanden of langer (tot max 6 maanden), maar hoe moet ik dit nu aanpakken?
Er word verwacht dat ik een reisschema voorleg, maar ik weet nog helemaal niet hoe het er precies uit komt te zien.
Uiteraard zijn er plaatsen in India die ik wil bezoeken en als er een kans voor is, wil ik (indien mogelijk over land) ook nog een bezoek brengen aan Nepal.

Maar hoe moet ik dan een reisschema opstellen?
En een ticket definitief boeken durf ik hierdoor ook nog niet, omdat ik bang ben dat ik dadelijk het visum niet krijg en ik de boeking dan niet ongedaan kan maken.
Een ticket in optie zetten of alvast vluchtschema’s opzoeken is wel mogelijk, maar ik neem aan dat ze daar niet veel aan hebben bij de ambassade.

Kan ik ipv een reisschema opstellen, vermelden welke plaatsen ik wil bezoeken en dat ik verder voornamelijk bij mijn vrienden thuis ben en logeer? Dus dat er alleen vermeld staat wat ik sowieso wil gaan doen in India, maar nog niet definitief op wat voor dagen etc?
Zou een brief van mijn vrienden met wat ik kom doen en met welk idee kunnen helpen?

Kan iemand mij advies geven hoe ik dit aan moet pakken?

Groetjes,
Spekkiie

Hoi Spekkie,
Ik loop tegen het zelfde probleem aan als jij. Ik wil in oktober ook voor +/- 4 a 5 maanden door Azie reizen alleen weet echter nog niet de exact waar naartoe en waar ik wil verblijven. Ben jij al wat wijzer geworden toevallig hoe het zit met aanvraag visum?
Hoe ga jij dit doen/ aanpakken?
Groetjes Myrthe

Hoi Myrthe,

Mijn reis is helaas niet doorgegaan mede omdat ik hier een nieuwe fulltime baan aangeboden heb gekregen en het zonde zou zijn om deze af te slaan voor een reis van enkele maanden.
Was er zelf helaas ook niks wijzer op geworden ondanks dat ik heel veel navraag heb gedaan.
Wat je mogelijk kan doen is misschien een simpel visum hulp bureau bellen en daar jouw vragen stellen.
Die bureaus zijn er eigenlijk voor mensen die het moeilijk vinden om de Engelse formulieren in te vullen en zij zorgen eigenlijk voor de volledige controle van je documenten en afwikkeling als jij er geen zin in hebt/er niet alleen uit komt of als je bang bent dat je aanvraag niet compleet is.
Mocht je jouw visum krijgen, wil je dan alsnog een bericht posten met hoe je dit hebt gedaan zodat eventueel andere mensen of wellicht ik zelf er nog wat mee kan doen in de toekomst?

Groetjes Spekkie