Laatste week Palm Tree

(origineel bericht op be-more.nl)

Laatste week Palm Tree

Zo hier dan weer een nieuwe blog. Dit zal mijn laatste blog zijn tijdens mij vrijwilligerswerk. Het was een korte week vorige week. Maandagavond kwamen we pas terug van onze tour naar Lesotho en vrijdagochtend gingen we alweer op een tour naar de Wildcoast. Wel goed werk verzet vorige week en deze dagen. Miriam en ik hebben het hele handenarbeid lokaal geverfd en flink beneden gewerkt. Ook heb ik vandaag dekens uitgezocht die gedoneerd zijn. Echt smerig wat sommige mensen geheel onder de schimmel doneren. Maar het moet toch worden uitgezocht. Ik ben benieuwd naar het totale resultaat als het kamp gehouden gaat worden tussen kerst en oud en nieuw. We hebben nu in ieder geval een mooi begin gemaakt dus dat is goed.

Verder ben ik afgelopen weekend op een tour geweest van Be-More naar de Wildcoast. We gingen alleen met de 5 meiden van ons project dus dat was wel leuk. We werden op vrijdag om 6 uur ’s ochtends opgehaald en toen zijn we naar de kust gereden. We sliepen de eerste nacht in een cottage van onze gids Pieter. Dat was heel basic maar had echt een mooi uitzicht. Een vrouw kwam aanzetten met kreeft en die heeft hij gekocht voor ’s avonds bij het avondeten. Dat was dus echt te lekker. Samen met wat vlees op de braai zorgde dat voor een super maaltijd. Die dag hebben we al onze eerste wandeling gemaakt langs de kust. We eindigde bij de mangrove waar we nog een boottochtje hebben gemaakt. Het was heerlijk weer en een leuke dag! De tweede dag gingen we wandelen naar een huisje waar we konden zien hoe de lokale mensen daar woonden. Dat was heel apart om te zien. Dit soort armoede hadden we nog niet eerder gezien. Er liepen puppies rond waarvan je wist dat ze het niet zouden gaan redden. Dat is best lastig om dan te zien. Voor de kinderen is er ook geen geld voor luiers of iets dergelijks dus die plassen gewoon over zichzelf heen. Even een eye opener over hoe mensen ook kunnen leven op deze wereld. We zijn daarna verder gereden naar onze tweede verblijfplaats. Een hostel in port st Johns. Onderweg hadden we nog een stop bij een dorpje waar we een traditioneel moddermasker kregen. Kwamen we mooi voor lul aan bij het hostel. Daar ons gezicht gewassen en weer op pad voor een wandeling langs een ander deel van de kust en de bossen daarachter. Echt ontzettend mooi daar. Ook nog naar mooie uitzichtpunten geweest en walvissen gespot. Je ziet ze vanaf de kust met het blote oog of een verrekijkers dus je ziet ze echt vanuit de verte. Ik heb ze dus wel gezien maar niet echt van dichtbij. Tijdens mijn reis ga ik nog naar Hermanus (een plaatsje bij Kaapstad) hier hoop ik ze vanaf de zee te kunnen spotten. De tweede avond bij het hostel was ook heel leuk. Lekker gegeten met een wijntje en ’s avonds kwam er live muziek. Ook traditionele dansers en het was echt een hele leuk en gezellige avond. De derde dag zijn we nog een wandeling gaan maken naar een vuurtoren en toen de lange reis terug gaan maken. Langs de weg zie je allemaal vee lopen want gewoon ineens oversteekt. Er zijn ook veel aanrijdingen langs die weg. We hebben talloze dode honden langs de weg gezien en zelfs een paard en een ezel. Geen prettig gezicht.

Vandaag kwam Loes (regio coördinator) langs voor ons wekelijkse gesprekje. We (Miriam en ik, die vrijdag weg gaan) hebben een afscheidscadeautje gekregen en we hebben de maand geëvalueerd. Dat is echt heel raar want dan heb je net je plekje gevonden en voel je je thuis en ga je weer weg. Maar ik kijk ook wel zeer zeker uit naar mijn reis. Al beginnen nu ook de spanningen een beetje te komen van het alleen reizen. Gewoon geen idee wat ik moet verwachten en dat is spannend….zal ik leuke mensen tegen komen of toch veel alleen moeten zijn?! Etc etc. Laat ik het maar zien als een uitdaging en we zullen zien hoe het gaat lopen…

Om het even kort te beschrijven wat ik tot nu toe gepland heb: eerst ga ik naar Johannesburg en vanuit daar naar het Krugerpark op maandag voor 4 dagen. Dan wil ik nog een tour doen naar Soweto en dan weer terug naar Durban. Daar ga ik nog een tour doen naar de valley of thousand hills en wederom een zulu township en vanuit daar door naar Coffee bay. Dat is ook aan de Wildcoast maar wil ik toch even langs. Vanuit daar zal ik naar Port Elizabeth gaan denk ik en in ieder geval een tour naar een township doen en misschien nog iets anders. Tussen Port Elizabeth en Kaapstad wil ik ook nog wat plaatsjes aandoen. In ieder geval Jeffreys bay en Hermanus en wellicht ook nog Wilderness of een ander plaatsje. In Kaapstad wil ik echt de laatste week gaan doorbrengen omdat ik daar zo ontzettend veel wil gaan zien. In ieder geval een dag tafelberg, hop on hop off bus, Cape Pennsylvania tour, Robben Island, wijnproeverijen in Stellenbosch dus daar kom ik mijn tijd wel door. Ben benieuwd of ik mijn planning zal gaan aanhouden. Jullie horen het nog…

(origineel bericht op be-more.nl)