Laatste week Chayof, nu op naar Zambia!

(origineel bericht op be-more.nl)

Laatste week Chayof, nu op naar Zambia!

Mijn tijd bij Chayof zit er op! Super gek om mijn thuis te verlaten! Het is toch echt wel mijn plekje geworden de afgelopen twee maanden. Afscheid nemen is natuurlijk nooit leuk, zeker niet van onze lieve huismama Rachel en alle schattige kindjes van de nursery. Die ga ik wel echt missen!

Gelukkig hoef ik nog niet naar huis! Ik mis jullie ook hoor, maar het is hier zo relaxt en je hebt naar niemand verantwoordelijkheden. Ik ben nu helemaal gewend aan het leventje hier en ik ben blij dat ik daar niet al van weg hoef komende maand. 3 maanden is precies goed!

Als afscheid op het project was er een disco en een toneelstuk voor de kinderen. Ik kreeg van alle lokale vrijwilligers super lieve speeches. De mensen vertellen me dat ze me zo dankbaar zijn voor alles! Het blijft bijzonder om te horen, omdat ik voor mijn eigen gevoel niet heel veel heb echt heb kunnen doen. Dat je overal bij bent en ze steunt in wat ze doen is voor hun al een heleboel!

Ik weet niet meer zo goed wat ik jullie allemaal moet vertellen, want voor mij is alles inmiddels al gewoon geworden. Soms heb je nog van die momenten dat je denkt oja, ik ben in Malawi! Zoals vorig weekend toen de president naar Zomba kwam. De hele stad stond op zijn kop, terwijl die meneer Bingu de ontwikkeling van het land zoveel mogelijk tegen houdt als ik de verhalen moet geloven. Nu is er ook weer een verhaal dat al zijn aanhangers, die enthousaist stonden te schreeuwen en trommelen, betaalt worden om dat te doen en eigenlijk zijn partij niet eens steunen.

Komende week ga ik op safari in Zambia, waarvoor we nu eerst dollars moeten vinden, want die zijn ontzettend schaars in malawi. Waarschijnlijk betalen we voor een visum van 50 dollar straks ongeveer 70 euro op de zwarte markt als we niet iets anders vinden. Maar dan kan ik wel naar Zambia! We gaan naar South Luanga National Park. Hopelijk hebben we daar wat meer geluk dan met de dollars hier!

(origineel bericht op be-more.nl)