(origineel bericht op be-more.nl)
laatste dag zuid afrika
vanavond is mijn laatste avond hier in durban. het zit erop, 4 weken south africa…4 weken durban, 4 weken Isiaiah. vanavond mijn laatste nacht slaap ik bij Isiaiah, morgen vroeg de dag mee opstarten en dan… maar afscheid nemen…van alle kindjes, glynnis, de dieren, aunti thabile en aunti zama. ik ben iniedergeval in vele opzichten een ervaring rijker en zal dan de tijd hier op Isiaiah ook nooit vergeten.
bij deze dan mijn laatste weblog met wat foto’s.
zat t/m maandag: afgelopen weekend naar drakensberg en lesotho geweest, het was 3 uur naar drakensbergen rijden en 5 uur door drakensbergen heen om in lesotho te komen. de 5 uur durende rit hebben we gedaan in een land rover dwars door de bergen…met adembenemende uitzichten (zie foto’s)!
in lesotho verbleven we bij een gezin dat leeft zonder electriciteit en zonder stromend water…oftewel, tanden poetsen aan de rivier, niet douchen en je behoefte doen in een gat in de grond…geweldig om te zien hoe deze mensen zonder al deze dingen zo gelukkig zijn, want dat zijn ze…zij weten niet wat er in de rest van de wereld gebeurt en zij zijn gelukkig met de manier waarop zij daar leven. we hebben gezien hoe de ‘school’ er daar aan toe gaat, we zijn bij een traditional healer geweest (bij haar kun je terecht als je denkt dat je bezeten bent of eventuele emotionele problemen hebt) , we hebben traditioneel dansen gezien en nog zoveel meer. de laatste ochtend hebben we paardgereden door lesotho en de bergen. ook een hele leuke ervaring, alhoewel ik het doodeng vond op het paard…blijkbaar had mijn paard dat ook door (ze zeggen toch altijd dat een paard mensen aanvoelt) want hij had maar besloten om gewoon niet vooruit te komen, en als hij al vooruit kwam ging een slak nog harder! ik vond het iniedergeval helemaal niet erg, ik heb genoten van het uitzicht en de ervaring.
drakensbergen en lesotho was iniedergeval in 1 woord, geweldig!
dinsdag: weer de hele dag op Isiaiah geweest, geholpen met de schoonmaak, de dagelijkse dingen en met de kinderen buiten gespeelt.
's middags met sanne nog even naar het strand gelopen.
woensdag: naar victoria street market geweest en naar het stadion van durban waar nederland met het WK van 2010 heeft gespeelt.
victoria street market was een hele leuke markt (vergelijkbaar met een zwarte markt in nederland). en om het stadion te zien was onwijs gaaf!
donderdag: vandaag mee geweest met 1 van de kinderen van Isiaiah naar een local hospital. een ziekenhuis waar men gratis heen kan. ongelooflijk hoe dat er aan toe gaat. je komt binnen en je pakt een stoel en je kan gaan zitten wachten totdat je dossier is gevonden. vervolgens ga je een nummer halen en ga je in de rij zitten voor de controles (bloeddrukmeting, etc), vervolgens ga je in de rij zitten voor de dokter en daarna ga je in de rij zitten voor de apotheek. z’n rij ziet eruit als lange rijen, iedereen zitten naast en achter elkaar. wij waren 's ochtend om half 8 in het ziekenhuis en gingen om ongeveer 14.00 uur het ziekenhuis weer uit, niet omdat de afspraken zo lang duurden maar gewoon puur omdat je overal een paar uur moet wachten.
vanavond nog @ Isiaiah en morgenvroeg de dag hier weer mee opstarten en dan vlieg ik 's middags om 16.10 weer naar johannesburg, vanaf johannesburg naar london en van london naar nederland waar ik zaterdag om 09.30 zal landen…en ik eindelijk mijn familie en mijn vriend weer kan zien!
nog even vanuit hier, een warme groet!
(inmiddels is het weer totaal omgeslagen en is het ontzettend warm en zonnig)
Rian