Laatste afrikaanse blog

(origineel bericht op be-more.nl)

Laatste afrikaanse blog

Mijn laatste Afrikaanse blog, raar maar waar. Over precies een week kom ik weer aan in Nederland en dan zijn er alweer 2 maanden voorbij!
Hier een overzicht van mijn afgelopen week:

<strong>Project:</strong>
Ik ben deze week veel dagen op het project geweest, omdat het daar toch om draait en ik daar nog zoveel mogelijk van wil zien. Het waren hele verschillende dagen, want soms zag ik toch nog patienten die ik nog nooit gezien had, maar gelukkig ook patienten die ik nog kende.
Een van de mooie momenten van deze week op het project waren:

• de tranen in de ogen bij een patient als we brood komen brengen en ze daar meteen van mag gaan eten,
  • een patient die iedereen een knuffel komt geven als we binnenkomen, want is zo blij om weer iemand te zien
  • een patient die een glinstering in de ogen krijgt als ik binnenkom, omdat ik op haar kleinkind lijk. En ze hierdoor maar blijft praten over de kleinkind en op het eind zegt: fijn dat jij langs bent gekomen, want ik mis haar zo erg en nu was ze toch even bij me. (ahhh)

Deze week ben ik ook met een verpleegkundige op pad geweest. Dit wilde ik graag, omdat zei specifiek alleen naar de patienten met kanker ging. Hierdoor zag ik een andere patientencatagorie en ging je ook op huisbezoek. Een voordeel was ook dat de patienten en de verpleegkundige beide engels praten en dan kan je alles direct volgen, dan hoef je niet om vertaling te vragen en komt het toch anders binnen.
Ook heb ik 1 dagje in de Totti winkel (hopsice winkel) gewerkt, het was niet zo’n drukke dag in de winkel. Maar hierdoor veel kunnen sorteren en schoonmaken.
En vrijdag ben ik met Nadine nog een dagje naar de creche geweest, is een leuke aanvulling bij het project!

<strong>Weekend </strong>
Afgelopen weekend ben ik zaterdag in de ochtend naar Bobbi Bear gegaan (een ander project van Be More). Hier ging ik s morgens mee naar een support group voor kinderen. Dit hield in dat veel kinderen bij elkaar kwamen om te verven, armbandjes maken, spelen en ze controleren/behandelen daar ook de evt. wondjes bij de kinderen en adviseren of ze naar een dokter moeten gaan en informeren de ouder hierover. Ik vondt het leuk om klein deel van een ander project te zien en dit mee te maken.
In de middag ging ik samen met de vrijwilligers van Bobbi Bear (Viola, Sanne en Sandy) naar de Victoria Street Market. Dit is een indoor winkelcentrum, waar heel veel kraampjes zijn. De buitenkant hiervan is heel mooi, maar de binnenkant viel wel een beetje tegen eerlijk gezegd. Er waren ong. 25 kraampjes denk ik en ze hadden bijna allemaal hetzelfde. Maar het was wel een gezellige dag en we hadden allemaal iets gevonden. 's Avonds nog een BBQ met vrienden van Pam en Neil, dus dat was een gezellige afsluiting van de dag!

We zijn sinds het weekend met 4 vrijwilligers bij het Hospice. Afgelopen weekend zijn er 2 vrijwilligers bijgekomen (theo en evy). Hun komen voor 2 maanden bij het hospice en zijn oude vrienden van Neil. Hierdoor is het soms wel even passen en meten, maar dat is voor de laatste week goed te doen! Wel fijn dat het hospice de komende 2 maanden pv geen vrijwilligers nu wel vrijwilligers heeft.

<strong>Laatste week
</strong>In de laatste week staan al wat dingen gepland. Zoals maandag meekijken bij een andere Hospice instantie in de buurt. Want hier willen ze misschien een samenwerkingsverband mee gaan starten. Maar lijkt me leuk om te zien wat de evt. verschillen zijn.
Dinsdag hebben we hier een feestje want Neil is jarig en dan gaan appelflapjes bakken, is ook een leuke afsluiter van onze tijd hier.
De komende week natuurlijk ook nog wat dagen project en dan vlieg ik vrijdag alweer terug en dan ben ik zaterdag weer in Nederland. Dit zal een snelle laatste week worden.
Ik hoop dat ik lekker van kan genieten, maar de laatste daagjes niet helemaal fit. Helaas ben ik er niet aan ontsnapt, maar ga ervanuit dat ik na het weekend weer helemaal fit ben.

Wil iedereen alvast bedanken voor de lieve berichtjes die ik gehad heb en ook nog steeds krijg sinds ik hier ben. Heel lief!

Er volgen nog wat nieuwe foto’s op facebook.

Liefs,
Xx

(origineel bericht op be-more.nl)