We vetrekken met z’n twee voor drie weken naar Japan in september en zijn van plan om 3 à 4 dagen te verblijven in Kyoto. Heeft iemand tips voor een leuke verblijfplaats? Zijn er zaken in Kyoto die we zeker niet mogen missen?
Hang er van af wat je verstaat onder een “leuke verblijfplaats”. Zoek je een Royokan (Japanse B&B), een Hotel of een hostel? De eerste is het duurste, de laatste de goedkoopste.
Wij hebben drie weken terug geslapen in een betaalbaar hotel in het centrum, de Toyoko-inn Gojo Karasuma (reserveren: Toyoko Inn - Hotel Reservation). Toyoko-inns zijn keuruge zeer schone zakenhotels voor een redelijke prijs en kamers met alles er op en er aan (koekast, gratis Internet en gratis Japans maar smakelijk ontbijt. De kamers zijn wel klein, maar dat vindt je overal in Japan. Je gebruikt ze (in Kyoto) toch alleen om te douchen, te slapen en te internetten. De Toiyoko inn Sijo Karasuma ligt ook in het centrum.
Wat je niet mag missen hangt ervan af wat je wilt. Er zijn genoeg tempels te bezoeken. Loop gewoon door het stadje naar de rand (gezellige kleine straatjes) n je komt bijna vanzelf bij een tempelcomplex uit. Vaak zijn ze touristisch en dat is ook leuk met al die bezoekende schoolkinderen in uniform, en soms zie je alleen een paar Japanners.
Wat wij leuk vonden is het lopen van het “Path of Phylosophy” (filosofenpad), een leuke route dat langs verschillende tempels loopt. Ga altijd direct bij aankomst in het Kyoto Station naar de toeristen informatie op de eerste etage. Daar kunnen ze vertellen waar die loopt en helpen ze graag je met je vragen, vertellen ze hoe de bus werkt, je krijgt de plattegronden van Kyoto en dat is erg handig.
Ik heb me al rot gezocht naar slaapplaatsen (hostel of hotel want we zouden graag een eigen badkamer hebben - ryokans gaan we zeker ook eens uitproberen maar dit is voor als we in Miyajima aankomen) maar er blijft niet zo veel meer over want ons verblijf in Kyoto valt in een weekend… Jouw tip is dus meer dan welkom!
Wat ik bedoel met dingen die we niet mogen missen zijn de leuke plaatsen die je niet onmiddellijk terug kan vinden in de reisgidsen maar die zeker de moeite waard zijn. Jouw wandeling lijkt mij één van zo’n “dingen”.
De kamers hebben inderdaad allen een kleine badkamer met douche (geen bad) en toilet zelfs met een automatisch systeem om je achterwerk onder hoge druk met warm water schoon te spoelen… (zie je overigens veel in hotels in Japan).
De hotels hebben overigens ook een gelegenheid om de was te doen, een magnetron voor algemeen gebruik, een koudwatertap en een frisdrankautomaat in de hal.
Mocht je ook ergens een royokan willen reserveren, dan raad ik je aan om dat via“Japanesegueashouses” (http://www.japaneseguesthouses.com/index.htm) te doen. Wij hebben daar een tempelovernachting geboekt in Koyasan (ook een aanrader overigens) en ook dat is prima bevallen. Je boekt en je betaalt zelf bij aankomst bij je Royokan. Ze vragen je creditcardgegevens alleen voor controle.
Wat je niet mag missen: Kyoto station zelf, fraai gebouw waar je al wat tijd kunt doorbrengen.
Qua tempels en shrines vond ik Fushimi Inari het indrukwekkendst. Ook de Golden Pavilion en Kiyomizu-dera scoren hoog bij veel mensen, zijn opzich ook niet verkeerd. Golden Pavilion is ook een interessante optie met wat regen, het is er dan rustiger en het bevordert de sfeer die er hangt eigenlijk wel.
Wellicht bedoelt Kelvin (ook) het ondergrondse winkelcentrum onder het plein van Kyoto Station. Je vind er, naast vele winkels, ook allerlei restaurantjes waar je goed kunt eten. Maar als je het niet weet, dan loop je er snel “overheen”. Als je Kyoto Station uitloopt (richting centrum) moet je eerst naar buiten en dan met de (rol)trap naar beneden onder het plein.
Fietsen gaat in Japan op de stoep. Hier zou dat niet kunnen; de voetgangers zouden hun leven niet meer zeker zijn. Maar in Japan kan dat dus wel! Wat dat betreft zuillen Nederlanders nog wat kunnen leren (over respect en rekening houden met elkaar).
Nou, in Japan vrees ik soms ook voor m’n leven, het zou toch wel prettig zijn als die fietsers om te beginnen eens een vaste kant van de stoep zouden aanhouden…
Ha, ha, respect, ze rammen en racen net zo hard langs je heen als de Nederlanders zouden doen, het zijn er aleen wat minder. Daarom gaat het fietsen zo lekker en qua zelfde kant, dat is alleen maar lekker want dan kan je fijn met je fiets aan de rechterkant blijven rijden…
De japanners zijn wel geconditioneerd om aan de kant te gaan als je belt.
Kijk dit maar eens, erg grappig!
Wij hebben ook een dag een fiets gehuurd in Kyoto.
Als je echt in de hoofdstraten op de stoep fietste was het wel druk met voetgangers, vandaar dat wij steeds de parallellopende smalle straatjes namen en daar kon je lekker rustig fietsen.
Verdwalen doe je niet zo gauw in Kyoto, het ligt eigenlijk tussen 2 bergruggen in die de oost/west?? kant van de stad bepalen.
En je kunt ook de Kyoto-tower in het oog houden, die zit vlak bij het station dat ook wel opvalt.
Wij vonden het in ieder geval daar een ideaal vervoermiddel.