In dit zeurtopic wil ik even m’n hart luchten. Ik vond Kyoto vies tegenvallen. Ben ik de enige? Al die jaren heb ik er zo naar uit gezien. Het spirituele, rustieke en mystieke gedeelte wat ik verwachte, is er ver te zoeken. Supercommerciële en übertoeristische metropool. Overhyped door reizigers die elkaar allemaal napraten.
Ik ben het niet direct met je eens, maar kan je op zich wel begrijpen. Kyoto behoort ook zeker niet tot mijn favoriete steden in Japan, maar het aantal bezienswaardigheden (met name tempels uiteraard…) is wel ongekend. En voor en deel ook vrij uniek in Japan, waarbij ik dan vooral denk aan Fushimi Inari Taisha en Sanjusangendo. Maar zeker een Kinkakuji of Kiyomizudera gaat gewoon aan z’n eigen succes ten onder. En uiteraard is het ook gewoon een grote, drukke metropool, niet bepaald pittoresk. Maar ga naar Arashiyama, hoewel nog steeds toeristisch voldoet waarschijnlijk meer aan het beeld wat je had.
Als je natuurlijk op voorhand niet weet dat Kyoto een metropool is …tja.
Er zijn wel degelijk nog rustieke, spirituele en prachtige plaatsen in en rond Kyoto.
Een reis een beetje voorbereiden kan natuurlijk altijd helpen.
Nou ja, sla de gemiddelde reisgids open, en er wordt veelal gedaan alsof Kyoto een prachtige, misschien zelfs wel wat mystieke stad is. Komt de stad in een reisprogramma op TV voorbij, idem dito. En dat is zeer zeker niet het geval, uiteindelijk is Kyoto gewoon net zo’n eindeloze betonmassa als elke andere stad in Japan, het historische karakter van de stad is compleet weggedrukt. Er is ontzettend veel moois te zien in Kyoto, maar je moet het wel heel bewust opzoeken.
Dat is waar, in het beeld wat vooral van Kyoto geschetst wordt zie je vooral tempels, geisha’s en oude houten huizen.
En dan kom je aan op dat station… :nadenken:,
Kyoto heeft genoeg tempels om 300 keer terug te komen, en dan heb je ze nog niet allemaal gezien. Om een geisha (ok, geiko of meiko) te spotten moet je een beetje mazzel hebben, en de oude districten zijn er zeker nog wel. Maar inderdaad, erg toeristisch. Voor het binnenlandse toerisme staat Kyoto ook heel hoog op de agenda, net als voor de buitenlandse toerist.
En dan komt het neer op de aloude smaak waarover niet te twisten valt. Je kunt er van houden of niet.
Ik hou er persoonlijk wel van. Omdat ik er vaker ben geweest vind ik het leuk om meer aparte dingen op te gaan zoeken. En de stad heeft enorm veel mooie kersenbloesem en herfstkleur plekjes
Kyoto heeft mijn hart gestolen … zulke leuke buurtjes en gezellig met al die echte en nep Geisha’s … ik prijs mezelf gelukkig met diverse spirituele ervaringen in die mooie stad … en ga er graag nog eens een een keertje naar terug
[Bericht verwijderd door moderator]*
Het was vast goedbedoeld, maar een eerste post die niets inhoudelijks bijdraagt maar uitsluitend bedoeld is ter promotie van commerciële diensten komt op mij als pure spam over.
Meng je in discussies, help andere reizigers met hun vragen, draag bij aan dit forum, dan heb ik er geen moeite me als je zo af en toe ook je diensten aanprijst.*
Kyoto, waar wij al 2 keer geweest zijn, vinden wij wel een leuke stad, maar dat is ieder zijn mening.
Er is genoeg te doen, te zien.
Voor sommige bezienswaardigheden moet je beslist in Kyoto een stop maken, o.a. het hernieuwde railway-museum, de gouden tempel (paviljoen) en zo zijn er nog wel wat dingen op te noemen.
Het station is al een bezienswaardigheid op zich, een volumineus gebouw, waar je niet raar op moet kijken dat er een muzikaal optreden plaatsvindt.
Voor de vele tempels moet je ook in Kyoto zijn.
Het ligt er maar net aan waar je interesses liggen.
Nog even handig om als topicstarter te melden dat het hier ging om een reactie in the heat of the moment. Soort van vergelijkbaar met Dafne Schippers die zilver op de OS haalt. De titel ‘Kyoto geen zak aan’ is achteraf bezien een tikkeltje overtrokken, maar sta nog steeds achter de strekking.
Illustratief was Kinjuku waar medewerkers de bezoekers sommeren een bepaalde route te lopen en op de zogenaamde photo opportunities te wijzen. Verder mensen die muntjes werpen, geluksbriefjes kopen enzo. Dan ben je toch in een soort Efteling beland!? Mooi bouwwerk hoor, daar niet van.
En ik struin graag door de Yodobashi en doe een bakkie bij de Sixbucks, ook daar niet van. Maar eigenlijk had ik een net even ietsjes anders Kyoto verwacht :teeth:
Dat kan toch? En ik kan me er ook nog wel wat bij voorstellen.
Sowieso heb ik het idee dat Kyoto in de laatste jaren steeds drukker wordt, en dat iedereen vooral naar de bekende toeristische trekpleisters trekt. Dingen als Kinkakuji, Ginkakuji, Kiyomizudera en Fushimi Inari Taisha zijn bijvoorbeeld van die plekken. En ook eigenlijk zo dat het niet meer leuk is, voor mij gaat er in ieder geval wel wat lol vanaf.
De vorige keer bij de Fushimi Inari was het bij de hoofdtempel ook ontzettend druk. M’n broer en ik stonden gewoon ergens, en werden door een stel toeristen eigenlijk gesommeerd om te vertrekken, want ze wilden daar hun kind op de foto zetten en wij stonden dan in de weg…
Dus ja, ik kan het helemaal begrijpen dat je een Efteling gevoel kunt krijgen in Kyoto
Toch is is het ook Kyoto waar niet zo gek ver vanaf de drukte je je in een oase van rust kunt vinden. En waar ook nog eens de mooiere dingen staan.
Zoals de Fushimi Inari, beneden een gekkenhuis, de wandeling op de berg is heerlijk rustig.
Of Arashiyama, in het bamboebos konden we zowat over de hoofden lopen, maar ga hoger de berg op en het is stukken rustiger.
Ik kom graag in Kyoto, en vooral om die aparte plekjes op te zoeken. De afgelopen keer zijn we bijvoorbeeld naar Kibune en Fushimi (de wijk) geweest, en ons prima vermaakt.
Maar ik kan dus helemaal begrijpen wat je bedoelt. Misschien kom je nog eens in Japan. Ik hoop dat je Kyoto dan nog een kansje wilt geven, als is het alleen maar voor de dingen die van de gebaande paden afliggen
Als je leest hoe de invasie van toeristen de laatste paar jaar is toegenomen in Japan, dan is het ook niet zo verwonderlijk dat het in de toeristische trekpleisters zoals Kyoto steeds drukker wordt. Vooral een invasie van Chinezen, Koreanen en mensen uit landen die rondom Japan liggen zorgen er wel voor dat het overal steeds drukker wordt.
Wij hebben al veel van deze toeristische plekken bezocht in de reizen die wij inmiddels hebben gemaakt naar Japan; daarom zoeken wij nu minder toeristische plekken en die zijn er ook genoeg. Maar mensen die voor het eerst naar Japan gaan, bezoeken toch vooral eerst de hotspots.
Als Japanners naar Nederland komen bezoeken ze meestal ook de hotspots zoals Amsterdam, Keukenhof, Volendam, Alkmaar misschien ook nog.
Maar bij ons in de woonplaats zie je amper Japanners terwijl hier ook genoeg te zien en te beleven is.
Ze hebben ook maar beperkt tijd en vliegen van hot naar haar met de bus, doen ze in hun eigen land nog.
Japan is ook ongekend populair onder Thai. In Bangkok struikel je over de Japanse restaurants: van de Yoshinoya tot meer haute cuisine. Indertijd vloog ik met Jetstar Asia rechtstreeks van BKK naar Fukuoka (verbinding is inmiddels helaas opgeheven). Een stel Thaise cosplayers uit m’n vliegtuig kwam ik overal tegen in Fukuoka tot in Kyoto aan toe. Dat is op zich nog best grappig.
Hier sta ik zeker open voor, misschien volgend jaar september/oktober. Het gaat idd ook om timing. Dat ding bestaande uit rode bamboepilaren was 's avonds heel goed te doen en heeft juist wel iets magisch op dat tijdstip. In het bamboebos kwam ik nog een Australische tegen die ik eerder had gesproken in Aso. Op zich ook best grappig, maar wel tekenend in hoeverre reizigers de geplaveide wegen bewandelen… :teeth:
Ik denk dat je wel een beetje gelijk hebt maar ja het is gewoon een stad die je gezien moet hebben. Als je maar een paar dagen in Kyoto hebt ga je toch idd naar de meest bekende toeristische trekpleisters en ja dan is het superdruk. Kiyomizudera kon je over de hoofden lopen toen ik er was, leuk nee, maar ja je wilt het eenmaal zien en zo geldt het voor alle toeristen eigenlijk. Het Philosophers Path er naar toe vond ik dan weer niet superdruk (terwijl ik er in de kersenbloesemtijd was).
Na de Kiyomizudera tempel ben ik gewoon wat gaan lopen en ben ik een soort van gaan dwalen (was gewoon verdwaald (bewust)…:teeth:). Maar tijdens deze dwaaltocht kwam ik wel langs de leukste plekjes (zonder toeristen) want ja het staat niet in de boekjes dus dan ga je daar niet naar toe als toerist… Na uren dwalen kwam ik uiteindelijk weer bij het hostel maar ik moet zeggen dat deze urenlange dwaaltocht mij nog het meeste bij is gebleven van mijn bezoek aan Kyoto. Gewoon omdat ik zulke leuke plekken zag (zonder toeristen)