Kun jij je verstaanbaar maken in Indonesië? Stem hierboven en licht eventueel hieronder je antwoord toe!
ik heb ja gestemd, ik ga voor de 8e maal naar Indonesie en heb in het verleden een cursus gevolgd bij het Instituut voor Indonesische Cursussen in Leiden. :vak01:
Saya bicara sedikit bahasa
Saya berbicara seditik Bahasa Indonesia. Tja, dat zeg ik dan altijd maar als er te snel en in teveel woorden terug geantwoord wordt.
Ik weet wel meer dan een klein beetje maar om volmondig ja op deze vraag te stellen vond ik ook weer te. Wat is een klein beetje? Ik hang er wat tussenin denk… Maar de taal ligt me wel.
Ik kom oorspronkelijk uit Indonesie echter na mijn geboorte zijn we naar voormalig Nederlands Nieuwguinea verhuist, daar heb ik in mijn kinderjaren wat malais geleerd door het spelenderijs te leren met de Papuaas. Op mijn eerste reis in 2008 naar indonesie kon ik mijzelf er aardig mee redden.
Ja ik kom er vaak regelmatig 3-4 per jaar langer of kort, aku sudah banyak kali pulang pergi ke indonesiia kadang kadang tiga-empat kali satu tahun,dulu aku belajar bahasa indonesia di sekola malam di Amsterdam .
Als zoon van een KNIL militair die in 1950 naar Nederland is verhuisd mer z’n vader en tot z’n 16de in 2 culturen heeft geleefd, enerzijds het"concentratiekamp " waar we opgevangen werden in afwachting van terugkeer naar de Molukken en buiten de slagboom het leven van de nederlanders welke totaal anders is ben ik de "bahasa nog machtig alhoewel de schrijfwijze is sinds 1950 wel heel erg veranderd heb ik opgemerkt.
Bovendien de moderne woorden zoals tv, pc, airco, mobieltje heb ik inmiddels ook geleerd via mijn vakanties die ik in Indonesie doorbreng…
Goh, wat een hoop Indonesiekenners ineens op het forum! Welkom.
Ik hoop dat jullie met jullie kennis van het land toekomstige reizigers een hoop goede adviezen kunnen geven ![]()
Het goede antwoord voor mij stond er niet bij… Ik kan me verstaanbaar maken in de gangbare onderwerpen (winkel, horeca, kennismaking). Daar houdt het (nu nog) mee op. Omdat ik in de toekomst vaker naar Indonesië zal gaan ben ik van plan om het serieus te gaan leren zodat ik een echt gesprek kan voeren.
ben net terug uit Indonesie: rondreis Java-Bali gedaan en heb natuurlijk onderweg een paar woorden opgepikt. Was een aantal jaren geleden ook al eens op Bali en daar ook wat woordjes her en der opgepikt. Heb nu mijn hart verloren aan het land en vond het tijd er serieus iets mee te gaan doen, ben dus vorige week gestart met een cursus ‘Indonesisch voor beginners’ bij de LOI lol2 ben benieuwd …
Groetjes,
Nita
Rondreis Java-Bali 2010
ik heb in verleden een cursus gevolgd ,en er enkele maanden gewerkt .
IYa,karena aku orang yang suka indonesia sekalian.Kalau mau kasih penghormatan kepada orang indonesia memang harus belajar bahasa indonesia.Nya ada jalan lain!Dan belajar bahasa indo iya mudah kan.Memakai jalan hati,seperti anak dari ibu.Tidak harus mikiran hanya bicara saja dong.Hanya mengesalkan,aku nya bisa menyembunyikan,saya orang barat .Hati indo muka barat.Terima kasih kepada semua teman yang tolong aku belajar bahasa indo.Aku tida mengharap ada orang yang mengerti saya ,ini hanya jalan aku saja.:kus:
tsja…
Eeen beetje. Ik leer momenteel bahasa indonesia. Op internet is er een mooie site die ik vaak als referentiesite gebruik.
Bahasa Indonesia voor beginners. Daar heb je ook een woordenlijst Javaans.
Het is ook heel handig om een paar javaanse woorden te kennen wanneer je op java op vakantie bent.