Leer jij de Indonesische taal voordat je naar Indonesië gaat?

Voordat je naar Indonesië gaat heb je je vast goed voorbereid. Zo kun je je ook verdiepen in de taal. Leer jij de taal voordat je gaat of leer je deze ter plekke?

Stem hierboven en licht eventueel hieronder je antwoord toe!

Lijkt me wel handig dat je je een klein beetje verstaanbaar kunt maken.
Maar dan vraag ik me wel af WELKE taal je het beste kunt leren!
Indonesie is qua taal en cultuur heel verschillend, afhankelijk waar je naar toe gaat, of waar je voorkeur ligt.
Voor mij persoonlijk focus ik me geheel op het (Moluks) maleis, en omdat het moet de bahasa Indonesia, de rest is niet interessant voor me…

Groeten. A.

Ik spreek alleen Bahasa Indonesia. Het is voor mij niet mogelijk om alle ruim 700 officiele talen (en daarbij nog vele dialecten) te leren. Mijn ervaring is dat niet iedereen Bahasa Indoensie spreekt, maar dat je je er heel goed verstaanbaar mee kan maken.

Ik heb geprobeerd wat Balinees te spreken toen ik er woonde, maar bepaalde klanken kan ik niet uitspreken. Ik heb het toen min of meer opgegeven, ook omdat er niet echt goed cursusmateriaal voorhanden is. Bepaalde woorden herken ik wel in een gesprek.

Ja,ik heb indonesisch in indonesie geleerd.Lijkt mij het beste als je feeling met één taal wil hebben .Bahasa bali ,is één apart taaltje.Dat is ook bahasa sunda en zoveel andere dialecten in indonesie.Voor zover ik weet,en is hier al gezegd.Men kan voldoende zijn plan trekken met bahasa indonesia.Het kan in ieder geval geen kwaad een minimum aan bahasa te kennen.Hoewel,zoals met iedere taal moet je voldoende woordenschat kennen.Als je een beetje je plan wil trekken.:tear:

Het wordt voor mij alleen de kernwoorden eerst. tellen, voor, achter, eten, drinken dank u etc. En aldoende steeds meer. Heb natuurlijk ook mijn wandelende vertaal machine (mijn vrouw) bij me.

Indonesisch is écht een leuke taal om te leren. Heel eenvoudig en heel handig onderweg. Het is niet hard nodig, want veel mensen spreken Engels, maar de locals vinden het superleuk als je een paar woorden met ze kunt wisselen.

Indonesië bezoeken is voor mij, weer eens mijn geboortegrond betreden en mijn heimwee gevoelens (“de Stille Kracht”) te kalmeren. Dit jaar is het dan mijn zesde bezoek waarbij ik weer mijn bahasa indonesia in praktijk kan brengen.:cheer:

Naar Indonesië zeker wel ! Ik ben vanaf dat ik een jaar of 12 was al met de taal bezig gewoon omdat ik dat leuk had en op de een of andere manier er iets mee voelde (onverklaarbaars) maar het ging niet zo hard want ik moest maar net ergens iets opvangen.
Er heen gaan was nog lang niet in zicht. Nu ik wel ga, des te meer.

Ik heb een woordjesschrift o.a. en iedere keer als ik ergens moet wachten neem ik dat mee (trein, dokter, apotheek, ziekenhuis etc.)

Ik ben benieuwd of er handige cd’s zijn waarmee je een beetje de taal kunt leren? Ik zit elke dag twee uur in de auto, dus…

’ Selamat datang’ had ooit cassettes maar die zal nu vast CDs hebben…

Je kan ook kijken of je de Teleac cursus kan downloaden. Al vond ik die in het begin vrij snel gaan om te volgen zonder tekst erbij.

1 like

Ik heb in 1962 een termijn in Nieuw Guinea gediend en toen heb ik de beginselen van Bahassa geleerd.
Teleac heeft ooit een cursus op tv gedaan en die hebben wij toen gevolgd, omdat wij in 1991 naar Indonesië wilden gaan.
Vorig jaar zijn wij weer geweest en toen heb ik de bandjes van die cursus gedigitaliseerd en op CD gezet en ben ik nog eens door de cursus gelopen.

Ik probeer het te leren. Spreek nu een paar woordjes. Heb onlangs de boekjes van Harmani Jeanne Ham aangeschaft: Basiswoordenlijst Indonesisch - Uitgesproken Indonesisch (oefeningen en CD) en Indonesisch voor beginners (leerboek). Nu nog de tijd vinden om me er echt op te storten :wink:

1 like

Ik heb nu een geinige app op mijn telefoon, waarmee je spelenderwijs een beetje Indonesisch kunt leren : Babbel Indonesian.

Sent from my GT-I9300 using Wereldwijzer

1 like

Die Babbel apps zijn inderdaad grappig :slight_smile:

Leuke tip Chantal, heb de app ook gedownload!

Hallo luitjes,

Na lang zoeken ben ik eindelijk het boek (deel 2) van de cursus Selamat Datang tegen gekomen. Nu ben ik nog opzoek na de uitwerkingen, van de oefeningen, van boek deel 1 & 2.

Wie oh wie heeft ook die cursus gevolgd en thuis nog de uitwerkingen van alle oefeningen liggen.

Ik heb deel 1 en deel 2 als scan beschikbaar als tegenprestatie.

Terima kasih banyak.

Appie.