In december zullen we 3 weken in maleisie rondkijken.
We zitten nu te denken over waar is het leukst, mooist, indrukwekkendst om naar toe te gaan. In de Lonely Planet staan veeeeel leuke dingen. Een keuze maken is moeilijk. Ikzelf zit nu aan Borneo te denken, en dan 3 weken in de provincie Sarawak rond te trekken.
Ik hou van bergen. De beklimming vd Mount Kinabalu in Sabah was voor mij dan ook het letterlijk en figuurlijk hoogtepunt. Sepilok heb ik niet gedaan in de veronderstelling dat ik in Sarawak ook wel orang utans zou zien. Neen dus, dikke spijt gehad naderhand! Pulau Sipidan, wereldfaam bij duikers, heb ik niet gedaan (enkele dagen later en ik had bij die onthoofde toeristen gehoord misschien).
Gunung Mulu en de Niah caves zijn ook spectaculair. Logisch, ze staan bekend als de grootste grotten ter wereld. Om die grote zwermen vliegende honden te zien, moet je geluk hebben met het weer. Ik had weeral pech.
Maar in Kuching, in het Bako nationaal park, was het geluk met me toen ik de neusapen kon bewonderen. Ik heb al veel soorten apen in 't wild gezien, maar nooit zo gelachen met een neus die van hun.
Je kan met die dure toeristentours meegaan om de longhouses te bezoeken of gewoon met openbaar vervoer die dorpjes bezoeken die net aan de rand vd bewoonde wereld liggen. Ik koos voor de 2e, goedkope optie, en heb er ook erg van genoten. Zeer vriendelijke en gastvrije mensen. Wel de laatste bus terug gemist en kletsnat terug moeten liften.
In Maleisië heb ik me beperkt tot Tioman, Kota Bharu en … tadaaa! … de Perhentians. Deze laatste MOET je gezien hebben. HEMELS !!! Hagelwitte palmstranden, anderhalve meter lange varanen, slangen die boomkikkers vangen op het terras van je hutje, snorkelen tussen de zeeschildpadden. Geweldig gewoon.
Ik heb ook moeten selecteren. Ik had 4 weken en ben me er nu van bewust dat ik mooie dingen heb gemist en minder mooie dingen had kunnen skippen. Volgende keer beter…
Dank voor je snelle reactie en de goede tips. Jouw tips voor schiereiland maleisie “Tioman, Kota Bharu en … tadaaa! … de Perhentians” schijnen in december niet toegankelijk te zijn ivm noordoost monsoon…ik was heeel graag naar de perhentians gegaan maar ja als er geen boten gaan…
Hoe vond je Kuching en de nationale parken eromheen? Ik zit te denken daar te beginnen en dan met de boot via sibu, het binnenland in naar belaga. Dan terug naar de kust, bintulu, dan omhoog naa similajau n’nal park en door na Sabah oa naar de eilandengroep Tunku Abdul Rahman National Park. Ben je ook op deze plekken geweest?
Je hebt idd gelijk ivm de moesson. Ik was er in mei.
Rond Kuching heb ik enkel Bako N.P. gedaan, een orang utan rehebilitatie centrum, een paar longhouses en Sarawak Cultural Village. De laatste raad ik je ten zeerste af. Té nep en té toeristisch.
Bako is goed voor één overnachting. Op 2 daagjes heb je de meeste dieren en hoekjes vh park gezien.
Andere parken heb ik hier niet gedaan.
Omdat mijn reistraject ook het schiereiland van Maleisië besloeg, heb ik enkele vliegers genomen om tijd uit te sparen. Zodoende heb ik het traject over de rivieren die jullie willen doen niet gedaan.
Naar ik heb gehoord, moet je er geen smalle jungle riviertjes bij voorstellen. Je passeert wel veel rivierdorpjes en het is de goedkoopste manier om het rivierleven in de jungle te zien. Verwacht echter geen Indiana Jones situaties.
Van de overige plekken weet ik niets. Van het Tunku Abdul Rahman National Park weet ik ook alleen maar van horen zeggen van andere reizigers onderweg, dat het mooi was.
Nog veel succes met je verdere reizen.