4 weken Maleisië

Hey,
De maand februari heb ik vrij van mijn werk! En aangezien ik helemaal asia addict ben, heb ik superveel zin om 4 weken naar maleisie te gaan. het is al aardig kortdag (voora omdat ik de maand januari ook in het buitenland vertoef) dus ik moet opschieten met een ticket.

Ik hou erg van grote steden, maa rook van mooie cultuur en vooral van dieren in eht wild.

De vraag aan jullie…wat moet ik echt zien in Malaysia. Wat is een leuke route voor 4 weken? Zouden jullie ook indonesie erbij betrekken, of naar singapore?

Groetjes en alvast bedankt!

hoi,

Je zegt zelf dat je Azie addict bent en dan zou je ook vast wel eens wat meer gelezen hebben over dit land en om zomaar een ticket te bestellen terwijl je niets weet doe je toch al zo snel niet.
De weg naar het forum heb je gevonden en ook via google is er een weg om meer te weten te komen over de bezienswaardigheden. Ook handig kan zijn als je al een ticket geboekt hebt om een boek te kopen over Maleisie en/of Singapore zoals de Lonely Planet.

ik zou zeggen probeer wat meer te zoeken binnen dit Maleisie forum en ook op het internet is er veel te vinden.

Ik vind 4 weken een mooie ruime tijd en ik zou zeggen pak Singapore erbij, een mooie stad.

Succes en nogmaals, koop dat boek en begin een paar dagen in KL en lees veel zodat je een flexibel reisprogramma kunt maken met de dingen die jij graag wilt zien.
Voor de meer specifieke vragen over bepaalde steden of gebieden ben je natuurlijk hier aan het juiste adres en vragen staat vrij.

Frank

Ik heb iets meer dan 4 weken en ben er in de maand maart. Maar ik zie op veel foto’s van Maleisië veel bewolking. Is er wel veel zon, of is d ebewolking meer in de hoge gebieden?

Hoi,
Wij zijn ook 4 weken naar Maleisie geweest afgelopen zomer. Onze reis begon in Singapore, daarna zijn we door gevlogen naar Borneo. Daar zijn we gereisd van Kuching (orang oetan opvangcentrum, Bako nationaal park en Satang island (schildpadden eieren zien leggen) naar sibu naar miri (lambor hills park) naar Brunei (stilt village en de enorme moskeeen) naar kota kinabalu (eilandje mamutik, KK nationaal park, en een markt ergens een stuk naar het noorden) naar sandakkan (stilt village, tempel, excursie uncle tan) naar kuala lumpur (stad, alle districten) naar cameron highlands (de theevelden natuurlijk) naar pulau tioman (in juara, heeeerlijk eiland waar je kan snorkelen, wandelen, zonnen, zwemmen, relaxen. Ga naar River view place, echt een aanrader!).
Het enige wat ons eigenlijk tegenviel was Kota Kinabalu national park omdat het heel toeristisch was en er helemaal geen dieren te zien waren. Maar als je de berg gaat beklimmen wat wij dus niet gedaan hebben moet je er zeker heen. Verder vonden wij dit een heerlijke route waarin je cultuur (veel tempels, marktjes, stilt villages etc.) afwisseld met natuur (veel dieren gezien, bijv. in bako national park (wel een toeristisch park wat iets minder was), satang island (gesnorkeld, schildpadden), orang oetan opvangcentrum (orang oetans) en bij de excursie van uncle tan (teveel om op te noemen, veel apen (orang oetan in het wild), vogels, krokodillen etc. etc. en op het eiland bij KK hele mooie vissen en grote varanen).
We hebben wel veel reisdagen gehad omdat we alles met het openbaar vervoer gedaan hebben. Je kan er ook voor kiezen om bijvoorbeeld vanaf kuching naar brunei te vliegen. Maar vinden het reizen zelf al een excursie omdat je zoveel van het land ziet.
Als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag!! Heel veel plezier in ieder geval!
Groetjes Yvonne

Ik heb 2 1/2 jaar in Miri Sarawak gewoond. Highlights: Mulu caves, Pinnacles, halve dag trek door de jungle, overnachten in een long house en tuak drinken. Volgende dag open boot naar de kust. In Sabah kun je mount Kinabalu beklimmen (hike van 2 dagen) en de urangutang sanctuary is goed te combineren met een boat trip door de jungle en een bezoek aan Turtle Island, waar jij kleine shildpadden uit hun nest ziet komen en naar de zee waggelen. Als jij duikt, Sipadan (erg druk), LLiang LLiang, Tioman.
Must Eat: Laksa met Beladjan, Ikan Bilis met ijskoud bier, Rendang, Tuak & Arak.

Wij gingen 3 weken in februari 2008 naar Maleisië.De fotos en videos over onze reis kan je bekijken op mijn website.Graag meer informatie kan je me altijd mailen.Doen hé.
Mijn website over maleisië op volgende link:

http://home.scarlet.be/guidokestens/maleisie.html

Een mooie reis toegewenst.
Guido

Ik zit te twijfelen over welk eilandje ik ga bezoeken. Tussen Tioman, Langkawi of Perhentian…
Wat raden jullie me aan, en is er goed budgetaccomodatie te vinden?

weet je ook de verschillen in de eilanden? natuur, stranden, duikmogelijkheden, bezienswaardigheden enz?

Frank

Heb een beetje globaal opgezocht, met name foto’s. Zou graag jullie favoriet willen horen en waarom?

Bedankt

Wat wij vooral mooi vonden op Langkawi waren de mangroves.Ook het zich toen wen met de kabelbaan gingen.Op Pankor ben je gauw uitgekeken.Was wel mooi maar het is een echt bounty eilandje.Daar zagen we wel veel Hornbills.En Penang kan je wel 3 dagen rondtoeren.Vooral Kek lok si vonden we mooi.
Groetjes

Guido

Disclaimer: mijn maleisie informatie is van 1997-1999.
Duiken in Tioman is goed maar niet spectaculair. Het eiland heeft backpacker huts en er is genoeg te doen.
Sipadan: duiken is top class. Duur en druk. voor de fanatics.
LLiang - LLiang is een plat atol. Erg goede walldives and drift dives (hammerhead sharks, manta ray, etc). Duik computer vereist, 4 duiken per dag, eerste duik to 45 meter. voor de fanatics. Af en toe een duik overslaan is aan te raden, anders ben je kapot na een week.
Langkawi: ik heb er niet gedoken en weet alleen van horen zeggen dat het een heavy party eiland is.

Mijn favoriete duik locaties in SE Asia: Similan Islands Thailand (live aboard) and Southern Cebu island The Philippines.

Hoi,
Wij zijn naar tioman geweest en vonden dat een van de mooiste plekken van de vakantie. Je kunt kiezen tussen een aantal plaatsen aan verschillende kanten van het eiland. Wij kozen voor juara (moet je met een jeep heen van de bootaanlegplaats) omdat het daar minder toeristisch is. Het is daar schitterend, een leeg mooi strand zonder zandvlooien! Je kan er snorkelen, duiken, wandelen, zwemmen, met de kano een rivier op om slangen en andere dieren te zoeken (op eigen houtje, alleen kano huren). Wij sliepen bij river view place (of iets in die trand), zit op het uiterste puntje. Engelse eigenaar. Hele mooie chaletjes op het strand! (20 euro per chaletje) Je kan ook goedkoper overnachten en hoeft niet te reserveren als je geen voorkeur hebt voor een hotel.
Op Tioman spraken wij iemand die ook naar perhentian geweest is en die vond dat tegenvallen. Heel toeristisch. Maar je leest er ook goede verhalen over.
Als je naar Borneo gaat dan is (vlakbij Kuching) satang island ook een aanrader. Je ziet daar schildpadden eieren leggen. Er zitten maar ong. 10 toeristen op dat eiland met een paar rangers. 's avonds met die rangers (locals) een borrel drinken en wat van de bbq eten, echt een leuke ervaring!
Groetjes Yvonne