20 maart vertrek ik met nog 2 lotgenoten naar Z Afrika. We starten in JBurg en reizen door naar Kaapstad.
Nu willen we 3 à 4 dagen in het Krugerpark verblijven. Nu was ik aan het kijken en er staat zoveel accommodatie op dat ik hoop door jullie te vragen hier wat meer duidelijkheid over kan krijgen.
In welk deel is het meeste wild te zien (als je dat eigenlijk al kan zeggen gezien het feit de beestjes ook rondtrekken)
Waar is het mooi en hier bedoel ik meezat je vanaf de campsite een mooi uitzicht salons kan hebben
Wat zijn de verschillen tussen Bush lodge, restcamps en wat raden jullie aan.
Ik heb 10 jr geleden in het Serengetiparc gekampeerd en toen hoorde wespachtig de leeuwen en hyena’s en dat vond ik wel super tof. Ik zou snacks graag de dieren willen horen, kan dit zonderdat we in een tent slapen?
Wij willen graag gamedrives doen dus ik dacht 4 dagen maar is dit te kort of te lang? Ik vermoed namelijk dat we onderweg naar Zuid Afrika ook nog wel een park zullen tegenkomen? (Maakt het veel uit bij wie we excursies boeken?)
Ik lees dat ik behoorlijk wat spelfouten heb gemaakt ������
Bij punt 2 bedoel ik: waar kan je lekker bij het huisje zitten met uitzicht over waterplas of waar regelmatig beesten langskomen? Waar is het niet te druk qua andere bezoekers want dan hoor je smachten helemaal niks lijkt mij…
Bij punt 4 moet staan ipv wespachtig - s nachts…
Als je nu nog accommodaties wilt boeken in wildparken, zou ik geen dag meer verspillen!
In die tijd van het jaar kun je zeker vanwege het klimaat heel goed in de luxe tenten verblijven, geen probleem
Voor wild, tja , het is geen dierentuin waar links de olifanten en rechts de giraffen grazen!
Elk dier is een bonus, zeker in de achtergrond gezien in een van de laatste grote stukken die
daarvoor nog bestaan!
Op dit moment heerst er grote droogte in het noord oosten van Zuid Afrika, dus dan verzamelen
de dieren zich meer en meer in de buurt van drinkwater, maar ook verschillende plassen
en rivieren zullen droogstaan, dus het blijft altijd lastig om op voorhand een goed tip
te geven, het blijft altijd wel een gok!
De soms peperdure private camps hebben hun lodges meestal bij een meer of rivier maar daar
betaal je dan ook voor!
Wij hebben al verschillende loopsafaris en gamedrives gedaan in zowel staats al privé parken en
we hebben nog nooit van een spijt gehad!
Een en ander zal zeker van jullie budget en het aantal beschikbare dagen afhangen,
ik zou zeggen voor de geplande reis is 3 weken het absolute minimum, gezien de afstanden!
Tel zo op tussen de 4500km en de 6000km
Dank je wel Peter voor de info!
Een ander vraagje:
Wij komen savonds laat aan op Johannesburg. Dan willen we de volgende dag auto ophalen en rond 11.00 uur de panoramaroute gaan doen. Het plan is om in Pilgrims rest een nacht te blijven en dan dag erna verder waarnaar we einde van de middag in Krugerpark willen aankomen zodat we die 2 dagen erna daar game drivers kunnen gaan doen.
Nu lees ik dat veel mensen in 1 dag de panoramaroute gaan doen, wij willen dus hier iets meer tijd voor uittrekken.
Als je het Krugerpark ingaat, rijd je dan zelf met de auto naar de accommodatie.? (Ik ben Serengetipark gewend en daar deed je dit dus niet). … Zou je de gamedrives ook al vooraf boeken gezien de drukte?
S’morgens de auto ophalen en dan om 11 uur de Panorama route gaan rijden dat gaat niet lukken,
vanaf OR.Tambo tot het begin van de panoramaroute is zeker zo 4 uur rijden zonder stops,
daarbij zul je bijna zeker een stop willen inlassen voor een natje en een droogje en om
de spanning van het links rijden even los te laten!
Vergeet ook niet even wat geld te pinnen bv. op het vliegveld voor onderweg en de tolpoort!
Ook is het jammer om niet vroeg op de dag aan de panoramaroute te beginnen vanwege het licht,
maar ook omdat als je wat uitkijkpunten wilt aandoen en de Bourkes Luck potholes,
is een beetje zonde om dit in een halve dag af te rafelen!
Houd ook in het achterhoofd dat het om 18.00 uur echt donker is!
Ik denk dat alleen als je bij safari agent buiten het park boekt, je per safariwagen het park inrijdt,
voor alle accommodaties en safaris in Kruger geboekt rijd je gewoon met je huurwagen
naar de betreffende accommodatie, zover ik weet!
Wij hebben altijd de overnachtingen vooraf geboekt en de safari’s ter plekke,
en nooit problemen al ligt dat in vakantie periodes misschien iets lastiger,
maar daar kunnen anderen misschien iets meer over zeggen!
In het zuiden aan de Sabie river is het meeste wild te zien. Vandaar de grote hoeveelheden accommodaties daar. Wij hebben vier nachten op Lower Sabie geslapen. Alle praktische dingen zijn aanwezig en zij organiseren game drives. Skukuza is meer ‘pretpark’-achtig. Heel groot en commercieel opgezet. Vaak rijd je tussen deze twee restcamps om wildlife te spotten.
Via via kwam ik op de site van Amukela. Twee NL die een lodge hebben. Zij zitten in een Balule privé reservaat. Als ik de reactie lees van Arne en de trotter dan schrijven zei dat er in het zuiden ( gebied lower Sabie ) over het algemeen veel wild te zien is. Nu lees ik dat dit enorme kampen zijn waar veel mensen kunnen verblijven en daar gaat mijn voorkeur niet echt naar uit en omdat wij in de vakantieperiode gaan (20 mmaart) ben ik erg bang dat het onwijs druk is. Of klink ik nu verwend?
Wat kunnen jullie mij vertellen over het Bakulu gebied?
Wellicht bedoel je het BALULE gebied?
Misschien moet je eens contact nemen met Corné van Amukela - hij is ook op dit forum actief, hoewel de laatste tijd iets minder vaak.
Maart is niet onwijs druk hoor. Waarschijnlijk nog wel redelijk warm. Maar zoals Peter zegt moet je wel zsm boeken in Kruger Park. Dit kan via www.sanparks.org. Zie je vanzelf wat er uberhaupt nog te boeken valt. Kun je daar ook je route op aanpassen.
Veel voorpret gewenst,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience
Nee Balule is een mooi gebied, daar lopen de dieren vanuit Krugerpark heen en weer, en met leuke kleine lodges, bijvoorbeeld die van Kim en Sander die hebben Kurhula lodge, leuke plek met uitzicht op de Olifanfs rivier en ze hebben vaak allerlei dieren in hun tuin lopen en de nijlpaarden en krokedillen in de rivier. En Kim is een super kok, dus heerlijk eten daar ( beter dan Amukela)
of die van Sonia en Jan, Casart game lodge, ook heel speciaal, veel olifanten daar, ze hebben een eigen ranger, en ook kookt Sonia zeer goed.
en beide hebben zeker een mooie prijs.
we zijn nij beide geweest en zeer de moeite waard. En maar max. 8 gasten bij allerbij.
kijk ook op Tripadvisor voor de reviews.